Prodej automobilů v Německu se v únoru meziročně zvýšil o 21 procent na 277 800 vozů díky vládní podpoře poptávky. Zaznamenal tak první nárůst za více než šest měsíců. V úterý to oznámil svaz německého automobilového průmyslu VDA. Dodal však, že výroba automobilů v Německu klesla o 47 procent na 281 800 vozů.

Export je o polovinu nižší

"Očekáváme, že v celém prvním čtvrtletí bude domácí prodej nad úrovní z předchozího roku," řekl předseda VDA Matthias Wissmann. Oživení na domácím trhu je však v ostrém kontrastu k vývoji exportu, který se v únoru propadl o 51 procent na 201 900 vozů.

Německo v rámci balíčku na posílení domácí ekonomiky vyčlenilo na pomoc automobilovému průmyslu 1,5 miliardy eur (42 miliard korun). Součástí této pomoci je vyplácení bonusu 2500 eur (70 000 korun) za koupi nového energeticky úsporného automobilu a sešrotování nejméně devět let starého vozu. O šrotovací prémii se uvažovalo i v České republice, nakonec ale vláda podobné opatření nenavrhla.

Čtěte také

Německo je největším automobilovým trhem v západní Evropě. Na dalších předních západoevropských trzích se však prodej v únoru vyvíjel mnohem hůře. Prodej nových osobních automobilů ve Francii se meziročně snížil o 13,1 procenta na 152 154 vozů. V Itálii se prodej propadl o 24,5 procenta na 165 289 vozů a ve Španělsku dokonce o 48,8 procenta na 62 107 vozů.

Automobilový průmysl po celém světě se nyní potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry a výdajů.