Je český leasing na kolenou? Srazily ho daňové změny? Na odpověď je zatím příliš brzy. Po loňské faktické stagnaci došlo v letošním prvním čtvrtletí v celém sektoru k výraznému propadu objemových ukazatelů nejdůležitějších leasingových obchodů - leasing movitých věcí klesl o 11 % při snížení podílu osobních a lehkých užitkových automobilů a také strojů. Hodnota věcí předaných do leasingového užívání klesla z 22,2 mld. korun za první tři měsíce loňského roku na letošních 20,2 mld. korun. Nové leasingy movitých věcí uzavřené v tomto období představují jen 20,3 procenta celoročního loňského objemu. Asociace leasingových společností (ALS) přitom použila pro čtvrtletní data kvalifikovaného odhadu, protože třetina členských společností dotázaných na objem obchodů vůbec nezaslala vyplněný dotazník. I to je informace o vývoji na leasingovém trhu.
Po letech tučných
Leasing už nedosahuje dvojciferných temp růstu jako v předchozích letech, přesto však byla loňská slabá dynamika vyšší než míra inflace. Daňové změny dané vstupem České republiky do EU však přinášejí finančnímu leasingu hubenější léta. Od května 2004 tento produkt zdražuje vyšší daň z přidané hodnoty, kdy finanční služby přecházejí z 5% do 19% sazby DPH. Naopak pokles DPH z dosavadních 22 % na 19 % by se sice měl dotknout cen automobilů jako předmětu leasingu, ovšem převažuje názor, že tomu tak nebude. Vývoj leasingových obchodů v prvních měsících letošního roku tak zcela jistě ovlivnila nejistá očekávání.
Produktový kanibalismus?
Leasingové společnosti nahrazují oslabený zájem o klasický leasing alternativou spotřebitelských úvěrů a splátkovým prodejem. Podíl úvěrových obchodů leasingových společností se v kontrastu s podíly leasingu zvyšuje. Spotřebitelské úvěry jen v letošním prvním čtvrtletí vzrostly proti stejnému období předchozího roku o více než třetinu podle souhrnných údajů těch společností ALS, které o sobě poskytly informace, když za celý loňský rok dosáhlo zvýšení jen 7 %. Přitom financování spotřebitelskými úvěry v roce 2003 představovalo zhruba pětinu objemů dosažených společnostmi v leasingových obchodech. Pokud by úvěry od leasingových společností rostly stejným tempem jako letos, vytlačovaly by rychle prvotní obchodní aktivity těchto společností, jimiž jsou finanční a operativní leasing.
Obchody na splátky podle statistiky prvního čtvrtletí však výrazně klesly: na pouhou desetinu objemu srovnatelného období roku 2003.
Achillovou patou leasingu jako nejdynamičtějšího finančního instrumentu na českém trhu posledních deseti let je zřejmě silná dominance finančního leasingu osobních automobilů, která nemá ve srovnání s vyspělými zeměmi obdoby (zde se auta podílejí na financovaných objemech nejvýše 40 procenty). V ČR však podle údajů ALS za loňský rok předaly leasingové společnosti v ČR svým klientům do užívání osobní auta za 48,4 mld. korun, když celkové leasingové obchody dosáhly 99,3 mld. Auta tak tvoří stále téměř polovinu všech obchodů leasingových společností, přestože i zde čísla za první čtvrtletí ukázala pokles - na 45,1 % ze 49,8 % srovnatelného období roku 2003. Leasingové obchody jsou proto mimořádně citlivé na jakýkoli výkyv automobilového trhu a změnu poptávky.
Chování spotřebitelů od druhé půlky roku 2003 a propad prodejů osobních aut v prvních měsících letošního roku tak zasáhly obchody leasingových společností velmi negativně.
Lidé šetří a kupují spíše ojeté než nové vozy. Podle statistiky ALS se v prvním čtvrtletí letošního roku podílely ojetiny už více než třetinou (34,8 %) na celkovém leasingu osobních aut, když ve stejném období minulého roku tvořily jen 27,8 %. Tento nárůst je v krátkém čase velmi výrazný, uvážíme-li, že ročně jde u leasingu aut o desetimiliardové objemy. Uvedený trend byl patrný již v roce 2003.
Pokles dynamiky prodejů u nových aut jak v kusech, tak v hodnotovém vyjádření (v pořizovacích cenách majetku zakoupeného pro leasing a předaného do leasingového užívání), k němuž došlo v roce 2003, je vidět jak u nákupů pro soukromou spotřebu, tak pro podnikatele. Ti si loni koupili dokonce o 14 % méně aut (vyjádřeno v počtech kusů) než v roce předchozím a také hodnota leasovaných aut u tohoto klientského segmentu klesla o 2 %. Podnikatelé se začali více zaměřovat na leasing ojetých vozů, kterých získali do užívání o téměř pětinu více než loni (v hodnotovém vyjádření o 11 %). I přes tento nový trend však zůstávají u podnikatelů v oblibě především nová auta, kterých si loni pořídili čtyřikrát víc než ojetých.
Nové versus ojeté
Proporce mezi novými a ojetými vozy ukazuje zajímavé změny i v případě těch klientů leasingových společností, kteří si pořizují auto pro osobní potřebu. Ti dávali loni i předloni přednost ojetým vozům - jejich počty převažují oproti počtům nových vozů pořízených na leasing. V roce 2003 byl tento trend ještě markantnější než v roce 2002, velmi prudce vzrostl počet leasovaných ojetých aut pro soukromou spotřebu (o 30 %), ovšem hodnotově činil růst pouhá 2 %. Z toho plyne, že obliba ojetin na leasing loni sice silně akcelerovala, ale lidé si pořizovali daleko levnější vozy.
Letos auta netáhnou. Od září 2003 byly meziroční přírůstky tržeb nejen u leasingu, ale z prodeje motorových vozidel za celou ekonomiku celkově podstatně slabší a tento trend vyústil až do letošních propadů. Podle posledních údajů ČSÚ za měsíc březen zaznamenaly maloobchodní tržby z prodeje motorových vozidel už třetí měsíc po sobě pokles, ovšem březnové snížení o 0,4 % bylo proti některým očekáváním méně výrazné. Například analytici Komerční banky předpokládali podstatně horší výsledek. "Spotřebitelé čekají na možné příznivější ceny po vstupu České republiky do EU, a to zejména u asijských automobilů," uvedl Jan Vejmělek z ekonomického výzkumu KB.
Při letmém pohledu na dynamiku vývoje tržeb za prodej motorových vozidel se může zdát, že zájem lidí o koupi auta byl během loňského léta enormní. Od června do září totiž ve srovnání se stejným obdobím roku 2002 stoupaly tržby každý měsíc v průměru o 12 %, v září dokonce o více než 20 %. Šlo však o optický klam vlivem nízké srovnávací základny. Tržby za prodej aut loni v uvedeném období činily v průměru 14 mld. měsíčně a byly dokonce slabší než na jaře, kdy měsíční průměr za únor až květen převyšoval 14,4 mld. korun. Vliv jistého "předzásobení" v nákupech aut v této době lze tedy vyloučit.
Silný lednový efekt
Spotřebitelé v obavách z restrikcí reformy veřejných financí a pod heslem "nakoupit, než přijdou horší časy" utratili loni v prosinci za auta 17 mld. korun, což byly nejvyšší měsíční tržby od roku 1996. V lednu se však karta obrátila a aut se prodalo jen za 9,7 mld. korun - tržby byly meziročně slabší o více než 11 %. Šlo o nejnižší úroveň za poslední čtyři roky, protože naposledy klesly pod 10 mld. v lednu 2000. Proti průměru roku 2003 byly tržby v lednu jen dvoutřetinové. Lednové poklesly prodejů aut přitom nejsou nic neobvyklého. Opakují se každoročně, ovšem letošní lednový propad byl svým rozsahem výjimečný.
Nepříznivé poměry na automobilovém trhu však nejsou jediným negativním vlivem působícím na leasing. Přetrvávají jistá znevýhodnění, jimiž trpí leasingové obchody ve srovnání s podobnými finančními produkty. Zvláště patrné je to u leasingu nemovitostí pro bydlení, který je zcela nekonkurenceschopný díky dvojímu zdanění nemovitostí daní z převodu (na začátku i na konci smlouvy).
Rizika, pokud jde o dokončení stavby nebo její zdražení proti rozpočtu, příp. nejistota spojená s budoucím využíváním nemovitosti, vedou k tomu, že u finančního leasingu nemovitostí je více než u jiných typů leasingových obchodů využíván tzv. sale-and-lease-back. To znamená, že nájemce financuje výstavbu samostatně, z jiných finančních zdrojů, následně ji převede na leasingovou společnost a zpětně si ji pronajme do finančního leasingu. Tím se celý obchod dále komplikuje. Navíc alternativy leasingu nemovitostí, v českých podmínkách hypoteční úvěry a úvěry ze stavebního spoření, jsou pro klienty výhodnější v tom, že lze zaplacené úroky odečíst ze základu daně z příjmu.
Leasing evropské peníze nezíská?
Málo pochopitelné se jeví nyní platné rozhodnutí, které se však zástupci leasingových společností v ALS snaží ovlivnit a podle něhož se na projekty financované přes leasing v současné době nevztahuje možnost čerpat peníze ze strukturálních fondů Evropské unie. To je naopak zcela běžné například v Polsku, Maďarsku nebo Slovinsku a sama EU má tuto oblast legislativně upravenu. Přístup české exekutivy kontrastuje s realitou, podle níž je zřejmé, že příprava projektů se spolufinancováním z evropských peněz má právě v podnikatelském segmentu zpoždění a hrozí, že nakonec nemusí z tohoto důvodu dojít k vyčerpání určeného limitu. Vyplynulo to z prvního setkání Monitorovacího výboru RSV, který se sešel v polovině května za účasti zástupců jednotlivých ministerstev a Evropské komise. Je s podivem, že za této situace je leasing jako zdroj financování od evropských peněz odpojen.
Když váznou obchody
Co mohou udělat leasingové společnosti v situaci, kdy jsou jejich vedoucí komoditou osobní automobily, jejichž prodej má přitom v České republice od loňského září klesající trend?
Pokud leasingové společnosti oslabí maximálně své marže a nepřenesou na klienty většinu zátěže plynoucí z téměř čtyřnásobného růstu daně (například společnost Škofin uvádí, že její klient pocítí zvýšení nikoli o 14 procent, ale o 2 až 3 procenta, GE Capital Leasing předpokládá zdražení o 3 až 7 procent), pak může zůstat finanční leasing ve srovnání se spotřebitelským úvěrem využitým na financování nákupu auta, i nadále konkurenceschopný.
Teoreticky v rovnováze
Leasingové společnosti mohou totiž i nadále uplatnit při pořízení vozu odpočet DPH, což snižuje celkovou financovanou hodnotu vozu. Podnikatelé mají stále možnost zrychlených odpisů. Pokud jde o pořízení ojetého vozidla, daň z přidané hodnoty z pořizovací ceny se neplatí. Snazší vyřízení formalit u leasingu je podle společností stále důvod, který ho favorizuje v situaci, kdy ve finanční náročnosti v porovnání s úvěry či splátkovým prodejem nejsou přílišné rozdíly. U finančního leasingu není kromě toho omezena horní hranice půjčky a není vyžadováno ručení.
Naproti tomu úvěr má proti leasingu velkou výhodu v tom, že daň z přidané hodnoty je nulová a pořízený předmět se stává klientovým majetkem. Nelze zde ovšem využít zrychlených odpisů ani odpočtu DPH. Při financování prostřednictvím splátkového prodeje také není možné odečíst DPH ani využít možnosti zrychleného odpisu a navíc tu existuje zatížení nynější zvýšenou sazbou daně z přidané hodnoty.
Od letošního května lze rovněž u finančního leasingu ojetých vozidel uplatnit v určitých případech tzv. zvláštní režim DPH pro obchod s použitým zbožím, kdy kapitál není zatížen daní z přidané hodnoty a finanční část splátky má sazbu 19 %.
Kreativitu s cílem minimalizovat dopad vyšší daně z přidané hodnoty je možné pozorovat také u pojištění leasingu. Nové řešení pro klienty od společnosti Škofin při pojišťování vozidel spočívá ve sjednání pojištění samostatně, a tedy s nulovou sazbou DPH. Dosud byly náklady na pojištění zahrnovány do úrokové části splátky. Klient tak uzavírá smlouvu s pojišťovnou bezplatně, přímo v autosalonech dealerů vozů koncernu VW. Leasingová společnosti funguje jako zprostředkovatel.
Záleží na reakci trhu
Teprve budoucnost ukáže, zda nové nápady leasingových společností, jak zatraktivnit svůj klíčový produkt, padnou na úrodnou půdu.
Klienti se zatím se chovají "racionálně". Běžné osobní automobily často upravují tak, aby patřily do kategorie užitkových a umožnily kupujícímu nechat si vrátit daň z přidané hodnoty. Možná i tato skutečnost zkresluje statistiky za první čtvrtletí, zaznamenávající na jedné straně výrazný pokles podílu leasingu osobních aut (vč. lehkých užitkových) a na druhé straně vyšší růst podílu leasingu těžších dopravních prostředků, kam patří i nákladní a užitkové automobily. Až půl milionu korun mohou "ušetřit" podnikatelé tím, že nezaplatí 19% DPH za luxusní či terénní osobní automobil, pokud si jej pořídí přestavěný na lehký užitkový.
Trendy jako v EU
Vstup do EU může znamenat růst v operativním leasingu strojů a zařízení. Co se finančního leasingu týká, dospěl zřejmě český leasingový trh do fáze svého nasycení.
Leasingové společnosti profinancovaly za dobu své existence zhruba 700 mld. korun, přibližně 500 mld. si na tento objem půjčily od bank. Nesplatily odhadem pouze necelou miliardu, což představuje pouhé 0,5 % špatných úvěrů pocházejících převážně z časů počáteční nezkušenosti s leasingem.
Budoucí trendy v českém leasingu budou zřejmě podobné vývoji v EU, kde si podnikatelé stále více pronajímají vozy formou operativního leasingu (po skončení smlouvy zůstávají v majetku leasingové společnosti) a lidé daleko více využívají financování pomocí úvěru.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist