Návrh už distributoři poslali na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který počínání unie prošetřuje kvůli určování minimálních cen vstupného, řekl Filip Vrána z tiskového odboru ÚOHS. Podle něj se zatím nedá říci, kdy by mohl případ skončit.


Antimonopolnímu úřadu se nelíbí, že se distributoři snaží diktovat konečné ceny vstupného. Výhrady má i k systému, kdy menší kina odevzdávají distributorům polovinu z tržeb, zatímco multikina si většinu tržeb ponechávají. Podle tajemnice Unie filmových distributorů Anny Černé bude oficiální stanovisko vydáno až po schůzce s Asociací provozovatelů kin koncem týdne. "Vše je zatím ve stavu jednání, navržené změny zatím nelze pokládat za definitivní. Ještě projdou naší kontrolou," řekla Černá.



ÚOHS se případem zabývá od začátku roku. Nezahájil správní řízení, ale snaží se vše řešit takzvanou soutěžní advokacií. Pokud unie splní podmínky antimonopolních úředníků a smlouvy změní, nedostane pokutu. Tato metoda ale není ohraničena žádnými termíny. "Stále vedeme jednání s unií distributorů i s Asociací provozovatelů kin. Teď se budeme zabývat právě doručeným návrhem na změnu obchodních podmínek," uvedl Vrána. Jaké změny unie navrhla, nesdělil.


Provozovatelé menších kin se snaží nabízet co nejnižší vstupné, například v brněnském městském kině Scala lidé zaplatí kolem 50 až 80 korun podle filmů. U dětských filmů je vstupenka ještě levnější. "Šli bychom ještě níž, ale limity od unie nám to neumožňují," stěžuje si ředitel brněnských kin Scala a Art Daniel Zásměta. Multiplexy nabízejí nejlevnější vstupné mimo slevové akce kolem 100 korun.


Malá kina si stěžují také na to, že se k nim filmové novinky dostávají až několik týdnů po premiéře. Kinařům se nelíbí, že kopie atraktivních filmů někdy odcházejí po premiéře do jiných měst a k nim se vracejí až po několika týdnech. "Máme podezření, že by mezi některými distributory a multikiny mohly fungovat nepsané dohody. Myslíme si, že je to nekalá soutěž, ale všichni nám na to říkají, že se jen chovají tržně," uvedl dříve jeden z provozovatelů kin. Distributoři se ale brání tím, že kopie posílají nejdříve tam, kam chodí nejvíce diváků. Tam ale antimonopolní úřad žádné indicie směřující ke kartelu nenašel, podotkl Vrána.


"Tohle je pro nás větší problém než určování minimálních cen, dnes u nás diváci zaplatí i o polovinu míň než v multiplexech. Neuvidí ale žhavé novinky," uvedl Zásměta. "Stává se, že kopii filmu dostaneme třeba až šest týdnů po uvedení na trh. V té době už většina diváků viděla film v multikinech. Podle našeho názoru nemáme rovné podmínky s vícesálovými kiny. Chceme, aby to úřad přezkoumal," konstatoval dříve Zásměta.

Podobný problém podle něj řešila například i kina ve Francii. Systém je tam nyní takový, že i menší kina mohou dostat kopii novinkového filmu, ale pouze s titulky bez dabingu.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist