Toyota většině svých konkurentů ujíždí
Japonský výrobce automobilů Toyota svými výsledky za první čtvrtletí opět zaskočil konkurenci. Druhá největší světová automobilka vykázala za první tři měsíce svého účetního roku, který končí 31. 3. 2005, růst provozního zisku o 32 procent na 448,63 miliardy jenů (zhruba 3,36 miliardy eur). Nejziskovější masový výrobce vozů na světě tak pokračuje v řadě rekordních výsledků a upevňuje svou pozici.
Důvodem růstu zisku je kromě snížení nákladů také rostoucí odbyt na zahraničních trzích, jako jsou USA a Evropa. Zde se prodej aut zvýšil o dvanáct, respektive šest procent. Vzhledem k těmto dobrým výsledkům se vedení společnosti rozhodlo zvýšit celou prognózu pro nový rok. Celkově pro rok 2004/2005 počítá s prodejem 7,2 miliónu vozů. To je o 180 000 aut více, než společnost předpokládala ještě v květnu. V minulém obchodním roce Toyota prodala 6,7 miliónu vozů.
V právě probíhajícím účetním roce Toyota prodala 1,79 miliónu aut, to je zhruba o 12 procent více než v minulém roce. Na odbyt šly především modely Lexus a Camry. Ty vyrovnaly ztrátu, které automobilce působil slabý dolar.
Celkově koncern za období duben - červen vykázal růst čistého zisku o 29 procent na 286,6 miliardy jenů. Obrat stoupl o deset procent na 4,51 biliónu jenů.
S těmito hospodářskými výsledky Toyota stále více dohání jedničku na trhu, koncern General Motors (GM), který vloni prodal 8,6 miliónu vozů. Již v loňském roce přitom společnost z druhé příčky sesadila konkurenta Ford.
Sama Toyota si stanovila cíl, že chce do roku 2010 dosáhnout tržního podílu ve výši 15 procent a tím GM překonat.
Toyota sice není jediná mezi automobilkami, která dosahuje růstu zisku, jeho podstata se ale velmi liší. Koncerny, jako jsou GM či Ford, totiž vydělávají především díky svým finančním dceřiným společnostem a ne prodejem aut. Toyotě se naopak daří prodávat stále více.
A to navzdory tvrdé cenové válce, která se z USA přesouvá i na jiné trhy a nutí společnosti revidovat své prognózy. Příkladem může být německý Volkswagen či italský Fiat, který musel svůj cíl - dostat se opět do plusu - přesunout na rok 2005.
Opatrná je s prognózami například i automobilka Audi, která včera za první čtvrtletí vykázala růst zisku o 9,5 procenta na 586 miliónů eur. Dceřiná společnost koncernu Volkswagen tak celkově pro letošek počítá jen se stejně vysokým ziskem jako vloni.
Podobně jako Toyotě se daří i jiným japonským automobilkám, které stále více upevňují svou pozici na americkém trhu. Přestože tamní tři největší výrobci zákazníkům poskytují stále větší slevy, tržní podíly japonské konkurence stále rostou. Analytici se nicméně bojí, že by jejich zisky mohl snížit stále slábnoucí dolar. Každý jen, o který stojí jeden dolar navíc, podle odborníků zatíží provozní zisk automobilky o 20 miliard jenů.
Doposud byl recept Toyoty jednoduchý - mít širokou paletu aut, která jsou solidní, jednoduchá, spolehlivá a jejichž cena podle odborníků nejlépe odpovídá kvalitě. Investoři si této strategie cení. Burzovní hodnota Toyoty se odhaduje na téměř 120 miliard eur - to je třikrát více než DaimlerChrysler.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist