Jak banky dlouho čekají na vyšší zůstatek účtu
Rozdíly v nastavení trvalých příkazů jsou u jednotlivých bank značné. Pokud v den provedení trvalé platby nevykazuje účet klienta dostatečný zůstatek, banka vyčkává na příliv peněz od jednoho dne (dohodnutý den) až do jednoho měsíce. Zvláště klienti "nejpřísnějších" peněžních ústavů by se měli mít na pozoru. Neprovedení platby může přinést následné komplikace. Příkladem může být situace, kdy trvalým příkazem klient splácí nějaký úvěr, třeba hypoteční. Krátkodobý nedostatek peněz na účtu pak takového klienta dostává do pozice neplatiče. O to horší je fakt, že si tuto skutečnost člověk ani nemusí uvědomit, pokud pravidelně nekontroluje stav svých financí v bance.
Že nastane taková nepříjemná situace, je nejvíce pravděpodobné u klientů Komerční banky a Citibank. V obou případech je banka ochotna realizovat trvalý příkaz jen během jednoho dne. "Není-li na účtu klienta dostatek prostředků ani po několika kolech nočního zpracování, trvalý příkaz se nerealizuje. Následující dny se již neopakuje," říká Marie Petrovová, tisková mluvčí Komerční banky.
Podobně jsou na tom klienti Citibank. Zde ale banka hlídá, zda se příkaz provede, či nikoliv. "Trvalé příkazy se uskutečňují pouze jednou, a to v klientem zadaný den. V případě, že není možné trvalý příkaz provést, banka kontaktuje klienta buď písemně, nebo telefonicky, a informuje ho o neprovedení příkazu a s tím souvisejícími podrobnostmi," konstatuje Andrea Machálková z oddělení komunikace Citibank.
Ostatní banky vyčkávají kvůli realizaci trvalého příkazu i další dny, nejdéle pak HVB Bank a GE Capital Bank. U obou bank má klient jeden měsíc na to, aby potřebný zůstatek na kontě dorovnal. "Pokud na účtu klienta není k datu provedení trvalého platebního příkazu dostatečný zůstatek, trvá dispozice k provedení příkazu po následujících 30 dní. Pokud v této době dojde ke zvýšení zůstatku na účtu, který umožní uskutečnění trvalého příkazu, bude transakce provedena," říká Eva Chaloupková, manažerka externí komunikace GE Capital Bank.
Trvalý příkaz může sám regulovat zůstatek konta
Klienti využívající trvalé příkazy, by měli vědět, že každá banka nabízí i tzv. automatické nadlimitní převody. Majitel účtu si zvolí limit a jestliže se zůstatek na jeho účtu přehoupne přes tuto hranici, tak je převyšující částka převedena na jiný účet (například spořící, jež je výhodněji úročen). Zde se banky odlišují podle toho, zda umožňují tyto převody i na účty v jiných peněžních domech. Automatické nadlimitní převody pouze v rámci účtů banky nabízejí kupříkladu Česká spořitelna, Citibank, Volksbank a Raiffeisenbank. U ostatních ústavů je možné převádět peníze i do jiných bank.
Doba čekání na provedení trvalého platebního příkazu ve vybraných bankách a poplatky
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist