Většina velkých bank v Česku již přistoupila, nebo se chystá přistoupit k etickému kodexu České bankovní asociace (ČBA) o chování ke klientům. Tento dobrovolný kodex je jedním z výsledků loňského tlaku ministerstva financí na české banky, kterým úřad chtěl zlepšit postavení klientů peněžních ústavů.


Banky se podle kodexu většinou již chovají
Naposledy se k dokumentu koncem března připojila Citibank. Stejný krok plánuje v nejbližších dnech i HVB Bank a Živnostenská banka. Vyplývá to z průzkumu ČTK mezi bankami.
Podle mluvčí HVB Bank Petry Kopecké banka oficiálně zavede kodex chování mezi bankou a klientem 15. dubna. Na počátku května tak učiní i Živnostenská banka, uvedl její marketingový ředitel Jan Boček. Přijetí kodexu plánuje i Komerční banka.


Banky shodně tvrdí, že většinu služeb požadovaných kodexem již klientům poskytují. Například Česká spořitelna, která přistoupila ke kodexu ČBA koncem ledna, má od počátku roku také vlastní kodex, který je prý širší než ten společný. V polovině ledna přistoupila ke standardům Raiffeisenbank.


ČSOB zatím vyčkává
Rezervovanější přístup ke kodexu má ČSOB, podle mluvčího banky Milana Tománka je text zatím předběžný a je podkladem pro jednání expertní komise, kterého by se měli účastnit i zástupci nebankovních institucí. "Jakmile komise přijde s finálním textem, ČSOB se k němu přihlásí," zopakoval své dřívější vyjádření Tománek. Důležitější podle něj je, že banka v duchu kodexu podniká kroky, které by měly zjednodušit a zvýšit přehlednost produktů i formulářů.