automobilky-USA-vyjednavani-ford__192x128_.jpgV americkém Senátu v noci na pátek zkrachovala jednání o státní pomoci automobilovému průmyslu. Poskytnutí nouzových úvěrů v hodnotě 14 miliard dolarů pro automobilky General Motors, Chrysler a Ford Motor nenašlo podporu mezi republikány, kteří požadovali snížení platů jejich zaměstnanců. Takovou možnost odbory odmítly.

Akcie americké automobilky General Motors spadly po začátku pátečního obchodování na frankfurtské burze o 48 procent a emise Ford Motor ztratila 30,8 procenta.

Plán na záchranu automobilek původně prošel (ve středu) Sněmovnou reprezentantů. Představitelé mocných odborů United Auto Workers ale při separátních rozhovorech s republikány odmítli jejich požadavek, aby se příjmy zaměstnanců amerických automobilek v příštím roce snížily na úroveň zaměstnanců japonských automobilek vyrábějících na americkém území.

Odbory byly údajně ochotné na snížení přistoupit, ale nikoli dříve než v roce 2011, kdy končí jejich současná kolektivní smlouva se zaměstnavateli.

 

Čtěte také

 

Hodinová mzda je v amerických a japonských automobilkách zhruba stejná, ovšem zaměstnanci amerických podniků mají podstatně vyšší další výhody, jako je penzijní pojištění nebo zdravotní péče i pro členy rodiny a důchodce. Celkové hodinové náklady amerických producentů představují 69 dolarů, zatímco v případě japonských podniků dosahují 48 dolarů.

 

Není jasné, kdy budou jednání pokračovat

Hlavní republikánský vyjednavač Bob Corker prohlásil, že k mezistranické shodě bylo velmi blízko, ale rozhodnutí odborových předáků nepřistoupit na mzdové ústupky dohodu nakonec neumožnilo.

 

Při hlasování získal návrh podporu 53 senátorů, k jeho přijetí ovšem bylo třeba alespoň 60 hlasů.

Jednání v Kongresu o pomoci třem největším americkým automobilkám pro letošek pravděpodobně skončilo. Zatím není zřejmé, v jaké podobě a kdy bude pokračovat.

 

Bush by mohl poskytnout peníze z balíčku pro finanční sektor

Vůdce demokratické většiny v Senátu Harry Reid vyjádřil naději, že odcházející republikánský prezident George Bush uvolní na pomoc automobilkám část ze 700 miliard dolarů schválených v říjnu na záchranu finančního sektoru. Bílý dům v první reakci oznámil, že zvažuje možnosti "ve světle zhroucení" senátních jednání.

 

 

Z automobilového průmyslu v Česku

 

Uvažovaný nouzový úvěr pro trojici detroitských automobilek, který předložili demokraté, měl váhavou podporu prezidenta Bushe. Jeho nástupce, demokrat Barack Obama plánu vyjádřil podporu, ale naléhal na nezbytnost restrukturalizace podniků.

 

Těžká krize amerického automobilového průmyslu

Záchranné krátkodobé úvěry měly GM a Chrysleru umožnit, aby do března přežily a odvrátily hrozící bankrot. Ford okamžitou pomoc nepotřebuje a chce pouze přístup k úvěru v případě zhoršení situace. Za poskytnuté úvěry se federální vláda měla stát největším akcionářem automobilek. Jmenovala by také svého představitele, jemuž by se firmy zodpovídaly. Návrh zákona předpokládal, že automobilky v případě využití státní pomoci projdou zásadní restrukturalizací, nebo vyhlásí bankrot.

 

Americký automobilový trh se nachází v těžké krizi kvůli ekonomické recesi a obtížnějšímu přístupu k úvěrům v důsledku finanční krize. V listopadu prodej automobilů včetně vozů zahraničních značek klesl meziročně o 36,7 procenta.

Ve velké trojce detroitských automobilek je zaměstnáno na čtvrt milionu lidí a dalších 100.000 v dodavatelských podnicích. Podle oborových údajů je na automobilový průmysl navázáno každé desáté pracovní místo. Šéfové automobilek při svém slyšení tento týden v Kongresu varovali, že krach jejich firem by mohl způsobit další úbytek pracovních příležitostí v době, kdy americký trh práce přišel od začátku letošního roku o 1,9 milionu míst.