Český bankovní trh je stabilizován. Integrace bank v rukou nových zahraničních vlastníků je většinou ukončená. Banky se cíleně zaměřují na uspokojování potřeb zákazníků a jedna po druhé vstupují intenzivně do segmentu retailového bankovnictví a do segmentu malých a středních firem. S bankovními produkty se však dnes můžeme setkat na netradičních místech. Expanze spotřebitelských úvěrů otevírá bankám dveře do míst, dříve vyhrazených nebankovním finančním organizacím například splátkového prodeje. Jsou banky a nebankovní finanční instituce opravdovými konkurenty? Z pohledu retailového zákazníka je důvodem existence banky efektivní a výhodná správa jeho finančních zdrojů a realizace jeho snů za podpory potřebných finančních zdrojů. Pokud jsou nebankovní finanční organizace schopny nabídnout tomuto zákazníkovi stejné služby v odpovídající kvalitě, pak jsou přímými konkurenty bank. Pro zákazníka je mnohdy nepodstatné, od koho získá finanční produkty a služby, které potřebuje - pokud splňují jeho očekávání a společnost, která je nabízí, je důvěryhodná a spolehlivá. Podíváme-li se na zahraniční finanční trhy, například do USA nebo Velké Británie, zjistíme, že "být bankou" nemusí být základním kamenem úspěchu v retailových finančních službách. Naopak, banky musí vynaložit nemalé prostředky a úsilí, aby přesvědčily své zákazníky k první návštěvě "své" pobočky a ke koupi a užívání "svého" finančního produktu. Mnoho nebankovních retailových organizací a společností má již dnes miliony svých pravidelných zákazníků (například velké prodejní řetězce), a proto není žádným překvapením, že vstupují i na finanční trhy - jde o logickou vertikální integraci do zákazníkova nákupního chování. Již tradičními nebankovními finančními institucemi jsou v zahraničí pojišťovny, hypermarkety a služby. Pojišťovny mají k dispozici o svých zákaznících komplexní informace a jsou vnímány jako solidní a stabilní finanční instituce. Zákazník, kterému je nabídnut finanční produkt od společnosti, kterou již zná a má s ní jiné pozitivní zkušenosti, této nabídce samozřejmě naslouchá a očekává stejnou kvalitu služeb. Případ hypermarketů úspěšně nabízejících finanční služby je všeobecně známý, i když jde často o bankovní finanční produkty nabízené díky spolupracující bance, ale pod hlavičkou hypermarketu (například se Sainsbury Bank ve Velké Británii). Klíčem úspěchu tohoto modelu je důvěrná znalost zákazníkova nákupního chování (kterou hypermarket samozřejmě má) spojená s pravidelnými návštěvami zákazníka právě v hypermarketu. Zákazníkovi je tak ušit finanční produkt "přímo na míru" a není třeba ho přesvědčovat, aby si pro něj přišel - už je tam! Finanční trhy v České republice se v porovnání se zahraničními stále ještě vyvíjí. Nebankovní finanční instituce se hlavně zaměřují na obchody a místa prodeje a nabízejí financování nákupu zboží. Očekávám proto další vývoj i v jiných oblastech, i když se již objevují první zárodky nových netradičních přístupů a nabídek, jako například organizací dodávajících energii a služby, které oslovují miliony svých klientů nabídkou finančních produktů. Nástup nových nebankovních institucí na finanční trhy vnímám jako nevyhnutelný trend. Může se to zdát podivné, ale tyto organizace mohou dokonce benefitovat z nedostatku "omezujících" bankovních zkušeností ve svém nástupu na trh, neboť jejich cílem bude uspokojit zákazníkovu finanční potřebu co nejrychleji a co nejjednodušeji. Nebudou konfrontovat své představy s všeobecně vnímanými představami o chodu "tradiční" banky. General Electric je vedoucí nebankovní finanční společností na světovém trhu. Z výše uvedených důvodů nevnímá existenci bankovní licence jako základní podmínku úspěchu na retailovém finančním trhu. Na druhou stranu, řada společností GE, které operují na trhu právě na základě udělené bankovní licence, jasně demonstruje, že je možné nebankovním společnostem úspěšně konkurovat, ale vyžaduje to inovativní přístup, rychlost a jednoduchost nových finančních řešení a důslednou orientaci na retailového zákazníka a jeho potřeby. Silné spojení bankovních a nebankovních společností GE Consumer Finance v České republice (GE Capital Bank, GE Capital Multiservis a GE Capital Leasing) umožňuje zákazníkovi realizovat své sny tak, jak je to pro něj nejvýhodnější. Gerard Ryan, generální ředitel GE Capital Bank |
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist