Nejvýraznější změnou, která bude kupující provázet od Nového roku v obchodech, je prodloužení záruční lhůty u spotřebního zboží na dva roky. Zákazníci se však mohou setkat na pultech se zbožím i s kratší zárukou. Zboží vyrobené do 31. 12. 2002 totiž může být prodáváno až do začátku příštího roku stále s dosavadní půlroční garancí. Tato skutečnost však musí být výslovně uvedena na účtence nebo záručním listu a prodávající na to musí zákazníka upozornit. Novela zákona sice prodlužuje záruční lhůtu u spotřebního zboží, vyměnit například po roce obnošené boty za nové nebude tak jednoduché. Záruka se totiž nevztahuje na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním. Kratší životnost výrobku nelze považovat za vadu a nelze jej proto reklamovat. Byl by nesmysl požadovat, aby například kartáček na zuby vydržel dva roky. Další záruční lhůty zůstávají beze změny. Pro potraviny platí standardní záruční lhůta osmi dnů. U prodeje krmiv se poskytuje garance tři týdny a na zakoupená zvířata se vztahuje záruka šest týdnů. Nové možnosti přinesl nový rok i těm, kteří reklamovali výrobek pro takzvanou opravitelnou vadu. "Není-li to vzhledem k povaze vady neúměrné, může kupující požadovat výměnu věci nebo její součásti, (je-li vadná pouze součást)," říká Miloslava Fléglová, tisková mluvčí České obchodní inspekce. Dodává, že pokud kupující nechce věc vyměnit, má právo na to, aby byla vada bezplatně, řádně a včas odstraněna. Před touto úpravou platilo, že výměnu opravitelně poškozené věci mohl zákazník požadovat pouze v případě, že zboží nebylo ještě použité. Lhůta pro vyřízení reklamace se ani po Novém roce nemění. Doba je zákonem o ochraně spotřebitele stanovena na 30 dnů, obchodník se však se zákazníkem může dohodnout a termín prodloužit. Jakmile je předán vadný předmět k opravě, záruční lhůta se přerušuje do doby, než ho spotřebitel dostane zpět. "Prodávající je povinen vydat kupujícímu potvrzení o tom, kdy reklamaci uplatnil, o provedení opravy a době jejího trvání. O tuto dobu se záruční doba prodlužuje," říká Fléglová a doplňuje, že dojde-li k výměně výrobku, začne běžet záruční lhůta znovu. V případě, že prodejce v daném termínu reklamaci nevyřídí, může spotřebitel požadovat vrácení peněz nebo výměnu zboží. Prodejcům však nové znění občanského zákoníku také v něčem přilepšilo. Ještě do nedávna platilo, že pokud byla na výrobku uvedená kratší trvanlivost, než jakou zákon garantoval, ručil prodejce po celou zákonnou lhůtu. Tedy pokud například na salámu vyrobeném 8. dne byla uvedena trvanlivost do čtrnáctého, musel vydržet ještě do 16. dne měsíce. Nové znění předpisů však říká: "Je-li na prodávané věci, jejím obalu nebo návodu k ní připojeném vyznačena lhůta k použití věci, skončí záruční doba uplynutím této lhůty." V našem případě by tedy salám musel vydržet do 14. dne. Nově upraveny jsou také podmínky reklamací starších, již použitých věcí. Podle Fléglové prodávající za vady odpovídající míře používání nebo opotřebení zakoupeného předmětu neodpovídá. "Odpovědnost za vadu použité věci může kupující uplatnit pouze u vady, s níž nebyl seznámen," dodává Fléglová. Práva na reklamaci u takové věci však zaniknou, nebyla-li uplatněna do 24 měsíců ode dne převzetí kupujícím. Obchodník však může lhůtu dvou let obejít. "Prodávající může po dohodě s kupujícím tuto dobu zkrátit, ne však méně než na rok. Tuto zkrácenou dobu musí vyznačit v dokladu o koupi," uvádí Fléglová. Má-li použitá věc vadu, za niž prodávající odpovídá, má spotřebitel místo výměny věci právo na slevu z ceny. Záruční lhůtu mohou obchodníci samozřejmě prodloužit. Novinkou je, že prodávající je povinen na žádost kupujícího poskytnout záruku písemnou formou, tedy vystavit záruční list se zákonnými náležitostmi a údaji o rozsahu záruky. "Délku záruční doby uvedenou při prodeji v záručním listu je prodávající povinen dodržet," vysvětluje Fléglová. Pokud by to obchodník nerespektoval, nezbude zákazníkovi než se obrátit na soud. Bohužel ne vždy proběhne vše hladce. Může se stát, že prodávající reklamaci neuzná. Pokud s tím zákazník nesouhlasí, má možnost domáhat se svých práv soudní cestou. Důkazní břemeno však podle Fléglové nese kupující. Marně by se však spotřebitelé domáhali reklamace vady, na kterou byli upozorněni prodávajícím a byla jim poskytnuta sleva. "Zboží s vadou musí být umístěno odděleně od výrobků bez kazu s upozorněním na konkrétní vadu," upozorňuje Fléglová. Lenka Stuchlová Vybrané změny u reklamací od roku 2003: - Záruční doba se prodlužuje u spotřebních výrobků na 24 měsíců. Pro zboží vyrobené do 31. 12. 2002 se při prodeji v obchodě mohou použít ustanovení o záruční době podle dosavadních právních předpisů, nejdéle však do konce roku 2003. - Záruka se nevztahuje na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním. Prodávající tedy poskytuje záruku pouze na vady. Vadu výrobku nelze zaměňovat s jeho životností (definice rozdílu však dosud není vyřešena). - Na žádost kupujícího je prodávající povinen poskytnout záruku písemnou formou - záručním listem. - Je-li na prodávané věci či obalu vyznačena lhůta k použití, končí záruční doba uplynutím této lhůty. - Reklamaci použité věci lze uplatnit do 24 měsíců. Prodávající může lhůtu zkrátit, ne však na méně než 12 měsíců. Pramen: www.epravo.cz |
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist