Běžná praxe leteckých společností, která spočívá v rozdělování skutečné ceny letu mezi vlastní cenu letenky a dodatečné „servisní“ poplatky považují právníci programu GARDE Ekologického právního servisu (EPS) za porušení zákona o ochraně spotřebitele i obchodního zákoníku. Obrátili se proto společně se Sdružením obrany spotřebitelů (SOS) na alianci leteckých společností Skytem, jejíž členem je mimo jiné i největší český letecký dopravce společnost České aerolinie (ČSA), s výzvou ke zdržení se protiprávního jednání.

Podle EPS Zákon o ochraně spotřebitele zakazuje informovat o ceně způsobem, který vzbuzuje zdání, že cena je nižší než ve skutečnosti nebo že v ceně jsou zahrnuty služby, které se ve skutečnosti platí zvlášť. V rozporu s tímto zákazem je tedy účtování poplatků představující úhradu "služeb", které tvoří nedílnou součást hlavní služby - tedy letu - a nejsou ovlivnitelné volbou cestujícího.

Podobný charakter mají i servisní poplatky, které zvyšují cenu každé letenky o konstantní částku bez udání důvodu, pro který jsou placeny. ČSA například při nákupu každé letenky účtují servisní poplatek ve výši 400 Kč. Ceny letenek jsou ovšem inzerovány bez tohoto poplatku.

Podle člena GARDE-EPS Filipa Gregora je účtování dodatečných poplatků, které jsou vyčleněny ze základní ceny zboží či služby, v rozporu s platnou českou právní úpravou. „V zahraničí se již soudy vyjádřily i konkrétně k servisním poplatkům účtovaným k letenkám a konstatovaly jejich protiprávnost," dodal.
V případě, že se SOS a EPS nepodaří smírnou cestou přimět letecké společnosti v České republice ke zrušení těchto poplatků, hodlají předložit otázku legálnosti jednotlivých účtovaných poplatku k rozhodnutí soudu.

Proti aerolinkám zbrojí i EU

Boj proti nízkonákladovým aerolinkám v červenci vyhlásila ze stejného důvodu inzerce nižších cen letenek i Evropská unie. Podle Bruselu je nepřípustné, aby se spotřebitel o navýšení ceny dozvěděl až v poslední fázi nákupu, kdy už je k nákupu rozhodnut a je ovlivněn nižší cenou letenek. Spotřebitelé také podle Evropské komise nemohou ceny těchto aerolinek porovnávat s cenami jejich konkurence. Mělo by být tedy fakticky zabráněno možnosti nákupu stejného letu v různých evropských zemích za různou cenu.

Nové opatření, které je první z plánovaných reforem evropského leteckého zákona, by podle EK mělo přispět k vyšší liberalizaci evropského leteckého trhu.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist