Ke konci roku zkontrolujte majetek

Nastává období, kdy řada firem podle svého harmonogramu již má ve svých skladech členy inventarizačních komisí, kteří zjišťují skutečný stav majetku a ověřují, zda zjištěný stav odpovídá stavu zachycenému v účetnictví.
Inventarizační činnost, kterou někteří považují za zdržování, formální záležitost, dokonce za obtěžování, patří k základním kontrolním prvkům účetnictví. Jejím účelem je ochránit majetek pro vlastníky firmy. Zjistit, že existuje v rozsahu, jak je uvedeno v účetnictví, posoudit, že se ve firmě nachází v kvalitě a hodnotě, která je zaznamenána v účetních knihách.
Inventarizaci podléhá nejen veškerý majetek, ale také závazky. Pokud není rozhodnuto provádět inventarizaci průběžně, což lze jen u zásob a vybraného hmotného movitého majetku, je na inventarizaci vymezeno obdobní od 1. září do 31. ledna.
Ať již inventarizace trvá jakkoliv dlouho v tomto čtyřměsíčním intervalu, vždy je nezbytné konkrétní stavy dopočítat k okamžiku, kdy se loučí starý rok. Než předá žezlo novému roku, je nutné zaúčtovat případné inventarizační rozdíly, z důvodů dočasného snížení hodnoty majetku vytvořit opravné položky snižující nereálnou účetní hodnotu, vytvořit rezervy na budoucí výdaje způsobené konkrétními závazky.
Podnikatel musí být vždy schopen doložit, že majetek byl při výrobě, obchodování či poskytování služeb skutečně spotřebován. Účetní i daňové předpisy uznávají přirozený úbytek zásob a technologické ztráty, které lze doložit ekonomicky zdůvodněnou normou. Do této normy se nezapočítávají produkty, které byly využity při reprezentaci nebo jako dar. Tyto kategorie jsou citlivé především svými daňovými dopady.
Obecně reprezentace není daňově akceptovaným nákladem. Někdy se však velmi paušalizují předměty a služby v kontextu s reprezentací firmy. Vzniká obava, zda dokáže účetní jednotka obhájit vynaložené prostředky na propagaci, zda nebudou posuzovány jako výdaje na reprezentaci nebo dar. Přitom například katalogy, modely výrobků, reklamní prospekty včetně videokazet s výrobními postupy mají za úkol získat nové zákazníky, propagovat výkony firmy. Od roku 2004 došlo ke zvýšení hodnoty daru z pohledu zákona o daních z příjmů (jednotková hodnota bez DPH nesmí přesáhnout 500 korun). Nelze však darovat bez daňového dopadu předmět, který podléhá spotřební dani (cigarety, alkohol, aj).
Chybějící majetek představuje sice provozní náklad, manko již není posuzováno jako mimořádná položka, avšak vždy je ještě vhodné mít podepsanou hmotnou odpovědnost s konkrétním pracovníkem. Tak jedině lze na konkrétní osobě vymáhat úhradu chybějícího majetku.
Zjištěný přebytek, byť by to byly dokonce peníze v hotovosti, není důvodem k radosti a naplnění vlastní peněženky. Ve většině případů jsou v pozadí chybné postupy účtování nebo nesprávný či žádný doklad o proběhlé transakci. Pak nezbývá nic jiného, než objevený přírůstek zaúčtovat jako provozní výnos, který vstupuje do základu daně z příjmů.
Účetní jednotka, která nezvolila zjednodušené (podvojné) účetnictví, je povinna uplatňovat při sestavování účetní závěrky zásadu opatrnosti. K ní se připravuje již v procesu inventarizace. Majetek a závazky nejen ověří co do existence, ale posoudí také úroveň ocenění. Jestliže je majetek v účetnictví zachycen ve vyšších cenách, než je momentálně jejich tržní hodnota, a tento trend je dočasný, snižuje se hodnota takovéhoto majetku nepřímo pomocí opravné položky. Důsledkem je nižší úroveň aktiv účetní jednoty a zároveň snížení výsledku hospodaření na dobu, než dojde opět ke zvýšení tržní hodnoty konkrétního druhu majetku. Jestliže se při inventarizaci zjistí, že již pominuly důvody k dočasnému snížení hodnoty majetku, zruší se opravná položka a zvýší se výsledek hospodaření (zaúčtuje se výnos).
Zejména neauditované firmy považují za zbytečné opravné položky, které neuznává zákon o daních z příjmů za daňový výdaj. Proč by si komplikovaly nedaňovými výdaji své daňové přiznání? Odpověď je jednoduchá - jestliže míním své podnikání vážně, chci se udržet na trhu, nezamýšlím ukončit svoji činnost, mám zájem firmu rozvíjet, nemohu si dovolit výsledek hospodaření vykázaný v konkrétním období spotřebovat. Musím posuzovat firmu jako celek, ne pouze z pozice, jak je velký zisk a kolik mám v daném okamžiku peněz na účtu. Musím vzít v úvahu také celkovou hodnotu firmy a její další trvání.
Důležitým nástrojem, který pomůže podnikateli při realizaci dalšího pokračování firmy, jsou rezervy. Inventarizační činnost ověřuje jejich titul a úroveň. Na rezervy na opravy příliš podnikatelé nezapomínají - jsou daňově akceptovatelné. Připomeňme ale i další, například na záruční opravy, které nám zákony ukládají.
Až budete odškrtávat stoly, židle, šroubky či jednolité kusy dobytčat ve stádu, nezapomeňte, že ke každému kusu patří i hodnota.
Autorka je ředitelkou
metodické sekce Svazu účetních

Inventarizace - co pro firmu znamená?
Inventarizaci podléhá veškerý majetek i závazky.
Pokud není rozhodnuto provádět inventarizaci průběžně, což lze jen u zásob a vybraného hmotného movitého majetku, je na inventarizaci vymezeno období od 1. září do 31. ledna.
Vždy je nezbytné konkrétní stavy dopočítat k 31. 12.
Do konce roku je nutné zaúčtovat případné inventarizační rozdíly, vytvořit opravné položky či rezervy.
Chybějící majetek představuje provozní náklad.
Zjištěný přebytek představuje provozní výnos. Může však být také důsledkem chybného zaúčtování.
Firma, která nevede zjednodušené podvojné účetnictví, musí posoudit ocenění majetku. Jestliže je v účetnictví zachycen ve vyšších cenách, než je jeho tržní hodnota, a tato situace je jen dočasná, sníží se hodnota v účetnictví nepřímo pomocí opravné položky.
Zdroj: autorka