Pět největších českých bank do své škály produktů zahrnulo i produkty pro nejbohatší klienty a snaží se o tyto klienty bojovat za každou cenu - vydělávají bankám nejvíce peněz. Movitý klient, který na účtu udržuje průměrný zůstatek ve výši několika miliónů korun, je pro banky nejlepší možnou cílovou skupinou a podle toho se banky také snaží tyto klienty oslovit.


Zlaté konto za milion
Pokud začneme u největší banky ČSOB, ta poskytuje bohaté klientele takzvané Prémiové konto, které se zaměřuje na klienty s průměrným zůstatkem nad jeden milion korun. Banka v takovém případě klientovi odpustí část měsíčního poplatku a standardní poplatek 390,- Kč sníží na 50,- korun. Balíček služeb, které Prémiové konto zahrnuje, obsahuje zdarma položky typu vydání platebních a kreditních karet, přímé bankovnictví, výpisy z účtu apod. Nicméně většinu dalších poplatků klient hradí a právě u bohatých platí, že účet používají nejčastěji - platí nejvíce účtů, provádějí nejvíce transakcí kartou, odesílají a přijímají platby ze zahraničí a další služby, které si banka účtuje. Ve finále tento klient tedy obdrží zdarma pouze to, co se z jeho pohledu zdá logické pro to, aby mohl účet používat - tedy platební a kreditní karty a přístup k účtu přes telefonní a internetové bankovnictví. Tento model se týká i dalších velkých bank.
Česká spořitelna šla nicméně dál. Nabídku "zlatých" služeb poskytuje lidem, kteří jí svěřili více než 5 milionů korun. Princip Exclusive konta je v podstatě stejný, klient získá celou řadu nezpoplatněných služeb a hlavně privátní bankovnictví, tedy správu aktiv, investiční poradenství a financování. Podle informací České spořitelny si banka hlavně zakládá na důrazu na individuální potřeby klienta. Vytváří osobní vztah založený na důvěře, diskrétnosti a profesionalitě a tento přístup zaměřuje hlavně na úspěšné manažery, podnikatele, majitele firem, restituenty, umělce, sportovce apod.
Ani další dvě banky, Komerční banka a HVB, nejsou pozadu a speciální produkty pro bohaté standardně nabízejí. Opět ve stejných kolejích stanovili měsíční poplatek (KB 440,- Kč, HVB 184,- Kč) a tím klientovi dali klíč k nadstandardním službám.
Pátá banka na trhu dle bilanční sumy je Citibank, která svůj program pro náročné klienty prezentuje pod názvem CitiGold Wealth Management. V případě, že klient u banky má přes 1,5 milionu korun, neplatí měsíční poplatek, který je pro CitiGold účty stanoven na částce 500,- Kč a všechny standardní služby, které banka nabízí, jsou pro tyto klienty zdarma. Klient pouze platí výběr z bankomatu v zahraničí a odchozí zahraniční platby. Tento přístup k bohaté klientele je na trhu ojedinělý a je vidět, že se banka na tento segment klientů soustředí. U všech účtů, které se zaměřují na zmíněné klienty, vidíme nabídku i dalších produktů jako je například nadstandardní pojištění, již zmíněnou správu aktiv, prémiové vklady, lepší úrokové sazby a také měnové kurzy, hypoteční úvěry s upravenými podmínkami, slevy u partnerů bank atd.


Co ale přístup bank naznačuje?
Vzhledem k tomu, že banky mezi sebou soupeří a cílová skupina bohatých klientů je značně omezena (jedná se přibližně o 2 - 3 % populace), banky se snaží těmto klientům vyjít co nejvíce vstříc a nabídnout co nejindividuálnější služby tak, aby si s klientem vybudovala pevný osobní vztah. Personální bankéř, který tento vztah vytváří, se stará o finance klienta a často vyřizuje další nejrůznější požadavky. Banky také často upravují celkové chování k těmto klientům a například řešení sporů probíhá naprosto jinak než u klasických klientů - tedy individuálně. Finanční arbitr v České republice řeší spory klientů bank, kteří se na něj obrátili o pomoc. Na otázku, kteří klienti se na Finančního arbitra nejčastěji obracejí s reklamacemi, odpověděl arbitr Otakar Schlossberger: "Budu-li vycházet z obecného povědomí, koho je asi možno považovat za bohatého v rámci ČR, tak mohu říci, že se na mne obracejí lidé spíše průměrní nebo s nižšími příjmy. Bohatých je opravdu málo (snad sem tam nějaký podnikatel nebo člověk na tzv. "volné noze"). Žádná známá osobnost či celebrita se na Finančního arbitra zatím také neobracela. Lidé podávají návrhy různého charakteru, z toho by vyplývalo, že využívají celou škálu produktů bank (od pasivních obchodů, různé druhy úvěrů, stavebních spoření, platební styk včetně zahraničního směnárenské operace, ...). Jenže Finanční arbitr může řešit jen otázku převodů včetně přeshraničního, otázky opravného zúčtování či inkasní formy placení nebo problémy související s vydáním a užíváním elektronického platebního prostředku. Vliv na to, zda sloužím jen "normálním" či i bohatým může být ovlivněn i hranicí stanovenou zákonem - Finanční arbitr může řešit spory do částky 50 tisíc Eur." Tento komentář odpovídá větší snaze bank vyřizovat stížnosti movitého klienta v jeho prospěch. Pokud banka uzná svou chybu a jakoukoli reklamaci vyřídí kladně, klient nemá potřebu Finančního arbitra kontaktovat a stěžovat si na postup banky. Finanční arbitr také uvedl, jakou stížnost nejčastěji řeší: "Nejrozšířenější typ stížnosti je návrh na zahájení řízení ve věci odcizené nebo ztracené platební karty a její zneužití u obchodníka nebo v ATM. V prvním případě se snažíme klientovi pomoci, v tom druhém je to problém, neboť byl užit při výběru hotovosti z ATM PIN." Nicméně i bohatí klienti čas od času arbitra požádají o pomoc: "V současné době řeším převody peněžních prostředků z jedné banky do druhé na území ČR v řádu několika miliónů (on je také problém, že jeden převod nesmí přesáhnout 50 tisíc Eur, pak to nemůže Finanční arbitr řešit). Jedná se o čtyři převody, pátý přesahuje hranici právě 50 tisíc Eur, tak je z problematiky vyřazen. Ale nejzvláštnější snad byl případ "normálního" klienta, kterému byla zneužita platební karta v nočním klubu v době, kdy ovíněn usnul na stole...," prozradil.