Upozornění: Informace obsažené v tomto rozhovoru mají obecný charakter a neposkytují souhrnnou analýzu diskutovaných témat. Uživatelé by před konáním nebo zdržením se konání na základě této diskuse měli zvážit využití příslušných profesionálních služeb. Ve vztahu k tomuto rozhovoru nebudou akceptovány jakékoliv nároky na odškodnění za podniknuté kroky.

 

Na zbylé dotazy se z časových důvodů nepodařilo odpovědět. Děkujeme za pochopení.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Ing.Luděk Simonides
Od kterého měsíce se počítá 12 měsíců pro povinnou registraci plátce DPH ( 1 000 000,- Kč v obratu).V zákoně je to nejasné.
Počítání obratu, který zakládá povinnost registrace, je dáno účinností zákona o DPH, tj. od dne vstupu ČR do EU (od 1. května 2004).
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
Grulichová Iva
Dobrý den, pane Pátek, měla bych dotaz, který se týká sazby DPH ve stravování. Firma, fyzická osoba, se zabývá veřejným stravováním. Jedná se o závodní stravování a stravování pro pečovatelskou službu. prosím o určení sazby DPH v případě - firma uvaří porce jídel, prodá odběratelské firmě, která si zajistí výdej sama ve svých prostorách - firma uvaří porce jídel a její vlastní zaměstnanci ji vydávají, tj. prodávají v odběratelské firmě v prostorách odběratelské firmy - firma uvaří porce jídel a ve svých prostorách naplní jídelní nosiče, které si odběratelé odvezou. Můj dotaz vyplývá z informace, kterou jsem slyšela v rádiu před schválením nového zákona o DPH a týkal se prodeje zákusků v cukrárně. Dle této informace zákusky zabalené a odnesené domů mají DPH 5 %, zákusky snězené přímo v cukrárně mají DPH 19%. Z tohoto usuzuji, že jídlo uvařené, ale nesnězené přímo v prostorách cateringové firmy má DPH 5 %. Nebo se mýlím? Caterigová fima vaří jídlo pro pečovatelskou službu, která je rozváží důchodcům. Rozdíl v ceně by byl až 6 Kč, neboť odběratel Město....není plátcem DPH a nemůže si na vstupu DPH odečíst a pravděpodobně ani nenajde jiné fondy na přispívání důchodcům. Myslíte, že pokud se důchodcům zvýší položka za jedno jídlo denně o 6 Kč, že to valorizace důchodů vynahradí? Nebo podnikatel má tento rozdíl zaplatit ze své vlastní kapsy? Jak potom finančnímu úřadu vysvětlí, že podnikání je jeho hoby a ne výdělečná činnost a stejně zaplatí minimální daň? Nebo tento náklad má rozpustit do kalkulačního vzorce na jednu porci jídla? Jak potom např. zaměstnancům vysvětlí, že mzdy neporostou, ale naopak. Nebo má firmu zrušit a poslat 12 zaměstnanců na úřad práce (podotýkám, že v tomto oboru se v našem regionu průměrná mzda pohybuje kolem 9000,- Kč hrubého), nebo.nebo....Děkuji za odpověď
V případě stravovacích služeb není rozhodující, zda se jedná o stravování v restauracích, závodní stravování či jiný typ. Vždy se uplatní základní 19% sazba DPH. Na druhé straně prodej potravin, které jsou klasifikovány podle harmonizovaného systému do příslušných číselných kódů a jsou uvedeny v příloze č. 1 zákona o DPH, podléhá snížené sazbě DPH. V případě zavedení dvou sazeb DPH, přičemž jedna se uplatní pro stravovací služby a jiná pro prodej potravin, je rozhodující, zda smluvní vztah, který je předmětem DPH, bude považován za dodání zboží podléhající sazbě snížené či za stravovací služby pod sazbou základní. Záleží tak na tom, jak jsou nastaveny konkrétní smluvní vztahy, a zda se tedy jedná o dodání zboží či o poskytování stravovacích služeb. Lze si přestavit, že i výrobce hotových jídel bude tato jídla dodávat podle smluvních podmínek odpovídajících dodání zboží, protože nebude poskytovat žádné dodatečné služby, jež by této činnosti dodaly charakter stravovací služby.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
Pavel Erben
Pochopil jsem správně, že ojeté auto starší 6 měsíců dovezené pro osobní potřebu bude propuštěno bez nutnosti platit DPH? V zákoně se totiž mluví pouze o nových autech (max. 6 měsíců a 6000 km). Děkuji
Pro to, aby automobil mohl být považován za ojetý, nestačí splnit podmínku stáří více než 6 měsíců, ale musí mít současně najeto více než 6 000 km. Pořízení takového vozidla v zahraničí bude podléhat zahraničnímu režimu DPH a při jeho převozu do ČR již se DPH uplatňovat nebude (to ale platí za podmínky, že auto není pořizováno pro účely podnikání – pokud bylo pořízeno za účelem podnikání, uplatní se jiné podmínky).
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
Václav Zíma
Který zákon vymezuje pojem "pravidelná doprava" ve smyslu nového zákona o DPH. Mohu za pravidelnou autobusovou dopravu považovat linku Praha - Poreč, která vyjíždí každý pátek a jejíž tarifní řád je určen smluvními podmínkami cestovní kanceláře? Pokud by tomu tak nebylo, pak tvrzení, že DPH u hromadné přepravy nebude zvýšeno, pak se zapomělo na "nepravidelnou přepravu osob", která doposud zahrnuje veškerou autobusovou dopravu pro účely pasivního cestovního ruchu.
Tyto pojmy upravuje vyhláška Ministerstva dopravy č. 175/2000 o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu. K posouzení Vaší konkrétní situace by bylo potřeba znát více podrobností.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
Jaroslav Machek
Jaký doklad bude uznáván po zrušení JCD jako potvrzení při exportu do zemí EU, že zboží překročilo hranice ČR? Požadovat zpětné zasílání např. potvrzeného "Dodacího listu" může mít tak 50% úspěšnost. Nebo co např. doklad CMR, bude uznána kopie odběratelem potvrzeného listu CMR, který je ale dokladem pro přepravce a ne pro odesilatele? To znamená když to dobře půjde, dostnu od přepravce max. xerokopii. Nebo co jiného budu moci doložit k uznání, že námi odeslané zboží je za hranicemi ČR a může být fakturováno bez DPH?
Pro prokázání skutečnosti, že zboží odesílané do jiné země EU opustilo ČR, je možné použít jednak písemné prohlášení pořizovatele nebo třetí osoby o tom, že zboží bylo přepraveno do jiného členského státu, nebo jiné důkazní prostředky, včetně těch, které uvádíte v dotazu - potvrzený dodací list, CMR či jiné. Důkazní povinnost leží v těchto případech na plátcích daně, kteří odesílají zboží, přičemž výběr toho, jaké důkazní prostředky použijí, není zákonem omezen. V praxi se ukáže, jaké důkazní prostředky budou správci daně ochotní akceptovat a v jaké formě.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
vesela
Dobry den. V cem se dotkne novela zakona o DPH soukromych osob pri vystavbe RD, tj. prace/zbozi apod. Dale nas zajimaji zmeny pri koupi/prodeji nemovitosti. Predem dekujeme za odpoved. Vesela
Stavební firmy, které budou provádět výstavbu rodinných domů, budou i nadále uplatňovat sníženou 5% sazbu DPH. Pomocné stavby, přímo nespojené s rodinným domem, či stavby vedlejší však již v některých případech snížené sazbě DPH podléhat nemohou.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
Zdeňka Loubalová
Dle přechodných ustanovení návrhu ( na schválený text se mi nepodařilo podívat ) zákona o DPH by se podmínky v leasingových smlouvách uzavřených do 30.4.2004, jejichž předmět byl předán do tohoto data, neměly měnit.Že se splátkové kalendáře smluv v našem případě ze 7 a 8/2003 nebudou měnit, mi potvrdila i leasingová společnost. Mám tomu tedy rozumět tak, že u osobního auta budu moci stále nárokovat DPH 5% z leasingové služby ? Ale jak to bude s nárokem DPH 22% u nákladního automobilu ve splátkách se zdanitelným plněním počínaje 1.5.2004 ? Týká se neměnnost podmínek uvedených leasingových smluv opravdu i sazeb DPH ?
U leasingových smluv, které byly podepsány a kde je předmět leasingu předán před účinností nového zákona o DPH, se při uplatňování DPH bude postupovat až do konce platnosti těchto smluv podle předchozí právní úpravy. Tento speciální režim je stanoven v přechodných ustanoveních nového zákona o DPH. To znamená, že u leasingu osobních vozidel bude za výše uvedených podmínek i nadále uplatňována snížená 5% sazba DPH na leasingovou službu a leasing nákladních vozidel bude dobíhat ve 22% sazbě DPH.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
Nováková
Dobrý den, předmětem daně je poskytnutí služby za úplatu s místem plnění v tuzemsku, pochopila jsem to tak, že pokud budu například opracovávat dodané díly / dosud na záznam/ ze země EU a tyto díly budu následně vyvážet, musím na faktuře uvádět sazbu DPH a vyčíslit daň? Děkuji
V případě práce na movité věci, která byla do ČR zaslána a po opracování je opět vyvezena, bude podle nových pravidel místo plnění ve státě, jenž vydal daňové identifikační číslo, které osoba vlastnící movitou věc poskytne pro poskytnutí služby. Na faktuře je pak nutné uvést skutečnost, že se jedná o službu s místem plnění mimo ČR, a sdělení, že daň bude odvedena osobou, jíž je služba poskytnuta.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
Peňásová J.
Jaké náležitosti musí obsahovat daňový doklad z přijaté platby(zálohy) a následně daňový doklad po dodání zboží - např. záloha 50% na 1 ks skříně v ceně 30.000,- vč. DPH (rozdíl mezi datem přijetí platby a dodáním zboží je více než 15 dnů)?
Zákon o DPH stanovuje pro vystavovaní daňových dokladů stejné podmínky bez ohledu na to, zda se jedná o zálohovou či plnou platbu. To znamená, že pokud plátce přijme platbu ve výši 50 % z budoucí sjednané ceny, vznikne mu povinnost odvést daň z přijaté platby. Dále je povinen na vyžádání vystavit řádný daňový doklad obsahující veškeré náležitosti. Po dodání zboží pak vznikne povinnost odvést daň ze zbylé části ceny za zdanitelné plnění a opět vystavit na požádaní jiného plátce řádný daňový doklad.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
Zdenka Bergerová
Dobrý den, mám dotaz k § 58 odst. 2 ZDPH: patří mezi "zboží" i "materiál" (např. filmy pro Rtg snímky, ale i všechen další materiál spotřebovávaný při zdravotní péči,) tj. celá účtová skupina 501, část účtové skupiny (např. bez režijního materiálu, PHM apod.) nebo jen účtová skupina 504? V případě, že platí i pro "materiál", jakým způsobem zajistit, aby dodavatel dodával bez DPH? Veškerá plnění společnosti jsou služby zdravotní péče. Děkuji.
Za zboží uvedené v § 58 odstavci 2 lze považovat i zdravotnický materiál. Lze se však domnívat, že osvobození se v tomto případě vztahuje pouze na dodání v rámci zdravotnické péče. Poslední věta zmíněného odstavce však stanovuje, že prodej zdravotnických prostředků dani podléhá.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
Rojková
Jaké bude prosím schéma dokladové a daňové u vývozního obchod.případu, u kterého kupující bude členem EU, prodávající bude členem EU a dodávající bude mimo EU /fyzická dodávka zboží bude uskutečněna přímo mezi dodávajícím a kupujícím / - dříve tzv. reexport.
Z hlediska celních pravidel není z dotazu zcela zřejmé, jak a kde má být zboží propouštěno do volného oběhu. Rozumím-li dotazu správně, má v tomto případě dodávané zboží původ mimo EU. Dovoz zboží do EU bude podléhat unijnímu clu a dovozní DPH pravidlům toho členského státu, kde bude zboží propouštěno do volného oběhu. Podle konkrétních podmínek obchodní transakce může vzniknout povinnost registrace k DPH v jiném členském státě.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
SafarovaM.
Dobrý den, zajímá mne vše kolem zálohových faktur- vydaných i přijatých.Mám přijaté záloh.faktury vystavené již např.v březnu,ale splatné až v 7/04(inzerce). Zaplatím až ve lhůtě splatnosti (tj.v 7/04)- týká se této faktury již novela o DPH? A co když vystavíme zálohovou fakturu,odběratel ji nezaplatí a my následně po cca 2 měsících vystavíme tzv.vyúčtovací fakturu, protože služba byla uskutečněna? Tj.dříve zde od základu byla odečtena záloha (i když nezaplacená)a vyúčtováno DPH z celé částky.Teď to chápu tak,že když odběratel nezaplatí,tak já mu pošlu vyúčtovací fakturu jen na případný doplatek?? A jak bych to měla já pro nás udělat - kvůli celé částce DPH?? Děkuji.
Problematika zálohových faktur je natolik složitá, že zcela překračuje rámec dnešní diskuse. Je nutné upozornit, že zákon o DPH nezná termín zálohová faktura. Od 1. května 2004 bude nutné odvádět DPH z každé přijaté platby, pokud již předtím nevznikla povinnost odvést daň na základě řádně vystaveného daňového dokladu. Pokud tedy byla vystavena zálohová faktura v dubnu 2004 a platba proběhne po 1. 5., je nutné po přijetí platby odvést DPH u příslušné dané částky úhrady. Vyúčtovaní celkové ceny a dříve uhrazených záloh není záležitostí DPH, ale obchodního vztahu s výjimkou záloh poskytnutých před datem účinnosti nového zákona o DPH (přechodná ustanovení). Povinnost vystavit řádný daňový doklad je povinností ze zákona a lhůta pro vystavení daňového dokladu je 15 dnů ode dne uskutečnění plnění nebo ode dne přijetí platby. Daňový doklad lze samozřejmě využít pro vyúčtování obchodní transakce, přičemž je nutné mít na paměti jeho složenou funkci, tj. zákonnou povinnost a vyúčtování smluvního závazku.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
Bára
Dobrý den, hodně se mluví a píše o dodávkách zboží z rámci EU. Mám však dotaz, jak je to s DPH u poskytnutí SLUŽBY do země EU. Konkrétně se jedná o zprostředkování zájezdu pro zahraničního partnera do ČR (dosud par. 46). V podstatě jde o zajištění tuzemského programu a pobytu - zájezd si kupují zahraniční turisté u našeho zahraničního obchodního partnera a v ČR je už čeká pouze připravený-zajištěný pobyt na základě Smlouvy mezi zahraničním partnerem a námi, tj. tuzemským podnikatelem). Dosud byla služba zařazena do 0% DPH a vykazovala se jako vývoz služeb. Mám nepodložené informace, že v případě, že je na "druhé" straně (obchodní partner-odběratel v jiné zemi EU) též plátce DPH, mělo to být podobné jako u zboží. Tj. vystavit doklad na odběratele pouze s vyznačením základu daně (v tomto případě se jedná o dohodnutou cenu ve vzájemné Smlouvě, tak jako doposud). Nemohu přeci na fakturu na zahraničního partnera vyznačit naše DPH. Ale zase potřebuji, aby mi "někdo zaplatil" moje povinně přiznané-odváděné DPH k této službě zde v tuzemsku (místo plnění je v tuzemsku). V každé tuzemské faktuře, kterou odběratel fyzicky zaplatí, uhradí přeci i vyznačenou částku DPH, kterou pak přiznám-odvedu. Zde mi to ovšem nějak uniká. V jakém řádku nového Přiznání bude mnou přiznaná DPH ? Případně jak je to s možným nárokem na odpočet mnou přiznané DPH jako je to u zboží? Děkuji Vám předem za odpověď.
V případě zprostředkování zájezdu pro zahraničního partnera se bude postupovat obdobně, jako bylo vysvětleno v odpovědi na dotaz paní M. Horákové. Tedy místo uskutečnění této služby (zprostředkování) by mělo být mimo ČR.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
Pavla Novotná
Prosím, jak to bude od května s DPH u autorských práv? Jsme malé nakladatelství. Ve státech EU nakupujeme autorská práva (též se tomu říká licence) na knížky zahraničních autorů. Nákup licencí se uskutečňuje přes různé agentury, které zastupují jednotlivé spisovatele. Tyto knížky přeložíme a vydáváme v ČR. Dosud byl tento „dovoz“ autorských práv bez DPH. Můžete nám prosím srozumitelně popsat, jak tyto transakce budou účetně a daňově probíhat od května? Podle §10 odst.6 nového zákona asi bude místo plnění v naší české firmě. Znamená to tedy, že budeme muset nějak sami vypočítat a odvést daň na vstupu? Můžeme si ji zároveň vynárokovat zpátky? Jaký kurz máme použít pro přepočet cizí měny? Prosíme o řešení pro (podvojné) účetnictví i pro daňovou evidenci.
Místo uskutečnění zdanitelného plnění bude v ČR a Vaše firma bude mít povinnost přiznat DPH při přijetí této služby. Vznikne Vám tedy povinnost účtovat o DPH na výstupu. Vznikne Vám i nárok na odpočet DPH na vstupu ve stejné výši v případě, že máte k dispozici daňový doklad. Pro přepočet cizí měny se použije kurz platný pro Vaši společnost ke dni vzniku povinnosti přiznat DPH. Podle našich informací připravuje úpravu konkrétních účetních postupů odbor účetnictví Ministerstva financí ČR.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
M.Horáková
Dobrý den, v zákonu o DPH se hovoří o nově zavedeném zdanění služeb poskytovaných ze zahraničí. Chtěli bychom vědět, zda se toto týká také provizí, které nám fakturuje zahraniční firma za zprostředkování prodeje našeho zboží zahraničním zákazníkům
V tomto případě záleží na tom, k čemu se provize vztahuje. Obecně se však tento systém zdanění služeb poskytnutých zahraniční osobou použije i na zprostředkování služeb, které mají místo uskutečnění v ČR. To znamená, že zprostředkování podléhá DPH ve státě příjemce a sleduje stejný osud jako služby, které jsou zprostředkovány. Obdobně se postupuje i u zprostředkování dalších služeb či zboží v případě, že zprostředkovatel je registrován k DPH v jiném členském státě než protistrana. O uplatnění tohoto systému je tedy třeba rozhodnout na základě konkrétních smluvních podmínek transakce.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
úřednice
Dobrý den, mohl byste mi odpovědět, zda se do obratu obce (veřejnoprávní subjekt) zahrnují poplatky za svoz odpadu stanovené veřejnou vyhláškou na občana a poplatky za zábor veřejného prostranství - např. zahrádky u restaurací? Děkuji předem za odpověď.
Tato problematika je nově upravena zákonem o DPH a doporučujeme podrobnou analýzu toho, zda se jedná o činnosti, jež jsou výkonem působnosti v oblasti veřejné správy a jež mohou být při splnění dalších podmínek z aplikace DPH vyňaty. V případě, že nejde o činnosti, jež spadají do působnosti veřejné správy, tak se skutečně jedná o ekonomické činnosti ve smyslu zákona o DPH, které budou vcházet do obratu.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
M.Záborcová
1.Obaly z pohledu obchodní organizace. Obaly byly obch.organizaci dodány jako zálohové, např. lahev za 3 Kč,přepravka za 50 Kč.Do 30.4. 18,00 prodávány zákazníkovi,vykupovány od zákazníka a vraceny dodavateli za tyto ceny bez dopadu na DPH.K 30.4. 24.00 existuje na skladě zásoba těchto obalů a navíc tyto obaly budou zákazníky vraceny i po 1.5.2004. Od dodavatele budou tytéž obaly odávány ve stejné ceně,která však bude již cenou s daní. Jak správně postupovat. 2.Přefakturace el.enegie za odobí leden až prosinec 2004 z pohledu DPH. Děkuji za odpověď.
Obecně je nutné konstatovat, že prodej vratných obalů podléhá od 1. 5. 2005 DPH. Doporučujeme v tomto případě samostatně analyzovat jednotlivé smluvní vztahy z hlediska skutečnosti, zda jde o prodej prázdných vratných obalů nebo o prodej nápojů ve vratných obalech. Při prodeji prázdných vratných obalů výrobcům nápojů záleží při určení toho, zda se cenou vratného obalu rozumí cena s daní či bez daně, na smluvních podmínkách konkrétního obchodního vztahu.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
veleková iveta
Dobrý den.Jak máme postupovat, když kamion s našimi výrobky překročí hranice 30.4.2004 a zboží bude dodáno do Dánska až 4.5.2004.Jak mám vystavit fakturu? S novým či starým DIČ? Nevzniknou nějaké problémy při vykládce zboží? Děkuji
EU vydala jednotlivým členským i přistupujícím státům pokyn, aby celní režimy započaté před přistoupením byly dokončeny. To znamená, že pokud vývoz zboží z ČR bude potvrzen celním úřadem na JCD ke dni 30. 4., tak by na straně členského státu měl být uplatněn režim dovozu do EU, bez ohledu na to, kdy bude celý proces dokončen.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
Jana Česalová
1. Jsme dceřiná společnost německé firmy, která je pro nás jediným zákazníkem a pro kterou montujeme stroje z jejích dílů, které nám tato firma dodává (nyní v režimu AZS). Je možné, aby po 1. 5. tato německá firma nakoupila díly od českého dodavatele, tento dodavatel díly fakturoval německé firmě, která mu vystaví písemné prohlášení o tom, že zboží bude přepraveno do Německa a tam z něj uhrazena daň, avšak dodavatel fyzicky díly dodá přímo k nám (bez nutnosti přepravy těchto dílů za hranice a ihned zpět k nám), my tyto díly použijeme společně s díly dodanými německou firmou pro montáž strojů, hotové stroje vyvezeme německé matce a vyfakturujeme jí pouze montáž - službu bez DPH (práce na movité věci osobě registrované k dani v Německu)? 2. Bude nutno díly, které jsou ve vlastnictví mateřské německé firmy a u nichž k 30. 4. 2004 nebude ještě ukončen režim AZS, převést do volného oběhu a zaplatit z nich DPH? Domnívám se, že DPH by se platit neměla, neboť nejde o dodání zboží s převodem vlastnictví, nýbrž o materiál zákazníka zaslaný ke zpracování. Děkuji za odpověď
K otázce č. 1 Nová pravidla pro práce na movité věci ve své podstatě opravdu nahrazují dřívější AZS. To znamená, že při splnění podmínek daných novým zákonem o DPH bude možné fakturovat bez české DPH s povinností vyznačit tyto informace na daňovém dokladu. DPH pak bude odváděna příjemcem ve SRN. K otázce č. 2 To je velmi obtížná otázka vzhledem k nejasnosti přechodných ustanovení, která upravují postup podle celních předpisů. Domnívám se, že zákon to jednoznačně neřeší a že lze očekávat výkladové spory.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
standa
Mám opakovaná tuzemská plnění. V průběhu dodávkového měsíčního období přijímám zálohové platby .Dodávky včetně těchto plateb pak po tomto období vyúčtuji jednou měsíční fakturou . Platby vždy převyšují zdanitelné plnění vč. DPH a smluvně máme dohodnuto převod tohoto přeplatku do dalšího měsíce( peníze nevracíme )a slouží jako další dílčí zálohová platba v dalším měsíci . Jak se bude chovat tento přeplatek ? Přece nebudeme vystavovat dobropisy , když je oboustranně dohodnuto tyto peníze nevracet ?
V okamžiku přijetí platby (zálohy) vzniká povinnost odvést daň z celé přijaté platby. Současně vzniká povinnost vystavit ve prospěch jiného plátce na vyžádání řádný daňový doklad do 15 dnů bez ohledu na to, že k vyúčtování by mělo dojít až po delší době. To, jestli bude nutné vystavit dobropis nebo zda bude možné předplacenou část považovat již za splněnou daňovou povinnost, záleží na konkrétních smluvních podmínkách. Lze si je upravit příslušným způsobem.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
Obal Print,s.r.o. Světlíková
Vývoz do USA. Obchodní kontrakt sjednaný s firmou v USA, adresa daňového dokladu USA,úhrada faktury platí USA, ale místo dodání zboží je NSR nebo Itálie.Dodací listy budou potvrzeny Italem nebo Němcem. Je možné posoudit tento případ jako vývoz do EU. Druhý případ: Obchodní kontrakt sjednaný s německou firmou, která také uhradí fakturu. Zboží však zůstává na území ČR u třetí firmy, která pro nás není obchodním partnerem. Je partnerem pro německou firmu. Je to pro nás platný vývoz do EU? Jak máme postupovat?
První případ: Podle nového zákona nepůjde o vývoz, ale o dodání zboží v rámci EU. K tomu, aby mohlo dojít ke splnění podmínky pro osvobození od české DPH při odeslání zboží do EU, bude americká společnost pravděpodobně muset být registrována k DPH v příslušných členských státech EU, kam je zboží dodáváno. Je nutné sledovat i legislativu těchto států. Druhý případ: V tomto případě půjde o lokální plnění. Podmínky pro osvobození od DPH nejsou splněny.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
J.Krob
Dobrý den, v novém zákoně se mluví o montáži a instalaci. Jaké je přesná definici této služby? Například dodáme do SR zákazníkovi (konečný uživatel) lednici, na místě mu jí vybalíme a uvedeme do provozu, kde je místo zdanitelného plnění? Je nutné se registrovat v SR? Ten stejný dotaz mám v případě opravy (záruční i pozáruční) lednice u zákazníka. Děkuji za odpověď.
Bohužel nový zákon samostatně nedefinuje, co se rozumí montáží a co se rozumí instalací. Bude tedy záležet na konkrétním posouzení daných transakcí podle obecných pravidel. To, zda vznikne podmínka registrace ve SR, je nutné posoudit z hlediska předpisů tohoto státu. Na druhé straně záruční, resp. pozáruční opravy jsou již samostatným plněním - službou. Podle nového zákona o DPH podléhá dani až na výjimky jen plnění za úplatu. Pokud je tedy záruční oprava již bez další úplaty, DPH nepodléhá. V případě pozáručních oprav v jiném členském státě záleží na daňových předpisech těchto států.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
Hanka
Dobrý den,omlouvám se za asi banální dotaz,ale jak je to s rozdělením sazby při montážích elektrospotřebičů v bytové výstavbě? Dříve se uplatňovalo 5% montáž a 22% spotřebiče/příloha zák. č.3./.Došlo opravdu ke sjednocení na 5% /dle zákona vše pro bytovou výstavbu ve snížené sazbě/ nebo si to špatně vykládám a budu i nadále sazbu rozdělovat? Mnohokrát děkuji za odpověď.Hanka
V případě dodávek v rámci bytové výstavby došlo k zániku potřeby rozdělovat plnění na to, co bylo a co nebylo dříve v příloze č. 3 zákona o DPH ve znění do 30. 4. 2004. Nový zákon takové rozdělení základu daně již neužívá.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
Hilová
Dobrý den, prosím Vás o radu, jak bude postupováno z hlediska DPH při následující transakci: Jsem fyzická firma, registrovaná k DPH v ČR. Dle živnostenského oprávnění provádím mezinárodní zasílatelství (dále jen spedice, spediční služby) – zasílatel je osoba obstarávající vlastním jménem na účet příkazce přepravu zásilek z místa odeslání do místa určení a úkony s přepravou související a to za odměnu (zasílatelskou provizi). Tedy nevlastním své nákladní vozidla, ale na základě smlouvy si je smluvně objednám u českého někdy slovenského dopravce (většinou jde o plátce DPH), případně prostřednictvím další české spedice. Tedy uvedu příklad: Německý partner - spedice, plátce DPH registrovaný v Německu, mně zadá, na základě smlouvy, službu: přepravit zboží z Německa do Česká republiky. Já tuto práci (jelikož nevlastním svá vozidla) zadám svým jménem dopravci, plátci DPH registrovanému v ČR, který ji následně provede. Doposud fakturace probíhala tak, že dopravce vystavil na moji firmu daňový doklad bez DPH (dle §47 – mezinárodní přeprava osvobozena od povinnosti uplatnit DPH na výstupu). Já jsem zaslala fakturu zahraničnímu partnerovi – spedici, také bez DPH. A on tuto službu dále vyúčtoval svému zákazníkovi např. v Německu atd. Vše tedy probíhalo bez DPH a tím zbytečných komplikací. Jak tedy postupovat ve výše uvedeném případě po vstupu do EU? Do jaké skupiny služeb, tato moje činnost náleží? Nyní bude přeprava mezi státy EU podléhat DPH? V jaké sazbě? Kdo ji bude účtovat a kdo odvádět a komu? Budu muset platit DPH za tyto služby do Německa? Musím se do Německa přihlásit jako plátce DPH, podávat daňová přiznání DPH a kam? Podotýkám, že toto je jen jedna z možných variant. Problematika spedic, je dle mého názoru velice rozsáhlá a určitě by si zasloužila podrobnější výklad a vysvětlení týkající se oblasti DPH. Jen pro příklad uvádím další možnosti: Prodejce – plátce DPH registrovaný v ČR objedná u ČR spedice – plátce DPH, přepravu zboží v GB do ČR. Spedice tuto přepravu dále zadá ČR spedici – plátce DPH, tato spedice zadá tuto přepravu dále ČR dopravci – plátci DPH. Další možnost Rakouská spedice plátce DPH – přeprava z Německa na Slovensko – zadá ČR spedici plátce DPH – zadá Slovenskému dopravci plátci DPH. Nebo Švýcarská Spedice - přepravu ze Švýcarska do ČR – zadá tuto práci opět ČR spedici plátce DPH – zadá ČR dopravci plátci DPH. Děkuji za Vaši odpověď.
Přeprava zboží mezi členskými státy má zvláštní úpravu. V případě, že je přeprava účtována mezi dvěmi plátci DPH v ČR, podléhá české DPH. V případě, že je přeprava účtována českým plátcem plátci DPH v jiném členském státě, je místo uskutečnění této služby ve státě, který vydal DIČ příjemci této služby. Tento příjemce je povinen účtovat sám sobě DPH při přijetí služby z jiného členského státu. Aplikace těchto pravidel je komplikovaná, a proto doporučujeme vždy vycházet z konkrétních smluvních ustanovení.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
Kebertová Dana
Dobrý den, od 1.5.04 bude bytová výstavba ve snížené sazbě DPH. Patří do bytové výstavby domov důchodců? Jedná se o několik samostatných staveb, kde v jedné jsou garsonky s pečovatelskou službou (důchodci zde mají trvalé bydliště), jiná budova je pouze lůžková část (LDN), jiná budova je kombinovaná. Jakým způsobem zhotovitel stavebních úprav může dokládat, že se jedná o bytový dům? A v případě drobných instalatérských a topenářských prací, jakým způsobem bude zhotovitel (většinou drobný podnikatel - OSVČ) dokladovat, že se jednalo o bytový dům? Bude stačit čestné prohlášení od obyvatele domu? Není únosné kvůli drobným instalatérským opravám žádat výpis z katastru nemovitostí. Děkuji za odpovědi.
Nový zákon o DPH definuje bytový dům jako takovou stavbu pro bydlení, v níž více než polovina z úhrnné podlahové plochy všech místností a prostor připadá na byty. V případě, že každá vaše samostatná stavba splní tato kritéria, bude její výstavba podléhat snížené sazbě. Zákon nedefinuje žádný konkrétní způsob průkazu těchto kritérií, je tedy třeba postupovat podle obecných principů pro dokazování podle zákona o správě daní a poplatků. V praxi by bylo možné použít například stavební dokumentaci, ze které bude patrná plocha určená k bydlení.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
Tomas Kucera
1. Jaka sazba bude rozhodujici pri oprave zakladu dane vztahujici se ke zdanitelnemu plneni uskutecnenemu pred 1.5.2004 (22% nebo 19%). Z ustanoveni § 42 odst. 5 noveho zakona o DPH bych usuzoval na 22% (stejny princip je uplatnovan i dnes). Je to myslim i celkem logicke. Nicmene se mi zda "divne" pracovat se zakonem (sazbou), ktery bude zrusen. V prechodnych ustanovenich nic neni. 2. Pouzivame dev. kurs fixovany v Nemecku(systemove duvody). Zatim to nikomu nevadilo (byt to asi nebylo uplne "koser" z hlediska zakona o ucetnictvi). Pri dovozech se DPH stanovila v ramci celniho rizeni. Po 1.5.2004 si vsak budeme DPH pri porizeni zbozi z EU pocitat sami. Vidite nejaky prostor pro zachovani nasi dnesni praxe ci budeme muset prejit na kurz CNB ? Je mozne pouzivat pevny kurs (bude-li to samozrejme kurz CNB)?
První dotaz V případě oprav základů daně pro plnění, jejichž datum uskutečnění bylo před 30. 4. 2004, by se měla použít původní sazba DPH. Domnívám se že v tomto případě výklad vychází z přechodných ustanovení zákona o DPH, viz § 111 bod 1. Druhý dotaz Pokud bude pevný kurs stanoven podle kursu ČNB, tak by mělo být možné jej využívat.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
Lída
Dobrý den, jak se bude postupovat z hlediska DPH u záloh na plyn a energii kdy je vyúčtování vždy jednou za rok.Děkuji
V případě těchto dodávek lze předpokládat, že dodavatelé využijí nový typ daňového dokladu, a to platební kalendář. Platební kalendář se stane daňovým dokladem, pokud platby budou prováděny podle rozpisu v kalendáři.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
účetní
Český dodavatel si u českého dopravce objedná dopravu zboží z ČR do NL. Dopravce tuto dopravu vyfakturuje objednavateli dopravy (za 19% DPH ?) a ten pak dopravu přefakturovává zprostředkovateli v SRN. Jde o třístranný obchod, kde všichni jsou plátci DPH. Jak se tato přefakturace dopravy bude zdaňovat?
Vnitrounijní přeprava zboží se posuzuje podle zvláštních pravidel, viz odpověď pro paní Hilovou. Některá pravidla pro uplatňování DPH u přepravy publikuje dnes Ministerstvo financí ČR na svých webových stránkách (http://cds.mfcr.cz/FAQ/DPH_uplat_dane_preprav.html). Pravidla pro třístranný obchod se aplikují pouze na dodávky zboží ve zvláštních případech, nikoli na přepravní služby.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
Koppová
Prosím o sdělení, jaký je praktický postup při registraci na Slovensku/ zda je nutná přítomnost jednatele společnosti, nutnost zřízení účtu u banky a nutnost sídla na Slovensku/ Děkuji.
Tuto otázku je nutné zadat poradci na Slovensku. Obecně by mělo být možné poskytnout plnou moc a osobní přítomnost by neměla být vyžadována, doporučuji však konzultaci se slovenským odborníkem.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers
účetní
Jak se zdaňuje doprava, pokud je uvedena ve faktuře s dodávaným zbožím do EU ? Doprava je nakoupena dodavatelem od českého dopravce.
Jak již bylo řečeno u podobných dotazů, doprava má samostatné pravidlo pro určení místa plnění, tj. toho, ve kterém státě bude zdaňována. Nákup dopravy českým subjektem od českého dopravce bude podléhat české DPH.
Václav Pátek, PricewaterhouseCoopers

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist