Náklady na práci osamělého zaměstnance s příjmem na úrovni průměrné mzdy od roku 2000 v ČR vzrostly, uvedla OECD v publikaci, ve které vypočítává, jak velkou část nákladů práce (mzdy a pojistné placené zaměstnavatelem) vláda odebírá ve formě daní a pojistného. U osamělého zaměstnance s příjmem nižším než je průměrná mzda navíc v určitých případech může hrát roli i postupná reforma (zpřísnění) sociálních dávek. U rodin s dětmi se již v loňském roce projevil vliv opatření provedených u daně z příjmů a náklady na práci výrazně poklesly.
OECD každoročně zveřejňuje mezinárodní statistiku Zdanění mezd, ve které srovnává zdanění mezd a poskytování některých sociálních dávek pro zaměstnance. Dále jsou do výpočtu zahrnovány i údaje o obdržených sociálních peněžních dávkách, což umožňuje zjistit takzvanou čistou pozici domácností po zaplacení daní a obdržení peněžních dávek.


Mzdy zaměstnanců se posouvaly do vyšších pásem
Rychlý růst nominálních mezd působí v systému, kdy nejsou valorizována pásma progresivních osobních důchodových daní tak, že se příjmy poplatníků posouvají do vyšších daňových pásem a tím dochází samovolně k růstu jejich daňového zatížení. Vzhledem k tomu, že v několika posledních letech valorizace pásem daně z příjmu fyzických osob v ČR neproběhla, došlo v letech 2000 až 2005 k mírnému nárůstu podílu daně z příjmů a pojistného na celkových mzdových nákladech na zaměstnance.
Toto je hlavní důvod růstu sazby uváděné ve zprávě OECD pro osamělého zaměstnance s příjmem ve výši průměrné mzdy.


V důsledku vládních opatření prováděných v posledních letech, která preferovala spíše rodiny s dětmi a nevalorizovala daňová pásma, se čistá pozice (tedy daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a celkové pojistné mínus obdržené dávky) osamělých zaměstnanců s průměrnou mzdou mírně zhoršila. V roce 2005 byla míra jeho zdanění po započtení obdržených sociálních dávek devátá nejvyšší v zemích OECD.
Po zohlednění daňových změn pro rok 2006 dojde k poklesu ukazatele o 1,6 procentního bodu. U osamělého zaměstnance s příjmem ve výši 67 procenta průměrné mzdy dojde ke zlepšení ukazatele dokonce o 2,6 procentního bodu. Na druhou stranu budou reformy dávkových systémů působit opačným směrem.


Rodiny s dětmi si polepšily
Naopak čistá pozice rodin s dětmi se v posledním roce výrazně zlepšila. U domácnosti s jedním výdělečně činným rodičem s průměrným příjmem a dvěma dětmi činil pokles celkových nákladů zaměstnavatele 1,9 procenta. To je po Belgii, Novém Zélandu a Slovensku čtvrtý největší pokles v OECD. V roce 2006 dojde k dalšímu podstatnému snížení ukazatele o 3,3 procentní body v důsledku prováděných úprav DPFO. V roce 2005 byla ČR v tomto ukazateli na 13. místě v OECD a oproti roku 2004 si polepšila o 3 místa, kdy se posunula z 16 místa na 13.


Čistá pozice osamělého zaměstnance s příjmem na 100% průměrné mzdy jako % celkových nákladů zaměstnavatele


2000 2001 2002 2003 2004 2005
ČR 42,7 42,6 42,9 43,2 43,5 43,8
OECD 37,9 37,5 37,5 37,2 37,4 37,3
EU-15 43,7 43,1 42,7  42,5 42,8 42,5

    
 
Čistá pozice domácnosti s jedním výdělečně činným rodičem (100% průměrného příjmu) a dvěma dětmi jako % celkových nákladů zaměstnavatele


2000 2001 2002 2003 2004 2005
ČR  22,7  24,5 24,5  27,1 29 27,1
OECD 28,4  28 28,2 27,9  28,1  27,7
EU-15 33,2 32,5 32,4 32 32,5 31,9