Japonský výrobce spotřební elektroniky Sony prodělal v uplynulém finančním roce končícím v březnu 98,9 miliardy jenů (přes 20 miliard Kč) po předchozím zisku 369,4 miliardy jenů. Vykázal tak první celoroční ztrátu za 14 let.

Firma uvedla, že v novém finančním roce počítá s nárůstem ztráty na 120 miliard jenů.

Sony do ztráty strhává kombinace klesající poptávky, silného kurzu japonského jenu a nákladů na restrukturalizaci. Firma již koncem loňského roku oznámila, že propustí 16.000 zaměstnanců, omezí své investice a stáhne se z některých aktivit.

Tržby společnosti loni klesly o 13 procent na 7,73 bilionu jenů. V samotném čtvrtém finančním čtvrtletí firma prodělala 165,14 miliardy jenů po zisku 29,04 miliardy před rokem. Její čtvrtletní tržby klesly na 1,52 bilionu jenů z předchozích 1,95 bilionu.

Rekordní ztráta Hitachi

Výsledky Sony navazují na předchozí špatné dalšího japonského výrobce elektroniky Hitachi. Ten v úterý oznámil, že v uplynulém finančním roce končícím v březnu prohloubil ztrátu na rekordních 787,3 miliardy jenů (téměř 160 miliard Kč) z předchozích 58,1 miliardy jenů.

Podle výzkumné společnosti Shinko Research Institute je výsledek Hitachi druhou nejvyšší celoroční ztrátou v japonské podnikové historii. Horší výsledek vykázal pouze telekomunikační gigant Nippon Telegraph and Telephone, jenž ve finančním roce 2001/2002 prodělal 834,6 miliardy jenů (téměř 170 miliard Kč).

Tržby společnosti Hitachi, která vyrábí širokou škálu zařízení od domácích spotřebičů po jaderné reaktory, loni klesly o 11 procent na deset bilionů jenů. Společnost již v lednu oznámila, že v rámci restrukturalizace zruší zhruba 7000 pracovních míst, což odpovídá téměř dvěma procentům její celkové pracovní síly.

"Neočekáváme, že (světová ekonomika) zažije plnohodnotné oživení dříve než v roce 2010," uvedla společnost. "Vyhlídky pro světovou ekonomiku jsou formovány obavami ohledně Spojených států a dalších průmyslových zemích vstupujících do negativního hospodářského růstu a ohledně zpomalujícího hospodářského růstu v rozvíjejících se ekonomikách," dodala.

Ve ztrátě jsou i japonské automobilky

Důsledky ekonomické krize pociťují i japonské automobilky. Nissan v uplynulém finančním roce prodělal téměř čtvrt bilionu jenů (asi 50 miliard Kč). Mazda za stejnou dobu prodělala 71,5 miliardy jenů (14,4 miliardy Kč). Obří ztrátu již oznámila i Toyota, která ohlásila svoji první ztrátu po 60 letech. Největší světová automobilka ve finančním roce 2008/09 utrpěla ztrátu 4,4 miliardy dolarů.

Automobilky však připravují řadu opatření, aby je krize nepotopuila docela. Honda Motor již podniká kroky směřující ke zvýšení výroby v domácích továrnách. Připravuje se tak na pravděpodobný nárůst poptávky v případě, že japonský parlament schválí návrh na zavedení takzvaného šrotovného.

Japonský parlament nyní zvažuje návrh zákona, podle kterého by měli spotřebitelé dostat odměnu 250.000 jenů (přes 50.000 Kč) za sešrotování více než 13 let starého automobilu a koupi nového vozu. Všeobecně se očekává, že tento návrh bude přijat.

Podle odhadů by opatření mohlo zvýšit letošní prodej aut v Japonsku o zhruba 690.000 vozů, z čehož by na Hondu připadalo přibližně 70.000 až 100.000 vozů. "Zjišťujeme, co je z hlediska pracovní síly a součástek zapotřebí učinit, aby bylo možné rozšířit výrobu," uvedl Hódžó.