ZPĚT NA SPECIÁL

Předpisem, který stanoví povinnost orgánů veřejné moci zřizovat tzv. elektronické podatelny, je nařízení vlády č. 304/ /2001 Sb., kterým se provádí zákon č. 227/ /2000 Sb., o elektronickém podpisu. Orgán veřejné moci, kterým je i orgán územního samosprávného celku provádějící výkon státní správy v rámci přenesené působnosti, musí zřídit elektronickou podatelnu (e-podatelna) v případě, že pro něj vyplývá povinnost přijímat podání učiněná v elektronické podobě, podepsaná elektronicky, nebo stanoví-li zvláštní právní předpis právo orgánů veřejné moci činit úkony v elektronické podobě, podepsané elektronicky. Vybavení takové e-podatelny pak musí odpovídat standardu Ministerstva informatiky.

KVALIFIKOVANÉ CERTIFIKÁTY

V návaznosti na zřízení elektronické podatelny je orgán veřejné moci rovněž povinen pověřit zaměstnance vytvářením a ověřováním zaručených elektronických podpisů, vybavit je k tomu potřebnými prostředky a kvalifikovaným certifikátem vydaným akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb, dále zajistit příjem a odesílání elektronické pošty minimálně na počátku a na konci pracovní doby, zajistit příjem podání i na technických nosičích dat a konečně zveřejnit elektronické adresy svých elektronických podatelen a seznam kvalifikovaných certifikátů příslušných zaměstnanců nebo elektronické adresy, na nichž se kvalifikované certifikáty nacházejí, a formáty datových zpráv, které je způsobilý přijímat.

Kvalifikované certifikáty pověřených zaměstnanců orgánů veřejné moci musejí obsahovat kromě náležitostí stanovených v § 12 odst. 1 zákona o elektronickém podpisu i označení (název) orgánu veřejné moci, jeho organizačního útvaru a funkce pověřeného zaměstnance. Jde o vcelku logické doplnění náležitostí kvalifikovaného certifikátu, neboť předkladatel podání by samozřejmě měl vědět, s kým komunikuje.

V podobném duchu byl novelizován i zákon č. 227/2000 Sb., a to zákonem č. 226/2002 Sb. Změna spočívá v doplnění § 11 zákona o elektronickém podpisu o povinnost uvádět na kvalifikovaném certifikátu údaje, jež umožní jednoznačně identifikovat podepsanou osobu, pokud je zaručený elektronický podpis založený na takovém certifikátu používán v oblasti orgánů veřejné moci.

HARDWAROVÉ A SOFTWAROVÉ VYBAVENÍ

E-podatelna není vlastně nic jiného než "obyčejná" listovní podatelna, jen je vybavena minimálně jedním počítačem pro přijímání a odesílání tzv. datových zpráv. Tyto datové zprávy mohou být doručovány prostřednictvím nějaké datové sítě, internetu nebo osobně, např. na disketě nebo CD.

Elektronická podatelna nemusí být připojena k internetu po celou pracovní dobu. Méně technicky či finančně zdatné orgány tak mohou mít e-podatelnu připojenou k datové síti pouze na začátku a konci své pracovní doby, kdy jsou v souladu se standardem povinny přijmout nové datové zprávy a odeslat datové zprávy vyhotovené v době od posledního připojení.

Pozornost je třeba věnovat softwarovému vybavení elektronických podatelen. Pro vlastní provoz rozhodně není vhodný běžný "mailový" program. Je také třeba pořídit programy určené k prohlížení samotných podání, respektive doručení takových zpráv, jejichž cena rozhodně není zanedbatelná.

ZPĚT NA SPECIÁL

RADEK SOBĚSLAVSKÝ,

právník, Praha

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist