Cestovní kancelář Evroškol žádá od státu finanční pomoc. Minulý týden při požáru na řeckém poloostrově Chalkidiki přivezla na vlastní náklady předčasně zpět 90 dětí a další zájezdy do oblasti zrušila.

Kvůli tomu se dostala do finančních potíží. Vyplývá to z otevřeného dopisu, který CK adresovala ministerstvu pro místní rozvoj (MMR) a ministerstvu zahraničních věcí.

Na poskytnutí kompenzací klientům, kteří již do Řecka letos nevyjedou, bude CK potřebovat přibližně tři miliony korun. To je CK schopna pokrýt ze svých zdrojů, nikoli však okamžitě. Další náklady si vyžádala evakuace dětí z ostrova.

Ministerstvo zahraničních věcí podle mluvčího Richarda Krpače dnes dopis obdrželo a nyní zkoumá jeho obsah.

"Prostřednictvím ministerstva pro místní rozvoj, které je ve věcech cestovního ruchu věcně příslušné, budeme hledat možnosti, jak cestovní kanceláří pomoci v rámci českého právního řádu," řekl.

MMR ale podle mluvčí Radky Burketové příliš možností nevidí. "Nejdříve ale bude nutné prověřit všechny varianty," řekla. Jasno podle ní bude nejdříve v úterý odpoledne.

CK se zabývá výhradně ozdravnými pobyty školních dětí. Na trhu působí 14 let a je v současnosti jednou z největších dětských cestovních kanceláří na českém trhu.

Zájezdy CK podle dopisu zrušila kvůli neúměrnému tlaku rodičů, škol i médií. Předčasné ukončení letní sezony a zrušení zájezdů se dotklo přibližně 600 klientů CK.

Podle CK nejsou v oblasti po požáru optimální hygienické a klimatické podmínky. "Takovéto místo i přes již relativně stabilizovanou situaci není vhodné pro ozdravné pobyty dětí," uvedl ředitel CK Marek Vízek.

Ekonomické ztráty, které CK v důsledku svého postupu utrpěla, se pohybují v řádu milionů korun; podle Vízka ale mohou mít pro CK existenční následky.

CK připomněla, že náklady, které si rušení zájezdů vyžádalo, nezpůsobila tím, že by porušila český právní řád nebo cestovní smlouvy.

"V současné době totiž neexistují jednotná pravidla, jak se mají cestovní kanceláře zachovat v případě živelné katastrofy," řekl Vízek.

Pokud vláda neprohlásí situaci za mimořádnou, nemůže cestovní kancelář zájezd zrušit, aniž by nemusela vyplácet klientům náhrady.

Podle informací televize Prima bude stát o pomoc žádat i CK Blue Style, která naopak své klienty v oblasti Chalkidiki nechala i po požárech a někteří klienti ji kvůli tomu kritizovali.

"Budeme samozřejmě se obracet i na Českou republiku s žádostí o pomoc," řekl televizi advokát cestovní kanceláře Michal Hanzlík.