Pokud někdo hledá co možná nejlevnější bankovní účet, není rozumné vycházet pouze z položky za vedení konta a podle toho vybírat i banku. Je dobré pamatovat také na poplatky spojené s platební kartou a také se službami přímého bankovnictví. Teprve po sečtení všech těchto nákladů získá zájemce o bankovní účet přehled o tom, zda peněžní ústav patří mezi ty levnější.

Holý bankovní účet dnes využívá již jen málokdo. Za automatickou součást bankovního konta je již dnes považována také některá z platebních karet a také služby přímého bankovnictví. Omezená pracovní doba poboček peněžních ústavů přitom přímo klienty nutí k tomu, aby přímé bankovnictví využívali. Jeho prostřednictvím je možné provádět platební styk 24 hodin denně, a to s maximálním komfortem.

Při posuzování nákladovosti bank je vhodné na všechny jmenované služby pamatovat. V celkové výši poplatku, který průměrný klient nakonec za měsíc zaplatí, se jednotlivé peněžní ústavy velmi výrazně odlišují.

Mezi nejlevnější peněžní ústavy patří Česká spořitelna. Klient za vedení sporožirového účtu zaplatí jen pět korun měsíčně a dalších deset korun ho stojí phonebanking, nebo internetbanking. Pokud klientovi navíc postačí jen obyčejná elektronická karta (Visa Electron nebo Maestro), měsíčně u této banky zaplatí minimální paušální poplatek ve výši 27,50 Kč. K tomu je samozřejmě nutné připočítat další náklady za platební příkazy, výběry z bankomatů apod.

Ještě levnější než Česká spořitelna jsou v těchto parametrech ČSOB a Živnostenská banka. V případě ČSOB osobního konta získá klient bezplatně jak některou z elektronických platebních karet, tak i službu přímého bankovnictví (phonebanking). Zaplatí jen za vedení účtu, kde minimální poplatek podle četnosti výpisů činí 20 korun za měsíc. Ještě o deset korun méně zaplatí klient Živnostenské banky.

Na druhé straně poplatkového spektra se nachází HVB Czech Republic, kde klient, který využívá konto Komfort, zaplatí každý měsíc minimálně 199 korun. Na druhou stranu za tento poplatek získá i některé další služby. Otázkou je, zda je dokáže využít. A to je případ i jiných bankovních domů, které nabízejí celé bankovní balíčky. Pokud však klient využívá všechny služby, které jsou v nich obsažené, zaplatí obvykle méně, než kdyby si jednotlivé produkty pořizoval jednotlivě.

Aktivní služby přímého bankovnictví u tuzemských bank:

  tab
Pramen: banky

Minimální poplatky při využívání účtu, služeb přímého bankovnictví a platební karty u vybraných bank:

  tab
* Poplatky za měsíc a v minimální možné výši

** Platba na elektronickém nosiči do jiné banky

*** Celkové poplatky za vedení služeb (účet, pl. karta a přímé bankovnictví; nejsou zahrnuty platby)

**** Pouze první karta, pak 150 Kč ročně

Pramen: banky