Stačí špatně zadat PIN a platební karta je minimálně na jeden den vyřazena z provozu. Z nelítostného souboje paměti a techniky přesto existují výjimky. Například držitelé platebních karet VISA Electron, které vydala Česká spořitelna, mohou i po třech neplatných pokusech ihned zkusit vybrat peníze z jiného bankomatu, případně zaplatit přímo u obchodníka.

GE Capital Bank

V Česku je možné vybírat peníze ze dvou typů bankomatů. První automaty vrací po třech pokusech kartu zpět do rukou zapomnětlivce, druhá skupina je nelítostně odebere. Pokud klient GE Capital Bank bude vybírat hotovost ze svého domovského bankomatu, varianta odběru karty mu nehrozí.

Klientu této banky, který při výběru hotovosti kartou z bankomatu zadá třikrát za sebou špatný PIN, je karta dočasně zablokována pro další použití. To znamená, že s kartou nelze platit v žádném obchodě, ani na ni nelze vybírat hotovost z jiných bankomatů. "Dočasné zablokování trvá do půlnoci dne, kdy byl třikrát za sebou zadán chybný PIN," upřesňuje ředitel komunikace GE Capital Bank Jan Hainz.

V případě, že klient zapomene svůj PIN, může o jeho zaslání telefonicky požádat Klientský servis. Klient obdrží stejný PIN jaký měl dosud. Za opakované zaslání banka účtuje poplatek 100 korun.

Česká spořitelna

Česká spořitelna je ke svým zapomnětlivým klientům jednou z nejvstřícnějších bank. Po třikrát špatně natypovaném PINu, bankomaty spořitelny platební kartu ani neodeberou, a například u karty typu VISA Elektron dokonce ani nezablokují pro platbu u obchodníků. Jestliže si klient na správné identifikační číslo vzpomene, může dokonce vybrat peníze z jiného bankomatu, než na kterém původně při výběru neuspěl, a to ještě týž den. Stejně jako v jiných bankách, tak i v České spořitelně mohou zapomnětlivci požádat o vygenerování nového PINu. O staro-nové identifikační číslo musí požádat na pobočce banky. Vygenerování stojí 100 korun.

Komerční banka

Narozdíl od České spořitelny bankomaty Komerční banky po třech neúspěšných pokusech v zadání PINu kartu klientovi odeberou.Podle informací Markéty Dvořáčkové z tiskového oddělení banky stojí sdělení původního identifikačního čísla až dvě stě korun. "Dvě stě zaplatí klient v případě, že si svůj PIN vyzvedne na pobočce banky osobně. Pokud požádá o jeho zaslání poštou, účtujeme mu o 70 korun méně," doplňuje Dvořáčková.

Raiffeisenbank

Platební karta bude po třech špatných pokusech výběru z bankomatu zablokována také u Raiffeisenbank. Zablokování karty může trvat jeden den až týden v závislosti na typu a limitu karty. Bankovní kartou tedy nelze zaplatit u obchodníka, a to ani v případě, že není k identifikaci karty požadováno identifikační číslo.

Vygenerování nového PINu a jeho zaslání na adresu v České republice stojí sto korun. "V takovém případě se jedná o stejný PIN," dodává Miroslav Hudacký z banky.

Živnostenská banka

Zákazníkovi, který zapomene PIN své platební karty, bankomat Živnobanky po třech neúspěšných pokusech kartu odebere.Karta, u níž bylo v bankomatu opakovaně uváděno chybné PIN, není zablokována. Klient proto může zavolat do banky a požádat, aby mu obsluha bankomatu kartu vydala. Obsluha bankomatu vyplní formulář se zákazníkem "Oznámení o zadržení a předání platební karty". Obsluha musí nejprve zjistit na help-lince důvod zadržení karty. Jedná-li se například o zadržení z důvodu zapomenutí PINu, může kartu jejímu držiteli po ověření jeho totožnosti vrátit. Totožnost je možné ověřit občanským průkazem, nebo cestovním pasem. Převzetí karty potvrdí klient na vyplněný formulář svým podpisem, který pracovník porovná s podpisem na zadní straně karty. Formulář zůstává v evidenci zadržených karet na obchodním místě. Pokud ale nejde o klienta Živnobanky, karta zůstává na expozituře po dobu tří dnů. Jestliže se držitel karty do této doby nepřihlásí, konzultuje se další postup s kartovým oddělením. "Obvykle následuje přestřižení karty a předání kartovému oddělení spolu s protokolem," uvádí tiskový mluvčí Živnostenské banky Karel Ježek.V ostatních případech konzultuje obsluha bankomatu další postup s kartovým oddělením Živnostenské banky, které posoudí, zda karta má být vrácena nebo zaslána spolu s vyplněným formulářem na toto oddělení (případně přestřižena). Kartové oddělení potvrdí převzetí karty na formulář a zašle ho zpět na obchodní místo, které kartu zadrželo. Držitel platební karty, který definitivně zapomene PIN, dostane i v Živnostenské bance k platební kartě své staronové identifikační číslo. Za jeho vygenerování zaplatí sto korun.

HVB Bank

Klient HVB Bank, jenž zapomene u své platební karty její PIN, má sice k natypování identifikačního čísla několik možností, nicméně po jejich vyčerpání mu hrozí fyzické zadržení karty v bankomatu. U karet vydaných HVB Bank není situace při špatně natypovaných PINech jednotná. Podle Renaty Pintravové záleží na parametrech každé platební karty. Bankomat HVB Bank však platební kartu neblokuje. U platebních karet této banky však dochází ke změně statusu karty, a proto kartou nelze zaplatit ani u obchodníka, který pro její identifikaci zapomenuté identifikační číslo nepožaduje. Opakované vygenerování a zaslání PINu stojí u HVB Bank dvě stě korun. Pokud karta zůstane mimo kontrolu oprávněného držitele, to znamená, že není vrácena bankomatem nebo vyzvednuta na pobočce banky, je vždy vydána platební karta nová.

Seznam bank, které vydávají platební karty MasterCard, MasterCard Electronic a Maestro:

Citibank, Commerzbank AG Prague Branch, Česká spořitelna, ČSOB, Deutsche Bank, Dresdner Bank CZ, eBanka, GE Capital Bank, HVB Bank Bank Czech Republic, Interbanka, Komerční banka, Plzeňská banka, Raiffeisenbank, Union Banka, Volksbank CZ,

Seznam bank, které vydávají platební karty Visa a Visa Electron:

ABN AMRO Bank, Citibank, Česká spořitelna, ČSOB, eBanka, HVB Czech Republic, Komerční banka, Raiffeisenbank, Živnostenská banka

Pramen: banky, šal

PIN - zkratka z anglických slov personal identification number (osobní identifikační číslo). PIN není nic jiného než bezpečnostní kód, který je nutný zadávat při každém výběru platební kartou z bankomatu. V některých případech je nutné číslo zadávat i při elektronických platbách. To se týká pouze karet Maestro. Bezpečnostní kód má čtyři cifry a u karet s magnetickým proužkem ho není možné měnit. Tuto možnost však přinesou čipové karty.

POS - Point of sale, terminálová pokladna. Každá transakce provedená na terminálové pokladně je on-line a je ověřena (autorizována). Na této pokladně je možné zaplatit každou platební kartou, tedy jak elektronickou, tak i embosovanou (s reliéfním číslem).

Imprinter - často nazývaný "žehlička", je zařízení, které umožňuje přijímat jen embosované platební karty (Visa, MasterCard a další). Každá taková transakce je off-line. U nižších částek není vůbec ověřováno krytí transakce. Autorizace se provádí jen u vyšších částek plateb, které převýší individuální limit obchodníka (limit je stanoven zúčtovací bankou). Autorizace je prováděna prostřednictvím telefonu. Je-li transakce operátorem povolena, může si zákazník zboží odnést.

Debetní karta - v České republice nejběžnější typ platební karty. U této karty jsou všechny transakce bezprostředně zúčtovány na vrub účtu majitele. S kartou lze vybírat z bankomatu a bezhotovostně platit jen v případě, že má její majitel dostatek peněz na svém účtu. Debetními kartami je většina "plastiků" vydávaných pod značkou Visa, Visa Electron, MasterCard či Maestro

Kreditní karta - Na pohled od debetní karty k nerozeznání. Od debetní karty se však liší systémem zúčtování. Jedná se o úvěrovou kartu, kdy klient nejdříve utrácí a teprve potom splácí vyčerpaný úvěr. Při platbách se nezkoumá zůstatek peněz na účtu klienta, pouze jakou částku z úvěrového limitu lze vyčerpat.

Hana Vorlíčková

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist