Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
anonym
To by mě tedy fakt zajímalo - viz upoutávka - kolik?
Toť otázka, na kterou by měla odpovídat věštkyně. Nyní jsou ceny osobních automobilů v ČR pod úrovní průměrných cen v zemích EU. Smyslem nového znění tzv. „blokové výjimky“, která v ČR začíná platit, je podle mého názoru co nejvíce sblížit ceny aut v zemích EU. Podle mého názoru tedy mohou ceny mírně stoupnout, o cca 2 – 5 %. Zde bude i nadále hrát svou roli obchodní politika jednotlivých výrobních značek, celková ekonomická situace ČR a kupní síla obyvatel, kurs české koruny vůči EURO a USD atd.
Šípek
Lavina Karel
Mám počkat s koupí nového auta až na vstup do EU?
Nevidím důvod proč čekat, ceny aut jsou nyní o něco nižší než zřejmě budou po vstupu ČR do EU. Faktem je, že okamžikem vstupu se nic nezmění ihned, všechny procesy mají svá přechodová období a čas na realizaci.
Šípek
David K.
Bude fungovat stejně jako dosud prodej ojetých vozů nebo budou muset autobazary splňovat nějaké jiné zvláštní podmínky po vstupu do EU?
Prodejny ojetých vozů jsou ve všech zemích EU, tak proč by neměly být v ČR. Myslím si však, že by některé domácí autobazary měly zvýšit svou úroveň. O nějakých zvláštních či speciálních nových podmínkách, mimo obecné bezpečnostní a ekologické požadavky nám není nic známo, naše sdružení zastupuje především zájmy českých výrobních firem.
Šípek
Honza
Myslíte, že se změní ceny automobilových součástek?
Nepředpokládám žádné dramatické změny cen. Vzhledem k určitému uvolnění podmínek podle nového znění tzv. blokové výjimky by dokonce mohlo dojít k jejich mírnému snížení. Zda to tak skutečně bude je odvislé od obchodní politiky jednotlivých výrobců dílů a součástek a samozřejmě i na jednotlivých prodejcích a servisech.
Šípek
Láďa
Mám Trabanta, budu s ním moc jezdit i po vstupu do EU?
Ano, pokud v ČR projde měřením emisí a technickou kontrolou, tedy pokud bude v řádném technickém stavu.
Šípek
Tomáš Daněk
Proč se ještě nezrušili automobily bez katalizátoru? Nebo ať se uvalí dvojnásobné zákonné pojištění na auta starších patnácti let. Uvažuje EU o něčem podobném? Vždyť je to o život!
- Pokud vím tak provoz automobilů bez katalyzátorů v žádné zemi EU nebyl zakázán. Takovéto opatření bylo myslím přijato před několika lety pouze ve Švýcarsku, to ale není členem EU. - Povinné (zákonné) pojištění je o pojištění škod způsobených provozem vozidla. I když by bylo možno diskutovat o tom, že provozem vozidla bez katalyzátoru jsou způsobovány škody na životním prostředí a zdraví obyvatel. Ale jak to prokázat, kdo je tím konkrétním postiženým, aby mohl uplatňovat náhradu škody. To je dost složité. Zatím je to do jisté míry řešeno rozlišením sazeb silniční daně, která se však platí pouze za vozidla používaná pro účely podnikání. Zde by zřejmě byla možnost zavést silniční daň pro všechna vozidla a pro ta méně ekologická by její sazby měly být vyšší. - V některé zemi EU (myslím že v Německu) proběhla zatím, zhruba před rokem, pouze diskuse na téma zákazu provozu vozidel starších 20 let. Vzhledem k obecné legislativě však byly návrhy tohoto typu odloženy „na neurčito“.
Šípek
Kamil
Jak to bude vypadat, když si po vstupu do EU koupím třeba v Německu nový vůz? Budu muset v Čechách něco doplácet?
Předpokládám že by tomu tak nemělo být. Nevím však, jak bude řešena problematika rozdílnosti daně z přidané hodnoty, zda jsou v tomto směru přijata nějaká přechodová období – to je otázka pro ministerstvo financí. Je tedy možné, že se bude doplácet rozdíl mezi českou a německou DPH.
Šípek
Nálevka
Dobrý den, zajímalo by mě, jestli po vstupu do EU budou zrušeny danové prázdniny ŠKODY AUTO. Zdá se Vám takové danové zvýhodnějí fér? Co si myslíte o clech na zahraniční ojetá auta? Neškodí do automobilovému průmyslu?
- Firma Škoda Auto již žádné daňové prázdniny ani daňové zvýhodnění nemá. Ve své novodobé historii od roku 1991 (po spojení s VW) prakticky ani žádné daňové zvýhodnění nevyužila. To platí i o nové motorárně, jejíž realizace probíhala za stejných podmínek (v rámci zákona o investičních pobídkách) jako celá řada jiných akcí zahraničních investorů, např. výstavba továrny Philips v Hranicích nebo nyní budované nové automobilky Toyota-Peugeot-Citroen v Kolíně. - Při dovozu ojetých vozů, které mají zemi původu v některém státě EU, se clo již od roku 2001 neplatí. Clo se platí pouze při dovozu ojetých, ale i nových aut ze zemí mimo EU (Japonsko, Korea a aj.). - Není mi jasné, co by v tomto směru mělo škodit či neškodit automobilovému průmyslu. Automobilový průmysl v ČR není možno zaměňovat s prodejem aut! Podle mého názoru však nepřiměřeně vysoký dovoz ojetých aut ze zahraničí vytváří do budoucna problémy s jejich ekologickou likvidací na území ČR.
Šípek
Vláďa H
Očekáváte, že bude mít Škodovka menší odbyt?
Nepředpokládám, že by vstup ČR do EU ovlivnil odbyt vozů ze Škodovky. Na trzích EU a dalších náročných trzích pracuje firma Škoda Auto již řadu let, takže okamžik v podstatě formálního vstupu ČR do EU není důležitý. Odbyt vozů ovlivňují jiné faktory.
Šípek
BK
Jak se změní podmínky dovozu nových i ojetých vozů do ČR po vstupu do EU ? Zajímá mne, jak dovoz z členských zemí EU, tak z nečlenských (J.Korea, USA a p.).
Okamžikem vstupu ČR do EU se nic podstatného nezmění, bude se jednat o dlouhodobější vývoj. Cla zůstanou stejná; pro dovoz ze zemí EU se clo od roku 2001 neplatí, pro ostatní (Japonsko, Korea, USA) bude platit stejné dovozní clo jaké platí nyní v zemích EU (pro vozy z Japonska a Koreje je nyní při dovozu do ČR cca 17 %, zde se zřejmě sníží).
Šípek
Marian
Myslíte si, že je právě teď správná doba koupit nový automobil?
Ano.
Šípek
Sarina
Lze očekávat po vstupu ČR do EU pokles cen u ojetých automobilů prodávaných v autobazarech, které jsou dnes dováženy hojně z Německa?
Myslím si, že k poklesu cen při dovozu ojetých automobilů nedojde. Tedy alespoň u automobilů, které nejsou po totálních haváriích, starých vozů dovážených na „náhradní díly“ apod., v ČR „opraveny“ a pak nabízeny v některých autobazarech. Je faktem, že každá země EU se ráda zbavuje ojetých automobilů, neboť se tím zbavuje problému s jejich následnou likvidací.
Šípek
Linda B
Pojišťovna mi nechce přiznat peníze za rozbitý automobil. Kam se mám obrátit?
Otázka nesouvisí se vstupem ČR do EU. Zkuste se obrátit na kancelář pojistitelů resp. asociaci (svaz) pojišťoven ČR.
Šípek
Libor Novák
Co si myslíte o AAA autobazaru? Občas se prolákne, že to jsou pěkní podvodníci
Otázka nesouvisí se vstupem ČR do EU a zřejmě mi ani nepřísluší hodnotit jednotlivé prodejce a autobazary. Otázka nesouvisí se vstupem ČR do EU a zřejmě mi ani nepřísluší hodnotit jednotlivé prodejce a autobazary.
Šípek
Katka
Proc prodej aut jenom mirny vzrusta zatim ten rok? Cekate lepsi rust ten rok?
Otázka sice nesouvisí se vstupem ČR do EU, ale mírný růst domácího trhu je dán celkovou ekonomickou situací a s tím spojenou kupní silou obyvatel i firem. Řada lidí i firem odkládá nákup na pozdější dobu s očekáváním nižších cen apod. Přepokládám, že po vstupu ČR do EU se situace na českém trhu zlepší a proční prodeje nových vozidel vzrostou na nejméně 165 000 ks ročně.
Šípek
Wellkey
Můžeze popsat skladbu ceny nového automobilu (práce, díly, brand, marže...), který je prodáván na českém trhu teď a po vstupu do EU (tuzemská výroba a dovoz). Bude trh s automobily, tedy i cena, srovnatelná, ve všech zemích EU nebo se již nyní vyskytují rozdíly. Jestliže rozdíly v cenách jsou bude možné koupit automobil výhodněji v jiné zemi bez nutnosti platit cla a jiné poplatky při dovozu do ČR?
- Skladba ceny záleží na hloubce montáže, a ta je u každé značky poněkud jiná, nelze tedy jednoznačně odpovědět. Po vstupu do EU se tato situace zřejmě nezmění. - Jak jsem již odpovídal je dle mého názoru účelem nového znění blokové výjimky sblížit ceny aut v zemích EU. - O clu a případné problematice DPH bylo již také hovořeno.
Šípek
Petr
Existuje nějaká studie, která by zabývala detailně dopadem vstupu do EU na automobilový průmysl? Myslím v číslech? Očekávaný vývoj? I za peníze.
Detailní dopad na automobilový průmysl je dán dopadem na jednotlivé firmy, tedy jejich připraveností na vstup. Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl je silně globalizován a české firmy v prostředí trhu EU již delší dobu pracují, bude pro automobilový průmysl vstup ČR do EU spíše formální záležitostí. V našem sdružení nebyla žádná studie v tomto smyslu zpracovávána. Na podzim tohoto roku však organizujeme spolu s Evropským sdružením výrobců automobilů ACEA a Hospodářskou komorou ČR konferenci na téma „Automobilový průmysl v kandidátských zemích“, kde se bude mimo jiné hovořit i o vlivu legislativních změn a jejich dopadech na český trh a automobilový průmysl před a po vstupu ČR do EU.
Šípek
Němec
Jaké je poslání Vašeho sdružení? Jaké služby poskytujete?
Tyto informace je možno získat na našich internetových stránkách www.autosap.cz .
Šípek
Igor
Jak se bude lisit procedura dovozu ojeteho auta ze zeme EU? Dnes je pomerne komplikovane koupit v bazaru, treba v DE, pekne auto a prihlasit jej k provozu na silnicich. Moje predstava je ze pokud koupim ojete auto treba v Berline, bude procedura prehlaseni velmi podobna jako kdybych ho koupil, treba v Praze. Jak moc se mylim, prosim? :-)
Pro několik prvních let po vstupu ČR do EU bude zřejmě procedura zhruba stejná jako je nyní. Záleží také na tom, v jakém technickém stavu ojeté auto bude či zda se bude dovážet na náhradní díly. Pokud se bude jednat o vůz splňující technické a ekologické požadavky mělo by dojít ke zjednodušení postupu. Více by Vám k tomu mělo říci Ministerstvo dopravy ČR.
Šípek
Eva
Jak často bych měla měnit auta? Jaká je podle Vás jejich rozumná životnost aniž bych musela příliš investovat do oprav?
Na tu otázku není jednoznačná odpověď. Záleží na tom k jakému účelu je automobil používán, kolik se ročně najede a jak se majitel o auto stará.
Šípek

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist