Daňové složenky jsou určeny především k hotovostní úhradě platby daní na přepážkách pošty. Řada klientů však volí pohodlnější způsob a platí přímo ze svého účtu pomocí elektronického bankovnictví.
Česká spořitelna zaznamenala přes 16.000 chybných plateb při úhradě daní prostřednictvím služeb elektronického bankovnictví. Podle banky tak daňové složenky občanům způsobují komplikace při bezhotovostních platbách daní, sdělila banka v tiskové zprávě.
"Kód banky a předčíslí čísla účtu, které je zároveň kódem pro daňovou platbu, jsou totiž na složence vyznačeny na nestandardním místě," uvedla banka. Klienti tak často zejména předčíslí přehlédnou a při zadání příkazu k úhradě je nevyplní. Platbu pak nelze provést a vrací se zpět na účet klienta jako neproveditelná, což může mít za následek zpoždění při platbě daní.


„V případě, kdy máme na klienta telefonický nebo e-mailový kontakt, budeme jej o neprovedené platbě co nejdříve informovat formou e-mailové nebo SMS zprávy. Přesto však doporučujeme všem klientům – plátcům daní, aby si třetí den po zadání příkazu sami prostřednictvím služby Servis 24 bezplatně zkontrolovali, zda platba byla provedena,“ řekl ředitel úseku IT-Orga České spořitelny Martin Jungmann.


Složenky jsou pro hotovostní převody
Podle mluvčí ministerstva financí Petry Krainové je ovšem daňová složenka určena především pro platbu daně prostřednictvím pošt. "Informace k placení převodem lze najít na webových stránkách ministerstva financí, nebo je získat u příslušných finančních úřadů," uvedla Krainová. MF má na svých webových stránkách návod nejen jak vyplňovat daňovou složenku, ale i návod na placení složenky bezhotovostním převodem, včetně popisu daňové složenky.


Daňovou složenku zavedla Česká pošta po dohodě s MF v polovině března, aby se ulevilo tradičně přetíženým pokladnám finančních úřadů. Do konce března možnost zaplatit daně daňovou složenkou využilo 69.000 plátců.