Podle údajů Asociace leasingových společností ČR (ALS) zůstal český leasingový trh nadále největším v regionu střední a východní Evropy, a v celoevropském kontextu zaujal 11.-12. místo. Za první tři čtvrtletí 2004 byly do leasingu předány firmami sdruženými v ALS ČR stroje, dopravní prostředky a zařízení za téměř 69 miliard Kč. Došlo k mírnému růstu leasingu movitých věcí, pokud jde o typy financování, převažuje finanční leasing, operativní lesaing se již několik let pohybuje na úrovni necelých 5 % (loni 4,6%).

Vedou auta a stroje

Pokud jde o objem a strukturu leasingového trhu, základní údaje ALS, jejíž členové tvoří 97%ní většinu trhu, za rok 2003 vykazuje tyto informace (pořizovací ceny jsou uváděny bez DPH): Z celkových 237 343 kusů movitého majetku zakoupeného pro leasing a předaný do leasingového užívání v roce 2003 v hodnotě 99,3 mld Kč tvořily 48,382 mld automobily (z toho na celkovém objemu leasingu se podílely 48,7% osobní a užitkové automobily, nákladní vozy a autobusy 27,1%), téměř 19,5 miliard připadá na strojní zařízení (jejich podíl na leasingu činí zhruba pětinu) a 1,3 mld na počítače a kancelářskou techniku. Většinu leasované dopravní techniky tvoří nákladní a užitková vozidla (26,9 mld.), na lodě, letadla, lokomotivy, vagóny 73 miliónů (v následujícím období se však tato částka díky rozšíření leteckého parku ČSA výrazně zvýší), ostatní technika a vybavení pak zhruba podíl v objemu 3,13 mld Kč. V zhledem k podílu členů asociace na českém leasingovém trhu to znamená to, že vloni byly v ČR do leasingového užívání předány stroje, zařízení a dopravní prostředky za cca 102,4 mld. Kč, účetní hodnota leasovaných věcí dosáhla na konci r. 2003 (po odpisech za r. 2003) 209,2 mld.

V kategorii tzv. neleasingového financování investičního majetku (nově vykazované od r. 2003) profinancovaly členské společnosti asociace loni podnikatelům jejich investiční záměry cestou prodeje na splátky či jiným "neleasingovým" způsobem v celkové hodnotě 3,75 mld. Kč a uzavřely 3.714 smluv o prodeji na splátky či o jiném neleasingovém financování podnikatelských potřeb.

Struktura trhu se mění

Začíná se však měnit struktura trhu.Většina leasingových společností v České republice má v hierarchii vlastníků akcionáře z některé ze zemí Evropské unie, konstatuje Jana Petrčková ze společnosti VB Leasing Během 90. let zaznamenaly tyto firmy velké meziroční nárůsty objemů nových obchodů, což mateřské společnosti kvitovaly s povděkem. Nyní se však situace výrazně mění a nový potenciál trhu se díky nasycení a velikosti tuzemského leasingového segmentu rychle zmenšuje. Podle údajů Asociace leasingových společností ČR (ALS) byl meziroční nárůst nových leasingových obchodů v roce 2003 už necelých 5,4% (oproti např. roku 1999, kdy se činil vysokých18%). Současný leasingový trh je ohraničený a proto nelze počítat s příliš velkými meziročními nárůsty nových obchodů. Vyšší podíly na trhu lze dosahovat už jen hledáním nových příležitostí na trhu, tj. novými produkty, nebo kumulováním trhu ve prospěch největších hráčů. Český leasingový trh je v současné době poměrně vysoce koncentrovaný - podíl vedoucích 15 společností dosahuje nyní 84%, přičemž téměř polovina trhu je soustředěna pod kontrolu pěti největších firem - první pětka vedoucích společností na trhu dosáhla vloni 47% podíl.

Po vstupu ČR do EU došlo k dalšímu propojení trhů, včetně leasingového, což se logicky projevilo i v postupné změně jeho struktury. Např. u původních členů EU, kde lze považovat za typické zástupce např. Německo a Rakousko se v porovnání s novými členy EU v řadě případů tato struktura v některých komoditách shoduje, ale v dalších byla naopak výrazně odlišná. Na trzích původních i nových členů EU (včetně ČR) se na celkovém leasingovém trhu největším procentem podílí dopravní technika (podle údajů charakterizujících stav před připojením nových členských zemí to bylo např. Německo 53%, Rakousko 50%, ČR 69%). Lze očekávat, že podíl dopravní techniky na celkovém leasingu v ČR bude klesat.

Tento pokles bude kompenzován nárůstem ostatních komodit. Velký rozdíly mezi starými a novými členy unie, které byly např. u leasingu výpočetní techniky a kancelářských strojů (v Německu se podílí na leasingovém trhu zhruba 18%, zatímco v ČR sotva 2%) se budou snižovat, a v ČR by např. právě tato komodita by mohla částečně nahradit pokles segmentu , jejíž podíl se v portfoliu leasingového trhu mění. Lze očekávat naopak vzestup nárůstu ostatních leasingových předmětů. V dlouhodobém výhledu se situace v ČR může přiblížit současnému trendu např. na německém leasingovém trhu, kdy dokonce už od roku 2001 meziročně klesají leasingové investice do movitých věcí o zhruba 1-2%. Tento pokles je samozřejmě ovlivněn i další řadou ukazatelů (např. pokles celkových investic, apod.)

Zájem je o dopravní a stavební techniku

Podle názoru předsedy ALS Jiřího Pulze je pokles leasingu osobních vozů dočasný trend a v podstatě anomálie, protože se projevil pokles odbytu automobilek a řada odkládaných investičních záměrů v souvislosti se vstupem ČR do Evropské unie a legislativními změnami (úpravy DPH). Přísští rok by se měl opět zvyšovat. Dlouhodobým trendem je naopak vzestup leasingu nákladních vozů, protože právě tato kategorie se po vstupu do unie stala žádanou, jejich potřeba pro rozvoj průmyslu a obchodu je zřejmá. Podobně je tomu i u stavebních strojů a mechanizace, kde má leasing dominantní, prakticky monopolní postavení pokud jde o metody financování. Navíc zahrnuje i servisní služby, včetně dovybavení vozů, speciální úpravy, pojištění, právní ochranu apod.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist