Nové plasty už využívají vozy značky Smart, které mají střešní díly z umělé hmoty s tak zvanou sendvičovou konstrukcí. "Používáme už nabarvené fólie, které vylisujeme do požadovaného tvaru a zpevníme plastovou vrstvou, která se vstřikuje pod fólii," říká Volker Neuber, šéf GE Plastics v Německu. Fólie je pevnější a asi o dva milimetry tlustší než fólie pro domácnost. Skládá se ze speciálního polykarbonátu, ze stejného plastu se lisují mimo jiné i CD disky.
Ve firmě GE Plastics pracují na polymerech pro karosérie už delší dobu. Vědí, že automobilové koncerny chtějí ušetři na hmotnosti a nákladech. Zároveň musí plastové díly odolávat poškrábání, různému počasí a mají být snadno kombinovatelné s ocelovými díly. Všechny takové nároky splní až nová "podvstřiková" fólie. "Také BASF sází na plastové karosérie," tvrdí Achim Grefenstein z německého koncernu sídlícího v Ludwigshafenu.
Nové plasty pro automobilový průmysl přicházejí v pravou chvíli. Výroba aut zažívá velkou proměnu a brzy se dokonce mohou dít věci dříve nevídané. Podle prognózy ředitele Centra automobilového výzkumu v německém Recklinghausenu Ferdinanda Dudenhöffera budou výrobci stále více využívat rámové konstrukce pro automobilové karosérie.
Tento způsob automobilkám dovolí jednodušší sestavení auta z jednotlivých modulů, a zákazníkům tak výrobci nabídnou více variant karosérií. Prakticky se takové skládání auta dá přirovnat ke stavebnici.
Dudenhöfferův institut odhaduje, že okolo roku 2010 začne masová výroba aut se stavebnicovými díly. V roce 2015 mají mít už tři čtvrtiny všech aut karosérii s touto základní kostrou.
Využití rámové stavebnicové karosérie je zatím jen výjimečné. Ale má ji například Audi nebo Smart. Audi obkládá základní rám díly z hliníku, kabát pro smarty tvoří s výjimkou střechy termoplastická umělá hmota.
"Stále větší využití plastů se zdá být logické," uvažuje Ferdinand Dudenhöffer. Podle něj přinášejí plasty větší kus svobody pro designéry. Ti dnes často při své práci narážejí na hranice možnosti u nejčastěji využívaných kovů.
(redakčně kráceno)
Problémy s plasty
Auta s karosériemi z umělých hmot mají už padesátiletou tradici. Ty ale nikdy nesplnily očekávání, která se plastům jako nerezivějícímu materiálu přikládala.
Lepenka z NDR - Byl vším možným, ale určitě ne výstřelkem High-Tech. Trabanty je lépe nazývat něčím jako Low-Tech. Kvůli nedostatku oceli tehdy použili impregnovanou umělou pryskyřici.
Sklolaminát - V roce 1953 předvedl General Motors sportovní corvettu z umělé hmoty, kterou vyztužil sklolaminátem (jde o plast z vrstvených pryskyřic vyztužený skleněnými vlákny). Složitá byla ale výroba i opravy.
Termoplasty - Teplem ohýbatelné plasty má vůz GM Saturn. Ale tyto materiály nevynikají velkou pevností a navíc se snadno poškrábou, čímž vůz ztratí svou eleganci.
Kompozity - První tři generace Renaultu Espace byly vyrobeny z kompozitních neboli složených materiálů s novými vlastnostmi. Drahé ale bylo jejich lakování.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist