Mladoboleslavské automobilce Škoda Auto se daří, rostou jí všechny klíčové ukazatele. Firma zvýšila v prvním čtvrtletí meziročně zisk o 11,8 procenta na téměř 5,2 miliardy korun a podle údajů Volkswagenu prodala v prvních třech měsících celkem 206 tisíc aut.

Ve skutečnosti, po započítání vozů objednaných v loňském roce, jich ale Škoda na trh dodala téměř čtvrt milionu. "Povzbuzující byla především poptávka po modelech Fabia, Yeti, Octavia a také po Rapidu v Indii," uvedl mateřský koncern Volkswagen v tiskovém prohlášení.

"Z mého úhlu pohledu není ani tak důležitý počet prodaných aut, ale vydělané peníze. Proto je nejpozoruhodnější dosažený operační zisk podstatně překonávající odhady analytiků. U Škody je o to pozoruhodnější, že dosáhla větší meziroční nárůst než koncern i značka VW," hodnotí čísla Volkswagenu Vladimír Rybecký, šéfredaktor serveru www.autoweek.cz.

Rekordní prodeje Volkswagenu

Matka Škody Auto, největší evropská automobilka Volkswagen, byla v prvním čtvrtletí podobně úspěšná jako lídr českého trhu. Zisk Volkswagenu vzrostl o desetinu, na 79,2 miliardy korun a je tak porovnatelný s tržbami škodovky.

Výsledky navíc na základě rekordních prodejů překonaly odhady analytiků, ti totiž počítali se snížením zisku.

Volkswagen

- Skupina Volkswagen je teď druhou největší automobilkou na světě. Do roku 2018 chce zvýšit prodej na více než deset milionů vozů a stát se světovou jedničkou. Podle studie poradenské společnosti Ernst & Young se Volkswagen stal loni světovou jedničkou podle tržeb.

- Kromě Škody a hlavní značky VW patří koncernu rovněž značky Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Seat. Automobilka vlastní rovněž více 70 procent ve výrobcích nákladních aut Scania a MAN a letos chce dokončit převzetí výrobce sportovních aut Porsche, ve kterém má podíl 49,9 procenta.

- Volkswagen se letos chystá představit novou verzi nejprodávanějšího Golfu, který bude disponovat podobnou technologií jako modely Audi, Škoda a Seat. Objednávky v prvním kvartálu rostly o 9,6 %, čímž vyrovnaly náklady spojené s vypuštěním nových modelů.

Počet prodaných vozů s logem VW totiž meziročně vzrostly o desetinu na 2,2 milionu vozů. Skupině se podle jejích zástupců dařilo ve všech regionech a její podíl na celosvětovém trhu osobních aut i díky tomu stoupl na 12,2 procenta. 

Volkswagen navíc současně s výsledky potvrdil svůj vlastní letošní výhled hospodaření. Provozní zisk by měl odpovídat tomu z roku 2011, tedy 11,3 miliardám eur. Tržby, které loni dosáhly 159,3 miliardy eur, mají stoupnout a prodej aut překonat nedávný rekord 8,3 milionu vozů.

Automobilový sektor jako ekonomický ukazatel

Minulý týden nicméně Volkswagen varoval, že dluhová krize v Evropě zvyšuje rizika pro letošní výsledky automobilového průmyslu. Nejistota na trzích ovšem nezabránila Volkswagenu od expanze, který se i přes nejisté vyhlídky pokouší sesadit z vedoucí pozice automobilku General Motors.

"VW má reálnou šanci předstihnout GM a už letos se stát světovou jedničkou. To se ale stane jen za předpokladu, že je oba nepředhoní Toyota," doplňuje Rybecký.

Růst zisku u Volkswagenu letos navíc asi zbrzdí investice do technologické modernizace, které mají firmě přinést v dalších letech výrazné úspory. Firma má problémy i se svou expanzí, integrace s automobilkou Porsche například stále naráží na překážky a oddaluje se.

"Výsledky v tomto sektoru jsou globální a současná ekonomika se rychle mění. Navíc prodeje aut až s odstupem reagují na rostoucí ceny pohonných hmot, takže už v létě může být všechno jinak. Rok 2010 taky vypadal nadějně," komentuje výhled expert Rybecký.