Výklady prodejen zahltily slevy

Sleva a výprodej. Tato slova používají obchodníci po celý rok, ale jejich účinnost neklesá. Naopak, po Vánocích přiláká levné zboží do obchodů tisíce zákazníků.
Zatímco loni se hlavní vlna výprodejů v Česku rozeběhla až po Novém roce, letos stále více prodejen inzeruje slevy dříve.
"Je to trend přicházející ze Západu," říká Renata Fišerová z firmy Marks & Spencer.
V USA či v Německu začínají výprodeje tradičně 27. prosince. Ve Velké Británii ještě dříve.

Levnější jsou trika i postele

Úderem jedné včera odpoledne zahájila povánoční výprodej firma Next a nával, jaký zažila jejich prodejna v pražské pasáži Myslbek, prodavače překvapil. "Tolik lidí najednou jsme tu neměli ani před Vánoci," poznamenala slečna za pultem.
Sezónní slevy začala včera poskytovat řada obchodů s oblečením, jako Promod, Kenvelo či C&A. Pokud po dvou týdnech výprodeje nějaké zboží zůstane, bude ještě levnější. Zimní bundu tak lze dostat třeba za pětinu ceny - pokud bude ještě v požadované velikosti.
Zatímco dříve se povánoční slevy týkaly hlavně oděvů a elektroniky, nyní se rozšiřují i o další zboží. O pětinu levněji lze letos poprvé koupit i sklo a příbory, až o 60 procent méně budou stát i některé židle či postele.
Na první pohled jsou výprodeje v Česku stejné jako ve světě. Jeden rozdíl ale existuje: zatímco v Británii a Německu začnou povánoční slevy ve všech obchodech hned po Štědrém dnu, v tuzemsku nabíhají později a jednotlivé řetězce je spouští postupně.
"Čeští obchodníci nejsou ještě tak rychlí jako v cizině. Marketinkové triky a reklama na výprodeje jsou ale už v tuzemsku stejné," potvrzuje Jiří Mikeš z Asociace komunikačních agentur. Podle marketinkového odborníka Daniela Köppla čím dál víc lidí dostává pod stromeček peníze a utratí je hned po Vánocích. Řada prodejců už s takovým chováním lidí počítá a rozděluje svou nabídku na před a po Vánocích.

Na Západě zlevňuje i luxus

Ve Velké Británii asi čtyřicet procent obchodů otevřelo hned v neděli 26. prosince. Před některými z nich stáli Britové i čtyři hodiny před otevřením. Očekává se, že v těchto dnech utratí zákazníci na pět miliard liber.
Ve Spojených státech velké řetězce, jako je třeba Wal-Mart, nabízejí zlevnění až o polovinu. Slavný luxusní obchod Bergdorf Goodman láká dokonce na 70procentní slevy, napsal server nytimes.
"To je nepřekonatelné. Chodil jsem se na tyto kašmírové svetry dívat měsíce. Teď mám dva za méně, než bych předtím dal za jeden," řekl agentuře AP Tomi Campbell, nakupující v obchodě Kaufmann ve městě Columbus v Ohiu. Tržby mezi 27. prosincem a 3. lednem v USA přinášejí více než 14 procent vánočních obratů.
Reportáž, str. 14

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist