Čeští exportéři v následujících měsících očekávají další posilování koruny, které jim již delší dobu způsobuje citelné ztráty. Podle průzkumu firem DHL a GfK Praha vývozci předpokládají, že česká měna do letošního podzimu posílí v průměru až na 27,91 koruny za euro. Přesto exportéři hledí do budoucnosti optimisticky a očekávají zlepšení svých pozic zejména na trhu Evropské unie a v Rusku.


"Výsledky jarní vlny exportního výzkumu DHL opět ukázaly, že v následujících 12 měsících bude český export negativně ovlivňovat kurz koruny a rostoucí konkurence," řekl novinářům Ladislav Klika ze společnosti GfK Praha. Dodal, že posilující kurz koruny uvedlo do budoucna jako negativní vliv 34 procent oslovených exportérů, zatímco loni na podzim jich bylo 26 procent.


Podobně vyzněla i otázka ohledně dosavadního největšího negativního vlivu na český export. Podle 43 procent oslovených vývozců je to právě kurzová a měnová nestabilita. Exportéry navíc v uplynulých měsících zaskočilo rychlé tempo posilování české měny. Zatímco loni na podzim vývozci odhadovali, že koruna letos na jaře posílí v průměru na 29,42 korunu, ve skutečnosti kurz koruny vůči euru v polovině května činil 28,26 koruny.
Zavedení eura bude mít podle 44 procent respondentů pozitivní vliv na export.


Asociace viní vládu a ČNB
Posilování kurzu koruny se již delší dobu nelíbí Asociaci exportérů. Její prezident Jiří Grund letos v únoru uvedl, že posílení kurzu koruny za poslední měsíce připraví v ročním přepočtu exportéry o 15 až 20 miliard korun. Z nynějšího stavu, který údajně způsobí propouštění a likvidaci řady vývozců, asociace viní vládu a Českou národní banku. ČNB i MF ale tvrdí, že mají k ovlivnění kurzu české měny jen omezené prostředky.


Produktivita práce roste
Na druhou stranu podle Kliky český vývoz pozitivně ovlivňuje rostoucí produktivita práce, vlastní úsilí firem, cenová konkurenceschopnost a členství ČR v EU. "Firmám nejvíce pomohly investice do technologií a rozvoj kontaktů. Nejvíce by prospěla stabilizace kurzů a větší podpora vlády," shrnul Klika další odpovědi exportérů.


Podle průzkumu bude zaměstnanost u nejvýznamnějších českých exportních firem spíše stagnovat či mírně růst. Klíčové trhy českého exportu by se neměly významně měnit. "Dlouhodobě jsou nejvýznamnějšími partnery Evropská unie, velmi významnou roli mezi nimi mají Německo a Slovensko," uvedl Klika. Exportéři očekávají další posilování pozic zejména na unijním trhu a v Rusku.


Generální ředitel CzechTrade Ivan Jukl novinářům řekl, že agentura vypracovala nový balíček programů na podporu vývozu ze strukturálních fondů. Novinkami budou například programy zaměřené na poradenství pro mezinárodní obchod či tréninková centra v zahraničí. "Naší ambicí je vyhovět poptávce po větší individualizaci a přístupnosti služeb a podpořit aktivity českých podniků po celou dobu jejich (exportních) aktivit. Konkrétně by mělo být prostřednictvím agentury CzechTrade v průběhu sedmi let alokováno přibližně šest miliard korun," uvedl.