Pojišťovny loni vybraly na pojistném 115,8 miliardy korun. Proti roku 2004 se tak celý pojistný trh zvýšil o 3,7 procenta, což je o něco méně než v předchozích letech. Novináře o tom informovali zástupci České asociace pojišťoven (ČAP), která sdružuje pojišťovny s 99 procentním podílem na trhu. Předloni pojistný trh rostl o 6,6 procenta.
"V loňském roce byl vykázán solidní růst, navíc pojišťovny přinesly na trh nové produkty," poznamenal generální tajemník České asociace pojišťoven Jaroslav Mesršmíd.


Růst zaznamenalo zejména neživotní pojištění
Největší nárůst, o 5,2 procenta, zaznamenaly pojišťovny u neživotního pojištění. Jeho podíl na předepsaném pojistném činil 61,2 procenta a celkem na něm pojišťovny vybraly 70,9 miliardy korun. Běžně placené životní pojištění sice vzrostlo o 7,1 procenta, celkově ale nárůst u životního pojištění činí jen 1,6 procenta. Předepsané pojistné u pojištění jednorázově placených totiž kleslo o 10,6 procenta.
O 31,5 procenta vzrostlo loni pojištění nemoci, o 11,1 procenta potom všeobecné pojištění odpovědnosti za škodu. Pojišťovnám sdruženým do ČAP v roce 2005 klesly náklady na pojistná plnění o 8,3 procenta.


Česká asociace pojišťoven je zájmovým sdružením 27 komerčních pojišťoven, jejichž podíl na celkovém předepsaném pojistném v ČR je zhruba 99 procent.


Pojištění v ČR nabízí přes 40.000 lidí a firem
Pojištění v České republice podle MF prodává již přes 40.000 lidí a firem. Ministerstvo financí zatím zaregistrovalo 38.478 občanů a 1725 společností, které tak mají oprávnění nabízet produkty pojišťoven.


"Naplnil se původní předpoklad, že počet prodejců pojištění se bude pohybovat mezi 35 až 40 tisíci," řekl náměstek ministra Tomáš Prouza. Podřízení prodejci podle něj často rozšiřují svoji činnost a spolupracují s více pojišťovnami, pojišťovacími agenty nebo pojišťovacími makléři.


Povinnost odborné zkoušky a registrace u dozorového orgánu mají od loňského roku agenti, makléři a vázaní a podřízení pojišťovací zprostředkovatelé. Cílem zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích bylo zajistit, aby měl každý prodejce určitou úroveň znalostí a aby si klienti mohli kdykoliv ověřit, zda má prodejce příslušnou registraci.


Prodejci, kteří vykonávali činnost již před rokem 2005, měli na registraci čas do konce června. Většina z nich to učinila na poslední chvíli. Důvodem byly podle Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců vysoké nároky na administrativu a vlastnost lidí dělat vše až na poslední chvíli.