Zákonem č. 545/2005 Sb. zavedlo ministerstvo financí ve snaze zjednodušit daňovou administrativu změny ovlivňující daňové zatížení především fyzických osob. Z nich nejvýznamnější jsou přímé snížení daňového zatížení fyzických osob s důrazem na nízko a středně příjmové skupiny, rozšíření možnosti využívání výdajových paušálů a paušální daně. Manželé budou moci také poprvé využít společného zdanění.
Tyto změny však rozhodně nelze označit za daňovou reformu a zůstává otázkou, zda je možné pouze dílčími úpravami zásadně zjednodušit stávající nepřehledný systém.
Daň z příjmu
Od začátku roku 2006 dochází ke snížení sazby daně v prvním daňovém pásmu z 15 na 12 procent a ve druhém pásmu z 20 na 19 procent. Zároveň s tímto snížením dochází k rozšíření nejnižšího pásma ze 109 200 Kč na 121 200 Kč. Obdobným způsobem byly upraveny i měsíční sazby záloh na daň z příjmu fyzických osob.
Výdajové paušály
Změny ve výdajových paušálech popisuje následující tabulka.

Další změnou je nahrazení některých nezdanitelných částí základu daně slevami na dani (ilustrované níže uvedenou tabulkou). Tyto slevy bude možné aplikovat jen do výše daňové povinnosti a bez bonusu.

Paušální daň
Snaha rozšířit využívání paušální daně se promítla především do zvýšení limitu, který její využití umožňuje, z jednoho na pět milionů korun. Paušální daně nyní budou moci využít poplatníci, kteří prokáží, že jejich roční výše příjmů v bezprostředně předcházejících 3 zdaňovacích obdobích nepřesáhla onu pětimilionovou hranici.
Společné zdanění manželů
Další poměrně významnou novinkou je společné zdanění manželů. To budou moci poprvé od roku 2006 uplatnit manželské páry vyživující alespoň jedno dítě žijící s nimi v jedné domácnosti. Tato forma zdanění může být výhodná především v případě, že jeden z manželů nemá žádné zdanitelné příjmy. Pro uplatnění společného zdanění existuje ale celá řada podmínek.
Toto zdanění nelze využít, pokud jeden z manželů:
- má stanovenou daň paušální částkou
- má povinnost stanovit minimální základ daně
- rozděluje příjmy na spolupracující osobu a na více zdaňovacích období
- uplatňuje slevu na dani z titulu investiční pobídky
- má povinnost uplatnit postup pro poplatníka, který je v konkursu.
Další změny
Celá řada změn v daňovém systému se týká zaměstnanců. Zrušením vybraných nezdanitelných částí základu daně a jejich nahrazením slevou na dani došlo u zaměstnanců k ukončení možnosti odpočtu všech měsíčních nezdanitelných částí, a to včetně 1/12 předpokládaného ročního úroku z úvěru na financování bytových potřeb.
Zaměstnanců s dlužnými příjmy se bezprostředně týká novela zákona, která zavádí pojem tzv. daňové fikce. Podle ní půjde o příjmy až v tom zdaňovacím období, kdy jim budou vyplaceny.
Ve snaze podpořit mobilitu pracovní síly zavádí ministerstvo financí také daňovou podporu na dopravu a přechodné ubytování zaměstnanců. Jde o daňovou uznatelnost nákladů na dopravu zajišťovanou zaměstnavatelem nebo jím pronajatými dopravními prostředky a nákladů na ubytování s výjimkou bytu a rodinného domu, a to do výše 3500 korun měsíčně.
Fyzické i právnické osoby, které se chystají do 30.6. 2006 uvést do provozu registrační pokladny, jistě uvítají možnost snížit daň o polovinu pořizovací ceny pokladny, maximálně však o 8000 korun na jednu pokladnu.
Podporu výzkumu a vývoje vyjádřilo ministerstvo zavedením možnosti odpočtení až 100 procent nákladů na výzkumné projekty z daňového základu. Tato možnost je závislá na vypracování předběžného projektu podle definice zákona.
Tento článek si v žádném případě nedělá ambice na zmapování všech nově zaváděných úprav. Pro více informací doporučujeme navštívit oficiální stránky Ministerstva financí ČR.
Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články.
- Veškerý obsah
- Bez reklam
- Mobilní aplikace
- Veškerý obsah
- Bez reklam
- Mobilní aplikace
- Veškerý obsah
- Bez reklam
- Mobilní aplikace



