Ačkoli zástupci cestovních kanceláří připouštějí, že ne všichni organizátoři zájezdů mají uzavřenou zákonnou pojistku pro případ úpadku, klient při uzavírání smlouvy nemá možnost tuto skutečnost zjistit.

"Informace může získat klient na internetové stránce poolu pojišťoven, kde jsou pojištěné kanceláře vyjmenovány," řekl Luboslav Mazurek, tajemník Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, jedné ze dvou profesních organizací v cestovním ruchu. Na stránkách poolu je uvedeno 757 cestovních kanceláří, které mají povinné pojištění uzavřeno, to je přes 85 procent cestovních kanceláří, působících v Česku. "Z našich členů ale nevím o nikom, kdo by neměl povinné pojištění pro případ insolvence uzavřeno," poznamenal Mazurek.

Pojistné smlouvy byly i pro letošní rok ve většině případů normálně obnoveny, tvrdí Michal Šeba z Asociace cestovních kanceláří ČR. Připouští však, že v ojedinělých případech obnoveny nebyly, zejména u cestovních kanceláří, které byly do loňského roku pojištěny u pojišťovny Zürich.

Ta konkurovala sdružení devíti pojišťoven, takzvanému poolu, který pojištění cestovních kanceláří proti úpadku provozuje na základě výjimky ze zákona o ochraně hospodářské soutěže. Zürich na sklonku loňského roku převzala pojišťovna Generali, která je vedoucím pojistitelem poolu.

Předseda grémia poolu Michael Neuwirth uvedl, že pokud některé subjekty byly nebo jsou bez pojištění, pak je to spíše proto, že své pojištění v loňském roce vypověděly nebo nechaly zaniknout pro prodlení v placení pojistného. "Sám pool pojištění vypověděl smlouvy jen v několika naprosto ojedinělých případech," uvedl Neuwirth, ale odmítl je upřesnit.

Ministerstvo pro místní rozvoj a Česká obchodní inspekce nejsou zajedno, kdo z nich by měl cestovní kanceláře kontrolovat, zda jsou pojištěny proti platební neschopnosti. "My nejsme dozorovým orgánem nad zákonem o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu. Tato povinnost přísluší obecně Ministerstvu pro místní rozvoj," řekla mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová. "My provádíme pouze kontrolu, zda spotřebitel není v konkrétních případech klamán tím, že mu cestovní kancelář tvrdí, že má uzavřené pojištění a přitom to není pravda. Tyto kontroly jsme prováděli na základě oznámení občanů," dodala.

Z pojištění pro případ úpadku je klientům zkrachovalých cestovních kanceláří proplacen návrat ze zahraničí, uhrazena záloha za neuskutečněný zájezd a rozdíl mezi zaplaceným a jen částečně uskutečněným zájezdem. Přitom se zájezdem rozumí kombinace dopravy a ubytovacích služeb. Na jiné služby, které nejsou takto definovaným zájezdem, se pojištění nevztahuje.

Ministerstvo pro místní rozvoj připravuje novelu zákona, která by umožnila cestovním kancelářím poskytnout klientům záruky i jinou formou, než je pojištění pro případ úpadku.

Cestování českých občanů do zahraničí

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist