Daňové úpravy, které přinese květnový vstup České republiky do EU, změní kalkulace leasingových společností - daňové zatížení leasingu vzroste.
V nynějších cenových kalkulacích má každá leasingová společnost zahrnuto pojistné ve finanční službě. Každá finanční služba je zatížena pětiprocentní daní z přidané hodnoty. Za současných podmínek si podnikatelé mohou odečíst DPH, nepodnikatelé nemohou. Nicméně sazba 5 procent nepředstavuje výraznou zátěž, zejména když pojistné tvoří u ceny finanční služby jen malou část. "Od května vzroste DPH u finančních služeb na 19 procent a to už je významné zatížení," říká Ivan Starovič, odpovědný v Generali Pojišťovně za péči o leasingové společnosti a importéry. Finanční leasing zdraží.
Pomohou tenčí marže?
Leasingové společnosti jsou stále schopné stlačovat své marže. Ovšem čtyřnásobně vyšší zdanění se už zřejmě neobejde bez dopadů na konečnou cenu pro klienty. Společnosti proto velmi přemýšlejí o změnách a nabídce i jiných produktů (loni poskytly spotřebitelské úvěry za 17,6 miliardy korun a prodej na splátky za téměř 400 milionů korun). Očekávají nižší zájem o finanční leasing, který může být dražší než splátkový prodej nebo operativní leasing i přesto, že v druhé polovině roku se v souvislosti s vyšší inflací čeká růst úrokových sazeb v ekonomice. "Sazby zdraží obecně vše, ale daňové změny budou mít na tento produkt masivní dopad, protože 70 procent nových aut je poskytováno na leasing," dodává Starovič.
Změny připravené zákonodárci na poslední chvíli se ještě nemohly odrazit v chování maloobchodního trhu, kde podle ČSÚ v lednu prudce klesly prodeje vozidel. V souvislosti s problematikou blokových výjimek (spojení a koncentrace prodejců s orientací na více značek, možnost nákupu aut v zahraničí, zejména dovoz ojetých vozů) usuzují někteří ekonomové na pokles cen aut, ovšem zatím není jasné, o jaké změny vlastně půjde. Pro pojišťovny bude důležité, jakým směrem se v důsledku toho vydají ceny náhradních dílů a oprav.
"Neočekáváme zásadní cenové změny u automobilů a tím ani dopad na spotřebitele z tohoto titulu," říká Milan Gerža, výkonný ředitel CAC Leasing. "Sjednocení daní však finanční služby zdraží. Leasingové společnosti jsou připraveny v možné míře nárůst DPH utlumit." Stabilní objem leasingu aut byl podle něj v loňském roce doprovázen růstem služeb pro vlastní dodavatele a klienty, zejména v pojištění, a také zvyšováním nabídky operativního leasingu automobilů s komplexními službami v dohodnutém rozsahu i se způsobem kalkulací cen operativního leasingu.
Obrovský potenciál trhu
Dohoda o pojištění věci (předmětu leasingu) je součástí leasingové smlouvy. O jak obrovský potenciál trhu pro pojišťovny se jedná, ukazuje účetní hodnota "leasovaných" movitých věcí, která dosáhla koncem roku 2003 (po odpisech za rok 2003) celkem 209,2 miliardy korun. "Pozitivní je růst objemu leasingu strojů a zařízení," komentuje loňské výsledky Jiří Pulz, tajemník Asociace leasingových společností. "Mírně roste i jejich podíl na celkovém objemu leasingu v České republice." Podíl leasingu osobních vozů se již čtvrtým rokem udržuje pod hranicí 50 procent. Nebylo by logické, kdyby leasingová společnost jako majitel pronajímané věci nepočítala s jejím poškozením či ztrátou. Vzniklou škodu by potom musela přenést na klienta, který si předmět pronajal, má ho po celou dobu pod svou přímou kontrolou a užívá ho téměř bez omezení.
Vždy platí klient
V současné době se v leasingu pojišťuje téměř vše; přitom platí, že ať již uzavírá smlouvu s pojišťovnou leasingová společnost (pronajímatel), nebo naopak klient (nájemce dané věci), placení pojistného je vždy na klientovi. Proto zejména klienti - fyzické osoby mohou vnímat pojištění jako nutné zlo. Z výše uvedeného však plyne, že v konečném důsledku chrání placení pojistného i jejich rizika.
Jedinou výjimkou, kdy standardní součástí leasingové smlouvy není pojištění, jsou spotřebitelské leasingy, v nichž cena věci dosahuje nanejvýš několika desítek tisíc korun. Leasingová společnost počítá s tím, že věci jsou v bytech klientů - soukromých osob nebo ve firmách a vztahuje se na ně pojistka domácnosti či obecné majetkové pojištění uzavírané firmami. Leasingová společnost proto předpokládá, že nízká pořizovací cena předmětu ji vystavuje nižšímu ohrožení. Proto u spotřebitelských leasingů není povinnost pojistit pronajímanou věc. Pro leasing aut, technologií a nemovitostí je však pojištění samozřejmé - leasingové smlouvy jasně definují, za jakých konkrétních podmínek bude předmět pojištěn.
Co a jak se pojišťuje
Leasingové společnosti jsou vystaveny především kreditnímu riziku. Proto se pojišťují proti krádeži pronajímané věci nebo jejímu poškození. Při uzavření leasingové smlouvy je toto majetkové pojištění povinné.
Druhým základním pojištěním používaným v leasingu je pojištění finančních ztrát, jímž je leasingová společnost obecně chráněna proti ohrožení své pohledávky neplacením v případě, že klient ztratí zaměstnání nebo je v pracovní neschopnosti; u právnických osob pak jde o pojištění ušlého zisku nebo pojištění pohledávek. U větších obchodů nabízejí leasingové společnosti produkty na pojištění finančních ztrát k zajištění svých pohledávek, nebo jako připojišťovací program ke svým produktům.
Společnost ŠkoFIN například umožňuje klientům odložit platby v případě, kdy ztrácejí schopnost splácet. "Proti neočekávaným problémům se však naši klienti mohou i pojistit," říká Běla Jašková, odpovědná ve společnosti ŠkoFIN za styk s veřejností. Ve snaze ošetřit případné majetkové spory obsahují všeobecné podmínky pronajímatele pro finanční leasing, přiložené k leasingové smlouvě, rovněž takzvanou rozhodčí doložku. Klient i leasingová společnost tak souhlasí, že se řešení případných sporů ujme rozhodce vybraný žalující stranou ze seznamu rozhodců při Asociaci leasingových společností. Žaloby v leasingu nejsou ničím výjimečným, jak také plyne z počtu dosud vydaných rozhodčích nálezů.
Preference hromadných pojistek
Pojištění odpovědnostních škod má - jako třetí důležité pojištění používané v leasingu - svou známou podobu v pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel (tzv. povinné ručení). Jejich vlastníkům ukládá povinnost pojištění přímo zákon. Leasingové společnosti sice nabízejí klientům možnost individuálního sjednání této pojistky, ale preferují spíše hromadné pojištění využívající nabídek svých partnerských pojišťoven. S první variantou mohou být totiž spojeny problémy. Při deregulaci povinného ručení v roce 2000 přišly pojišťovny v reklamních akcích s různými výhodami, jako je možnost čtvrtletních či měsíčních splátek, pojištění jen pro určitou část roku aj. Individuálně pojištěný klient si tak sjedná například měsíční splátkový režim, ale potvrzení o pojištění dostane na celý rok. Pokud nebude každý měsíc platit, smlouva zanikne, což je pro leasingovou společnost riziko: validním dokladem je pro ni totiž (stejně jako pro dopravní policii) pouhé potvrzení, že je pojistná smlouva uzavřena. Na nedisciplinovaného klienta s autem bez platné pojistky se jí pak těžko daří přenést řešení jím způsobené škody.
Ve velkém je možné poněkud slevit
Cenu hromadného pojištění snižují množstevní slevy vyjednané mezi pojišťovnou a leasingovou společností. Díky těmto slevám je pojištění nabízené jako součást leasingové smlouvy pro klienta v drtivé většině případů výhodnější než to, které si sjedná sám.
Ovšem nejen to. Leasingové společnosti jsou faktickými prodejci pojištění, a mají tedy stejný nárok na provize od pojišťovny za získané klienty a uzavřené pojistné smlouvy jako kterýkoli jiný prodejce pojištění. Proto i díky těmto příjmům mohou nabízet atraktivní slevy (nulová navýšení, pojištění zdarma). Obrovské akce na podporu prodeje při silném útlumu poptávky spotřebitelů dané vývojem ekonomiky koncem devadesátých let minulého století dávaly tušit, že tlaky na jejich marže musí být veliké.
Důležitá je i cena peněz, jimiž se leasingové společnosti refinancují. Vázanost těch největších na vlastní mateřské peněžní domy či negociační síla plynoucí z jejich finanční a tržní pozice jim umožňuje vyjednat dobré a levné refinancování. To ve svém důsledku opět zvyšuje konkurenční výhodu v nabídce. Proto je zřejmě český leasingový trh, co se subjektů týče, dlouhodobě silně koncentrován (viz doprovodná tabulka na str. V).
Manévrovací prostor je značný
Jestliže cena peněz na trhu je relativně ustálená a pro významné leasingové společnosti se liší v desetinách procenta, získává pro ně pojištění značně na váze - při výhodnějších podmínkách od partnerských pojišťoven mohou více prodávat. Díky výhodně dohodnuté pojistce se pak proti konkurenci dokáží příznivě odlišit v ceně. Ale i naopak: Leasingová společnost získá pojištění relativně dražší, ale může "zadotovat" získanou provizí, udělat vlastní kalkulaci a poskytnout pojištění klientovi dokonce zcela zdarma.
Rozdíl v ročním pojistném může při stejných parametrech činit několik tisíc korun. Podle britských zdrojů sledujících ceny aut v evropských zemích stojí nová auta v ČR (s výjimkou manažerských a luxusních vozů) v průměru 262 až 750 tisíc korun. Při ceně 450 tisíc (včetně DPH) činí podle odhadů rozdíl na pojistném zhruba tři tisíce korun.
Všudypřítomná rizika
Leasingové společnosti vrhají na trh obrovské objemy peněz. Nejenže suplují stále ochablý trh firemních úvěrů, který banky nasycují jen zvolna, ale pronikají rovněž do rozjetého trhu úvěrů spotřebitelům a do splátkového prodeje, jež těží z prudké změny mentality českých spotřebitelů a z nevázané chuti utrácet. Český leasingový trh zůstává i po roce 2003 největší ve střední Evropě a v celoevropských statistikách je na zajímavé třinácté příčce.
A spolupráce s pojišťovnami? Konkurence na pojistném trhu je velmi tvrdá. I když loňský případ Komerční pojišťovny, nucené po potížích prodat svůj pojistný kmen povinného ručení, nesouvisel přímo s leasingem, ukazuje na potřebu sledovat při této spolupráci obezřetnost a profitabilitu. "U tohoto typu obchodů lze dosáhnout velkých objemů, ale i velkých ztrát," uzavírá Starovič. "Naše loňské výsledky byly dobré, ale nemusí tomu tak být u každého pojistitele."
FUNKCE AUTORA: Autorka je finanční analytička
Největší leasingové společnosti podle objemu nově uzavřených obchodů (v mil. Kč)
Pořadí Pořadí Společnost 2003 2002 rozdíl
2002 2003
1. 1. ČSOB Leasing 13575 13587 -12
2. 3. CAC Leasing 13315 13063 252
3. 2. Škofin 12545 13083 -538
4. 6. Franfinance CZ 6011 5683 328
5. 4. VB Leasing 5862 5886 -24
6. 12. Immorent ČR 5604 2644 2960
7. 5. GE Capital Leasing 5146 5685 -539
8. 8. DaimlerChrysler 5092 4735 357
Services Bohemia
9. 9. ČP Leasing 4954 4524 430
10. 11. CCB Finance 4942 3226 1716
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist