Systém označovaný anglickým názvem Global Tax Refund (GTR) vrátí lidem, kteří nakupují v zahraničí, do peněženky přibližně šestnáct procent ze zaplacené částky.
Počet obchodů, kteří svým zákazníkům GTR nabízejí, se přitom každým rokem zvyšuje. Nyní je podle informací uveřejněných na webové stránce GTR zapojeno do vyplácení daně z přidané hodnoty více než 190 tisíc obchodníků ve Spojených státech, Evropě a Asii. Každým dnem přitom refundačního systému využije více než 22 tisíc nakupujících. Zástupci českých bank se však shodují, že Češi využívají refundačního systému stále jen v malé míře.

Jak postupovat při nákupu zboží

Vodítkem pro kupujícího je modré logo "Tax Free Shopping". Takto označené obchody svým zákazníkům potřebné formuláře vyřídí na počkání.
Aby bylo možné daň z přidané hodnoty v České republice proplatit, musí si kupující v obchodě nechat vystavit šek s označením Tax Refund a při přejezdu hranice si jej nechat na celnici potvrdit. Šek spolu s pokladním blokem pak předloží například finanční instituci, nebo specializované společnosti, která mu až 16procentní DPH vrátí. V Česku daň v systému Tax Refund proplácí například Česká pojišťovna, či Čedok.
"Česká pojišťovna si neúčtuje žádnou paušální procentuální částku. Naši provizi ošetřuje smluvní vztah se společností Global Refund Czech republic. Od vyplacené částky klientům tedy na svůj vrub nic neodečítáme," říká tiskový mluvčí Václav Bálek. Pojišťovna vyplácí klientům na základě šeku na jednom z dvaceti výplatních míst. "Zákazník dostává pouze české koruny v hotovosti," dodává Bálek

Žádejte kopii paragonu
Aby bylo možné zákazníkovi proplatit daň z přidané hodnoty, je nutné finanční instituci, které její proplacení zajistí odevzdat nejen vyplněný formulář, ale i pokladní účtenku. Tím však kupující přijde o veškeré doklady, na jejichž základě by mohl reklamovat vadné zboží. "Proto je dobré nechat si vystavit kopii paragonu přímo v obchodě," radí prodavač z rakouského Insbrucku Klaus Müller. "Pokud však zákazník na kopii účtenky v zahraničí zapomene, měl by si ji alespoň zkopírovat, před tím, než ji odevzdá refundační společnosti," dodává Müller.

O vrácení peněz lze žádat i mimo systém TaxRefund
Ne všichni obchodníci v USA a Evropě systém Tax Refund svým zákazníkům nabízejí. I tak je ale možné o vyplacení daně požádat. Způsob výplaty je ale složitější a obchodníci vrácení peněz nezaručují.
Pokud zákazník nakupuje zboží v obchodě, které není na systém Tax Refund připojen, musí si vyjma platebního dokladu nechat od obchodníka vystavit i doklad se svým bankovním spojením. Pokladní paragon, potvrzený na hranicích při vjezdu do republiky, je přitom nutné poslat do banky, ve které má obchodník založený účet. Zasílaný doklad je nutné doplnit písemnou žádostí o vrácení DPH. V dopise musí být uvedeno bankovní spojení, na které zákazník požaduje, aby mu byla daň poukázána.

Co je system Global Tax Refund?
Prostřednictvím mezinárodní sítě Global Tax Refund mohou lidé, kteří nakoupili zboží v zahraničí, získat zpět částku rovnou dani z přidané hodnoty, kterou bylo zboží zatíženo.
Systém GTR nabízí své služby ve více než 190 tisíc obchodech přibližně ve 30 zemích světa.

Příloha

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist