Elektronicky lze podat zatím jen daňová přiznání
Novinkou posledních dní je možnost podání formuláře přiznání k dani z přidané hodnoty přes internet se zaručeným elektronickým podpisem. Podle ministra informatiky Vladimíra Mlynáře jde o první reálný krok agendy veřejné správy s praktickým dopadem do života lidí používajících internet. Tato možnost se však netýká jen formulářů přiznání k DPH. Zcela elektronickou cestou je možné podat přiznání také k silniční dani a dani z nemovitostí. U těchto dvou daní tato možnost sice byla i dříve, ale dosud formuláře nebyly zároveň i podepsány. Proto také poplatníci museli samotný podpis dodat ve standardní písemné formě.
Největším průlomem u využívání elektronického podpisu je ale bezesporu přiznání k DPH. To se totiž podává každý měsíc. Pro úřady a podnikatele tato možnost bude znamenat velmi výraznou úlevu.
Jak získat elektronický podpis?
Pro využívání aplikací s elektronickým podpisem je nezbytné, aby klient měl zaregistrovaný certifikát, který identifikuje jeho osobu. Zákon o elektronickém podpisu č. 227/2000 Sb. předepisuje, aby registrace byla provedena nezávislou společností. Ta má pak povinnost zajistit, aby neexistovaly dvě osoby či firmy se stejnou datovou šifrou, která je spolu s dokumenty odesílána přes počítač jako identifikace místo vlastnoručního podpisu.
Jedinou firmou, která dosud provádí registraci veřejných certifikátů (elektronických podpisů), je společnost První certifikační autorita. Jedná se o dceřinou společnost PVT. Akreditaci pro výkon činnosti poskytovatele certifikačních služeb získala společnost od Úřadu pro ochranu osobních údajů s účinností od 18. března minulého roku.
Zájemci o elektronický podpis se proto mohou obrátit přímo na tuto společnost. Veškeré informace, jak je nutné postupovat, získá žadatel na internetové stránce firmy www.ica.cz. Vydání kvalifikovaného certifikátu, který je určen zejména pro komunikaci s orgány veřejné správy, stojí 700 korun ročně. Podle slov ministra informatiky Vladimíra Mlynáře lze očekávat pokles této ceny s širším používáním informačních technologií. V budoucnu by podpis mohl být dokonce zdarma.
Osobní certifikát začaly nabízet pobočky ČSOB
Vedle přímého kontaktování společnosti První certifikační autorita se zájemci o elektronický podpis mohou obrátit také na libovolnou pobočku ČSOB.
Tato banka jako první začala klientům zprostředkovávat vydání veřejného certifikátu pro elektronický podpis. Klient musí jen dojít na pobočku s disketou. Certifikát podpisu je pak následně uložen na této disketě, kterou si majitel odnese domů.
To se týká kvalifikovaného certifikátu s názvem Standard. Právě jeho cena činí 700 korun ročně.
Pokud si klient zvolí druhou variantu - certifikát Comfort, zaplatí 1610 korun. V tomto případě je certifikát uložen na čipové kartě. K jeho užívání je však potřebná i čtečka čipových karet, která je poměrně nákladná.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist