Proniknout do systému slev na dráze se vyplatí


Slev, které poskytují České dráhy (ČD) cestujícím, postupně přibývá a jsou stále komplikovanější. Náhodný cestující se v nich neorientuje a obyčejné jízdné mu oprávněně připadá drahé. Představitelé drah oponují tím, že pro ně jsou zase drazí náhodní cestující. Proto prý slevami podporují ty, kdo s nimi cestují častěji, ve skupinách, tam i zpátky a tak podobně.

Slevy pro všechny

Každému, kdo jezdí vlakem častěji (například na výlety), se zřejmě vyplatí pořídit si Kartu Z. Je to průkaz, stojí 200 korun na rok (potřebujete i fotografii) a jeho držitel může cestovat za takzvané zákaznické jízdné. To se dělí na celé a zlevněné. Celé platí ti, kterým je 15 let nebo více, zlevněné je určeno jednak dětem a důchodcům, a jednak (s větší slevou) držitelům průkazů ZTP a ZTP/P.
Druhou možností, jak cestovat železnicí levněji, je koupit si Kilometrickou banku (KB). Je to sešitek, který stojí 1300 korun a cestující si jeho zakoupením na půl roku předplatí 2000 kilometrů v celé síti Českých drah. Kdo ho má, nemusí trávit čas ve frontách u pokladen, jen v sešitku vyplní odkud, kam a kdy jede, a průvodčí mu pak odečte příslušnou vzdálenost.
Kilometrická banka má ale i další výhody. Je přenosná, mohou na ni cestovat až tři cestující (dítě nebo pes se považují za půl osoby) a neplatí se příplatky na vlaky Intercity či Eurocity. Nehodí se však k cestám na krátké vzdálenosti. Minimální odpisová vzdálenost na dospělou osobu je totiž 100 kilometrů (na druhou stranu maximální je 400 km, co je nad to, je zadarmo).
Pro opakované jízdy na stejné místo (například do práce nebo na chatu) až do vzdálenosti 120 kilometrů prodávají ČD traťové jízdenky. Ty se dělí na týdenní, měsíční a čtvrtletní, všechny pak ještě na jednosměrné a obousměrné. Nejlevnější je mají žáci do 15 let a psi, o něco dráž vyjdou studenty do 26 let, ostatní cestující platí plnou cenu těchto jízdenek.
Pojedete-li vlakem (třeba na výlet) s kamarády nebo s rodinou, zřejmě oceníte Slevu pro skupiny. Za skupinu považuje železnice nejméně dva, nejvíce třicet cestujících. Cena skupinové jízdenky se vypočítá tak, že první dva cestující platí celé zákaznické jízdné a každý další "dětské" zákaznické jízdné. Je přitom jedno, kolik je cestujícím let a zda mají kartu Z.
Pokud se přece jen vydáte na cestu vlakem sami a budete se nejpozději další den vracet stejnou cestou zpět, můžete využít Zpáteční slevu. Stačí, když si koupíte zpáteční jízdenku. Ale pozor: platí jen do "zítřejší" půlnoci.
Mezi moderní nabídky Českých drah cestujícím lze určitě zařadit SONE+. Jde o multifunkční síťovou jízdenku pro jednoho až pět cestujících, z nichž nejvýše dva jsou starší 15 let. Doklad existuje ve dvou variantách, za 130 nebo 360 korun. Rozdíl je v tom, že levnější neplatí ve spěšných vlacích a rychlících (existují ale výjimky). Lístek je možné využít nejen v celé síti Českých drah, ale i na tratích, které provozuje firma Viamont.
Hlavní předností této jízdenky ale je, že v německém příhraničí platí na obou stranách hranic. Další podrobnosti jsou mimo možnosti tohoto článku. Připomeňme jen, že například z Teplic do Drážďan lze se SONE+ jet autobusem německého dopravce.
S multifunkční jízdenkou můžete také jet až do první zastávky za hranicemi s Rakouskem a Polskem. V Rakousku do Hohenau (ve směru z Břeclavi), Retzu (ve směru ze Znojma), stanice Gmünd NÖ (ve směru z Českých Velenic) a do Summerau (ve směru od Českých Budějovic a Horního Dvořiště). V Polsku do Cieczyna (ve směru z Českého Těšína), Zebrzydowic (ve směru z Petrovic u Karviné) a Miedzylesie (ve směru z Lichkova).
A jaké jsou nevýhody SONE+? Platí jen ve 2. vozové třídě v sobotu nebo v neděli (připadá-li tedy svátek například na středu, nelze této slevy využít). Nemůžete ji koupit v předprodeji, nýbrž až v den, kdy pojedete. A platí jen do půlnoci téhož dne.

Další slevy

Podobným způsobem je konstruována jízdenka LIBNET+, kterou přinesl vstup České republiky do Evropské unie. Stojí také 130 korun, platí ale každý den. Na druhou stranu ji mohou současně použít maximálně dva cestující, z nichž nejvýše jeden může být starší 15 let. Ani tento doklad nelze koupit v předprodeji a také platí jen do půlnoci dne, který je na něm vyznačen.
Cestující s jízdenkou LIBNET+ mohou, stejně jako ti, kteří si koupili Euro-Niesse Tageskarte (vydává německý dopravní svaz ZVON) nebo Bilet Cialodzienny (prodává se v Polsku) používat vybranou síť spojů (tedy nejen vlaků) takzvané velkolužické oblasti.
Mladým lidem ve věku od 15 do 26 let nabízí železnice Junior pas. Je to průkaz (podobně jako výše zmíněná Karta Z), k jehož získání je zapotřebí doložit věk a přinést jednu fotografii. Vydává se ve dvou variantách. První platí rok a stojí 700 korun, druhá slouží k jízdám vlakem jen ve třech letních měsících a přijde na 100 korun.
Poměrně málo známou novinkou je, že s Junior pasem lze získat slevu nejen v České republice, ale také na Slovensku (20 procent ze státní hranice ČR do cíle), v Rakousku (EURegio a City Star ÖBB) a ve Švýcarsku (City Star SBB/CFF).
Držitelé Junior pasu (a také všichni, kdo mají nárok na zákaznické jízdné) mohou získat ještě dodatečnou slevu (v případě Junior pasu dalších 10 procent), pokud si jízdenku (do 120 kilometrů, výjimečně do 200) nekoupí u pokladny, ale v prodejním automatu. České dráhy tomu říkají Sleva PAJ.
K cestám do školy a zpět (pozor, škola i bydliště musí být na území České republiky) slouží Žákovské jízdné. Existuje ve dvou variantách: pro děti do 15 let a pro mladé lidi mezi 15 a 26 lety a platí po dobu školního (respektive akademického) roku. K přiznání této slevy je třeba Žákovský průkaz, potvrzený školou i železnicí.
Cestující, kterým je 70 nebo více let (a mají trvalé bydliště na území České republiky), si mohou zakoupit Senior pas. Je k němu třeba doložit věk a přinést jednu fotografii. Průkaz stojí 600 korun, jeho součástí je ale síťová jízdenka Senior (70+), se kterou lze rok cestovat zdarma druhou třídou osobních a spěšných vlaků. K cestě rychlíkem je třeba zaplatit zákaznické jízdné pro důchodce.

Vybrané lahůdky

Předloni České dráhy zjistily, že na trati Praha - Brno jim cestující hromadně utekli k autobusovým dopravcům, a proto zavedly takzvanou relační slevu na této trase. Cesta rychlíkem nebo expresem v jednom směru tedy stojí jen 130 korun, vlakem Eurocity o třicet korun více. Podmínkou ale je, že cestující jede druhou třídou a přímým spojem (bez přestupu). Jízdenku je možné koupit nejdříve jeden den před cestou. A kdo si myslí, že si koupí lístek z Prahy a pojede z Kolína, má smůlu. Na druhou stranu mu ale těžko někdo zabrání vystoupit třeba v Tišnově.
Kdo pojede na léčení do Františkových lázní (alespoň na 14 dní), může jet úplně zadarmo. Dokonce i první třídou nebo vlaky Eurocity či Intercity.
Jste-li železničním fandou nebo hodláte z nějakého důvodu trávit na kolejích podstatnější část svého času, můžete si koupit síťovou jízdenku, tedy jakousi tramvajenku na vlaky, a to buď "dospělou" (od 15 let), nebo dětskou. Prodává se dvoudenní, týdenní, měsíční a čtvrtletní pro první nebo druhou třídu. Pro druhou třídu existují ještě zlevněné síťové jízdenky pro držitele Junior pasu, studentské karty ISIC, a dokonce i pro psy. Všechny síťové jízdenky jsou přenosné a ve vlacích Intercity a Eurocity se neplatí příplatek.

Systém slev se stále mění

Není v možnostech tohoto článku popsat úplně všechny slevy, které České dráhy cestujícím nabízejí. Železnice svůj systém slev čas od času doplňují, takže se rozhodně vyplatí to sledovat. Úspory dosahují nezanedbatelné výše.

Srovnání vybraných druhů jízdného na trati Praha hl. n. - Pardubice (104 km)
druh jízdného cena (v Kč)
obyčejné 130
zvláštní (-15, důchodci) 65
zvláštní (ZTP, ZTP/P, rodiče*) 32
zákaznické (15+) 80
zákaznické (-15, důchodci) 40
zákaznické (ZTP, ZTP/P, rodiče*) 20
zpáteční (cesta jedním směrem 15+) 72
zpáteční (cesta jedním směrem -15, důchodci) 36
zpáteční (cesta jedním směrem ZTP, ZTP/P, rodiče*) 18
skupinové (4 osoby, cena pro jednu osobu) 60
Junior pas 56
sleva PAJ (15+) 72
sleva PAJ (-15, důchodci, psi) 36
sleva PAJ (Junior pas) 51
Kilometrická banka (15+) 67,60
Kilometrická banka (-15, psi) 38,80
Senior pas 0

* Rodiče, kteří dojíždějí za dětmi do ústavů. Ceny jsou pro druhou třídu osobního vlaku
Zdroj: ČD