Pořadí řetězců dle tržeb
Pořadí Společnost Tržby (v mil. USD)
1 Wal-Mart (USA) 401 244
2 Carrefour (Francie) 127 958
3 Metro (Německo) 99 004
4 Tesco (Británie) 96 210
5 Schwarz (Německo) 79 924
6 The Kroger Co. (USA) 76 000
7 The Home Depot, Inc. (USA) 71 288
8 Costco Wholesale Corp. (USA) 70 977
9 Aldi GmbH & Co. (Německo) 66 063
10 Target Corp. (USA) 62 884

Podle studie společnosti Deloitte v uplynulém finančním roce 2008, tedy ke konci června 2009, vzrostly největším světovým obchodním řetězcům navzdory hospodářské recesi tržby, většina ale vykázala nižší zisk. Maloobchodních společností zvýšily o 5,5 procenta na zhruba 3,8 biliónu dolarů. Ziskovost největších řetězců se meziročně snížila na 2,4 procenta z 3,7 procenta za finanční rok 2007, uvádí nová studie společností Deloitte a STORES Media s názvem Global Powers of Retailing.

Složení první desítky maloobchodních společností zůstalo stejné jako v předchozím roce. Tato skupina v současnosti představuje 30 procent obratu největších 250 řetězců. Největším prodejcem zůstal americký Wal-Mart před francouzským Carrefourem a německým Metrem, které na čtvrté místo odsunulo britské Tesco.

Dvěma třetinám ze 184 obchodníků, kteří zveřejnili svoje hospodářské výsledky, ve fiskálním roce 2008 meziročně klesl zisk. Tři desítky z těchto firem vykázaly ztrátu. Tento trend postihl téměř všechny geografické oblasti a kategorie. Evropské maloobchodní společnosti zaznamenaly snížení ziskovosti ze 4,1 procenta na 2,7 procenta, zatímco ziskovost severoamerických maloobchodních firem klesla z 3,6 procenta na 2,4 procenta. Nárůst ziskovosti vykázaly pouze řetězce z Afriky a Blízkého východu.

Prodejcům spotřebičů a zboží pro volný čas klesl zisk na 3,1 procenta z 6,8 procenta. Prodejci módního zboží snížily zisk na polovinu z 4,1 procenta za fiskální rok 2007. Také sektor rychloobrátkového spotřebního zboží, který zahrnuje supermarkety a ostatní potravinové prodejce, zaznamenal pokles zisku ze tří procent na 2,2 procenta, a to navzdory daleko největšímu růstu tržeb ze všech oblastí 8,6 procenta.

Koupené vyšší tržby díky slevám

Za vyšší tržby vděčí řetězce hlavně širokým marketingovým akcím a slevám, díky kterým se snažily v době poklesu poptávky přilákat ke svým pultům ubývající zákazníky.

“Mnoho obchodníků si “koupilo” tržby objemnými podpůrnými akcemi, které citelně postihly jejich hospodářský výsledek. Nicméně jsou už patrné známky toho, že hospodářská recese odeznívá a prodejci se budou opět moci vrátit na cestu zlepšující se ziskovosti,” řekl Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte Research ve Spojených státech.

“Co se České republiky týče, lze očekávat, že hospodářský výsledek bude ovlivněn podobným způsobem. Obzvlášť vezmeme-li do úvahy neustálý cenový boj o zákazníka, jehož jsme byli svědky během minulého roku,” řekl partner Deloitte ČR Martin Tesař.

Sociální sítě výzvou pro maloobchodníky

Většinu maloobchodníků teprve čeká hlubší zaměření se na internetové obchodování v souvislosti s nárůstem vlivu sociálních sítí. Prodej online stále zabírá pouze 6,6 procenta celkových tržeb stovky největších maloobchodních firem na světě. U rychloobrátkového spotřebního zboží to činí pouhých 0,9 procenta.

“Internet bude pro maloobchod v následujícím desetiletí stále větší výzvou a příležitostí. Sociální sítě zvýší v maloobchodním průmyslu transparentnost tím, že dají zákazníkům více informací o prodejcích, jejich produktech a cenách,” zdůraznil Ira Kalish.

“Co se týče sociálních sítí v Česku, vidíme, jak zapouštějí pevné kořeny. Je proto jen otázkou času, kdy maloobchodní společnosti v segmentech upřednostňovaných komunitou sociálních sítí využijí nabízené zisky i nedostatky a přizpůsobí tomu vlastní strategie,” doplnil Bronislav Pánek, partner Deloitte ČR.