Nově ustavená Národní ekonomická rada vlády bude v neděli poprvé zasedat a jedním z bodů jejího jednání bude návrh Martina Jahna na stání příspěvky lidem, kteří si kupují nové auto a staré nechají ekologicky zlikvidovat. Píše to sobotní Mlada fronta Dnes.

Jahn, člen rady, prezident Sdružení automobilového průmyslu (SAP) a generální ředitel Volkswagen Group v Rusku,  by mohl u některých ministrů podporu pro tento návrh získat. "Analyzujeme tuto možnost několik týdnů," uvedl ministr průmyslu Martin Říman.

"Šrotační prémie"

Rada se v neděli odpoledne sejde s ekonomickými ministry vlády a premiérem Mirkem Topolánkem, aby diskutovali o možných opatřeních na zmírnění dopadů celosvětové hospodářské krize.

Za šrotační prémii, jak je příspěvek nazýván v jiných zemích, bojuje SAP několik let. Teď v době krize věří, že je podstatně větší šance, aby prošla. "Pomohlo by to prodejům a zvýšilo by to i bezpečnost na silnicích," vysvětlil deníku Jahn. V úspěch věří i proto, že ji zavádějí nebo chystají i jiné státy, například Německo. Zvažuje ji dokonce už i Čína.

Detaily o návrhu, především příspěvku, nechtěl Jahn MfD říct. "Musí to být taková výše, aby to fungovalo," podotkl. Nejde přitom jen o částku, jakou by měl stát za staré auto zaplatit, ale také o další podmínky: jak dlouho budou muset lidé auto vlastnit, aby o dotaci nepřišli, nebo jaké auto bude mít na šrotační prémii nárok.

Více čtěte ZDE: NERV a její záměry

Odpůrcem státních příspěvků na nákup aut je ve vládě především ministr financí Miroslav Kalousek. "Je v tom moc systémových nedostatků. Jsem proti tomu, aby se podporoval jen jeden z oborů průmyslu," řekl. "Je to nesystémové, ale v čím dál více zemích EU je to standard," oponoval Jahn. Odpůrcem příspěvku je i kolega z rady, ekonom Pavel Kohout. "Každá dotace pro jedno odvětví automaticky znamená trest pro jiná," míní.

V evropských zemích se výše dotace pohybuje mezi 600 a 2500 eur (zhruba 16 700 a 69 700 Kč). Například ve Francii dostávají lidé 1000 eur, pokud si koupí vůz s emisemi nižšími než 160 gramů CO2 na kilometr a odevzdají přitom nejméně deset let staré auto.