Asset management se však začíná výrazně prosazovat i na úrovni retailové klientely a nezachytit tento trend může znamenat pro poradce ztrátu části klientely již v blízké budoucnosti. Co je to tedy vlastně asset management?
Definice asset managementu říká : "Jde o správu finančních aktiv podle vzájemně dohodnuté investiční strategie, založené na důkladné analýze specifických požadavků klientů na likviditu, míru rizika a časový horizont investice."
Pokud se povzneseme nad definice, dá se jednoduše říci, že si klient určí, do jakých aktiv chce investovat, na jakou dobu a jaké riziko je ochoten nést a společnost nabízející tyto služby musí být schopna klientovi poradit a na základě těchto kritérií nabídnout odpovídající aktiva.
Asset management jako luxusní produkt pro VIP klientelu
Hlavním kritériem pro poskytování těchto služeb je v bankách objem prostředků, se kterými zákazník do banky přichází. Například v HVB Czech Republic je takovým klientem investor, který disponuje majetkem větším než 8 milionů Kč. Naproti tomu v typických retailových bankách, jakými jsou Česká spořitelna, Komerční banka nebo ČSOB, vám stačí 1 milion Kč.
Obecně lze říci, že hranice je v bance vždy v řádu milionů Kč.
Potenciál retailových klientů = potenciál pro finanční poradce
V evropském průměru mají domácnosti v hotovosti a na bankovních vkladech 26 % svých peněz oproti 79 % v ČR, zatímco v cenných papírech drží 41 % svých aktiv oproti 15 % v ČR. V USA doporučují přední investiční banky držet dokonce 93 % v aktivech (68 % akcie a 25 % dluhopisy) a pouze 7 % v hotovosti nebo na běžném účtu. Pokud by se mělo investiční chování Čechů přiblížit alespoň evropskému průměru a podíl bankovních vkladů by klesal ke 26 % , potom by se na trhu najednou objevilo více než 500 miliard korun z bankovních vkladů. A o možnost ovlivnit směřování těchto peněz již bezpochyby stojí za to bojovat. Svoji roli by zde měli sehrát i finanční poradci, nejenom banky.
I když připustíme, že v Čechách dnes žije více než 11 000 dolarových milionářů a jistě mnohem početnější skupina lidí, kteří jsou alespoň korunoví milionáři, velmi výrazně převažuje počet lidí kteří mají volné prostředky v rozsahu 100 000Kč až 1 milion Kč. Jistě by nebylo složité spočítat, že tato poslední skupina má volných minimálně stejně finančních prostředků jako předchozí dvě skupiny dohromady. Ovšem pro bankovní asset management zůstane tato skupina klientů vždy na okraji zájmu.
Asset management jako produkt pro retailovou klientelu
V oblasti asset managementu konkurence příliš neroste - důvodem jsou jednoznačně vysoké náklady na tuto službu. Výjimkou jsou banky, které dobře vědí, jaké výhody asset management přináší. Zde se ovšem vracíme na počátek bludného kruhu. Asset management je služba pro banku opravdu nákladná, a proto je všeobecně poskytována pouze VIP klientům - a opět nám z tohoto kruhu vypadla zmiňovaná skupina potenciálních investorů, jejichž volné prostředky nepřevyšují 1 milion Kč.
Cesta je v nákladech. Společnost, která chce nabídnout tuto službu i menším klientům, musí výrazně snížit transakční náklady spojené s touto službou. Dosáhnout toho lze využitím sofistikovaného obchodního systému, který umožní důsledně sestavovat a diverzifikovat i malá portfolia bez dalších administrativních i personálních nároků a využít služeb zkušených finančních poradců.
Se vstupem do Evropské unie se i možnosti investic prostřednictvím asset managementu pro menší investory v Čechách staly reálnější. Dávají o sobě vědět první společnosti, které si uvědomují, že vyhnat i menšího investora od svých dveří není dobrá obchodní strategie.
Investování v přímém přenosu
Využití nejmodernějších technologií umožňuje, aby každý klient mohl vývoj svých investic sledoval online v reálném čase 24 hodin denně. Například klient společnosti Proventus Finance a.s. vidí na svém účtu v reálném čase, jaká konkrétní aktiva má v držení, datum nákupu a nákupní cenu , aktuální cenu, vyčíslený zisk a dále pouhým kliknutím na tlačítku myši se klient dozví takové podrobnosti, jako jsou přesné fundamentální údaje o emitentu aktiva, obchodovatelnost aktiv za období 1 den až 5 let a veškeré dostupné finanční i personální údaje o dané společnosti. Dalším prokliknutím se klient dostane přímo na konkrétní domovskou stránku konkrétní společnosti.
Výnos a zase výnos
Spokojený klient rovná se výnosná dobře umístěná investice a kdo říká něco jiného, jen mlží a odvádí pozornost. Důvod proč VIP klientela nevyužívá k investování široké spektrum různých fondů, ale právě asset management, není v tom, že klienta jeho osobní broker pozve párkrát do roka na golf, ale daleko spíš právě výnosnost takové investice. Díky tomu, že asset management není svázán celou řadou kritérií a pravidel jako fondy, dokáže velice pružně reagovat na každou situaci na trhu a zhodnotit vloženou investici o něco efektivněji, než je to třeba v případě investičních a podílových fondů. Rozdíl není sice nějak dramatický, přesto může u VIP klientů činit v horizontu několika let velmi zajímavé částky.
Kolik brokerovi uvízne za nehty?
Zhodnocovat je zde důležitý pojem, protože kromě vývoje investice ovlivňují konečný výnos ještě poplatky inkasované investiční společností. Proto je také pro klienta dobré, když se podívá na poplatkovou (provizní) politiku té které společnosti. Poplatky lze inkasovat různými způsoby a ne vždy platí, že to, co vypadá jako nejlevnější na první pohled, bude nejlevnější v konečném účtování.
Zatímco u různých fondů se platí obvykle poplatek z objemu investice a celá řada dalších skrytých poplatků, které klient už vůbec nemá šanci dohledat, v asset managementu klient vždy každý jednotlivý poplatek okamžitě vidí.
Slušné společnosti si dnes účtují většinu poplatků teprve ve chvíli, kdy jimi uskutečněný obchod nebyl pro klienta ztrátový či dokonce mají nastaveno, že si poplatek inkasují teprve ve chvíli, kdy zhodnotily klientovu investici o přesně daný počet procent. Pokud společnost tohoto zhodnocení nedosáhne, na provizi nemá nárok. Toto investiční společnost motivuje, aby klientovy peníze pouze nespravovala, ale skutečně zhodnotila.
Seriózní společnosti informují klienta o inkasovaných poplatcích okamžitě a ihned mu přepočítávají konečný výnos jeho investice. Důležitá je zde i možnost online kontroly účtu, kde klient v reálném čase vidí všechny pohyby na svém účtu včetně strhnutých poplatků stejně jako v bance.
Okamžitá likvidita
Dobře sestavené a strukturované portfolio v asset managementu umožňuje vždy v případě nenadálé potřeby vybrat určitou část prostředků okamžitě bez nepříjemných následků na výnosnost nebo nějakých dalších penalizací. Pokud bude chtít klient ze dne na den zlikvidovat celou investici, musí sice s určitým tržním rizikem nevhodnosti takového kroku počítat, není však vázán žádnou výpovědní lhůtou a prostředky může mít prakticky druhý den od podání příkazu na svém účtu.
Nechte se rozmazlovat
Asset management je službou vyhledávanou ve vyspělých ekonomikách již od doby, kdy lidé začali na kapitálových trzích obchodovat. Výhody i nevýhody poskytuje stejné jako burza sama. Tou základní výhodou je pro klienta možnost zajímavých výnosů. Na investicích do kapitálových trhů se vydělává již po staletí a moderní obchodování známe zhruba od konce 19. století. Z historických dat lze velmi jednoduše vyčíst, že dlouhodobého nejvyššího zhodnocení dosáhly právě akcie.
Využít služeb asset managementu se klientovi vyplatí, pokud chce v této oblasti investovat. Je pouze málo samostatných investorů, kteří o sobě mohou říci, že znají dobře kapitálový trh a společnosti na něm obchodované. V asset managementu pracují odborníci, kteří denně sledují detailně vývoj na kapitálových trzích, disponují špičkovým vybavením a jejich prací je investici zhodnotit a naopak investiční rizika minimalizovat.
Informace online
Ovšem dobrá společnost poskytující asset management musí dnes klientům nabídnout mnohem více. Klient vyžaduje přehled o svých penězích a vyžaduje aktuální informace.
Stejně tak finanční poradce by dnes měl vyžadovat stálý tok informací a možnost kontroly, jak se s penězi jeho klienta nakládá. Oba by měli mít možnost 24 hodin denně online kontrolovat investici prostřednictvím internetu a oba by měli mít možnost kdykoli v pracovní době zavolat na klientské centrum a chtít podrobné informace do nejmenších detailů. Již nesázejte pouze na důvěru v profesionalitu obchodníků. V dnešní době stále platí "důvěřuj", ale mnohem více "prověřuj".
Asset management by měl být chápán jako vhodný doplněk při rozložení klientovy investice do různých produktů. Motivací, proč využít také služeb asset managementu a neinvestovat například pouze do fondů, by měla být pro klienta určitá větší svoboda a operativnost v rozhodování jak investovat a možnost okamžité likvidity aktiv.
Například společnost Proventus Finance a.s. nabízí produkty již od 30 000 Kč se zaměřením na dluhopisy a od 100 000 Kč se zaměřením na akciové trhy.
Ing. Luboš Hauzer
Obchodní ředitel externí sítě
Proventus Finance
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist