České aerolinie (ČSA) za loňský rok vykázaly podle neauditovaných výsledků zisk před zdaněním 500 milionů korun. To je o 389 milionů korun více než předloni. Server iHNed.cz o tom informovala mluvčí ČSA Daniela Hupáková.

Výsledky jsou lepší než v minulosti. "Ty hospodářské výsledky nejsou velkým překvapením a je důležité, že nejsou negativním překvapením, které by ty potenciální zájemce o ČSA mělo odradit," okomentoval pro server iHNed.cz výkonný ředitel Patria Corporate Finance a specialista na sektor letecké dopravy Petr Kováč. Vlivů je hned několik. Důležité je podle něj to, že ČSA v rámci svého restrukturalizačního procesu udělaly několik operací, kterými situaci vylepšily.

Expert: Zásadní bude první čtvrtletí

"Jde o prodej majetku, směnu budov a pozemků s Letištěm Praha. Je to správné nejen kvůli privatzaci obou společností, ale také pro vyčištění vztahů. Druhou věcí je vliv ceny ropy v jednotlivých měsících a kvartálech loňského roku a kroků ČSA, aby nepocítily výrazněji dopady růstu cen ropy. A v tomto dosáhly ČSA velice dobrého výsledku i v porovnání s ostatními evropskými aerolinkami," řekl Kováč s tím, že třetím důležitým tématem je vývoj počtu cestujících. Právě ten byl v posledním loňském čtvrtletí pro všechny letecké společnosti doslova tragický.

Firmu letos čeká privatizace. Stát v ČSA vlastní 91,51 procenta akcií. Na prodej celého balíku vypsalo ministerstvo soutěž počátkem února, nový majitel by měl být znám do konce září. Z velkých aerolinií vyjádřil zájem pouze ruský Aeroflot a francouzsko-nizozemská společnost Air France-KLM.

To nejdůležitější pro privatizaci ČSA se podle Kováče děje až v tuto chvíli, tedy v prvním letošním čtvrtletí. "Jde o to, jak se ČSA podaří vypořádat se s dramatickým propadem v letecké dopravě. ČSA si ale podle mě povedo lépe než ostatní aerolinky, které létají z Prahy, takže se jim daří lépe reagovat na současný negativní vývoj," vysvětlil Kováč. 

Útlum poptávky cestujících

Výsledky za loňský rok ovlivnila podle ČSA rekordní cena ropy v prvním pololetí roku, která se v polovině července vyšplhala nad 147 dolarů za barel. Díky kvalitnímu hedgingu paliva v kombinaci se zajištěním kurzů měn byl dopad ceny paliva do hospodaření ČSA –400 milionů korun proti plánu.

"Bez tohoto zajištění cen LPH a kurzů měn euro/dolar a koruny by byl dopad do firemních hospodářského výsledku v roce 2008 vyšší o dalších -1,2 miliardy korun," upozornil viceprezident pro ekonomiku ČSA Luboš Černý. Ve druhém pololetí na letecké odvětví dopadla celosvětová finanční krize v podobě útlumu poptávky cestujících, což pro ČSA znamenalo výpadek výnosů v řádu -400 milionů korun.

Provozní výnosy se i přes výrazný pokles příjmů v posledním čtvrtletí podařilo udržet na loňské úrovni 23,241 miliardy korun. Na výnosech se nejvíce podílela pravidelná přeprava osob. Růst ve srovnání s loňským rokem zaznamenala charterová přeprava, a to o 348 milionů korun na 3,124 miliardy korun. Provozní náklady se podařilo oproti loňskému roku snížit o dalších 363 milionů na 23,192 miliardy korun, a to i přesto, že společnosti meziročně rostly náklady na splátky finančního leasingu. V úsporných krocích ČSA pokračují i letos.

Chystaná privatizace

"ČSA jsou dnes restrukturalizovanou společností, která je připravená na privatizaci. Na výsledek privatizace, více než hospodaření ČSA, bude mít vliv ekonomická krize a kondice ostatních leteckých společností. Přesto jsem přesvědčen, že privatizace je správným krokem i v této složité době," řekl prezident ČSA Radomír Lašák.

Přesná čísla o hospodaření firmy za loňský rok oznámí ČSA podle Hupákové na tiskové konferenci v dubnu, až budou k dispozici auditované výsledky.

ČSA loni přepravily 5,6 milionu cestujících. Od roku 2001 jsou členem jedné z předních světových aliancí leteckých dopravců – SkyTeam. ČSA nabízejí spojení do 129 destinací ve 44 zemích světa a jejich flotilu tvoří 50 letadel typu ATR 42/72, Boeing 737 a Airbus A310/A319/A320/A321. V žebříčku pravidelnosti letů mezi 27 členskými leteckými společnostmi Asociace evropských aerolinií získaly loni ČSA 3. místo.