Aliance automobilek Nissan a Renault má stále zájem o spolupráci s některým automobilovým koncernem ze Severní Ameriky, uvedla tisková mluvčí Nissanu, Renault se k věci odmítl vyjádřit. "Jsme nadále přesvědčeni, že by aliance Renault-Nissan měla rozšířit spolupráci o další partnery," řekla mluvčí Mia Nielsenová. Reagovala tak na otázku, zda se teď automobilky obrátí na Ford. Uvedla jen, že jiný severoamerický partner by dával smysl.
Firmy Renault a Nissan spolupracují již od roku 1999. Renault vlastní zhruba 44 procent Nissanu, a ten naopak drží na francouzském partnerovi 15procentní podíl. GM se v posledních letech dostala kvůli poklesu podílu na domácím trhu do potíží a snaží se o ráznou úsporu nákladů. Ford má ale ještě větší problémy než GM.
Námluvy s GM nedopadly
Jednání s největší světovou automobilkou GM o uzavření třístranné aliance skončila po dvou měsících bez jakékoli dohody, uvedla trojice podniků ve středeční společné zprávě. Jednání o vytvoření světového automobilového kolosu zkrachovala podle prohlášení kvůli rozdílným názorům na to, kdo bude mít ze spojení větší užitek. S tím souvisel i požadavek GM na to, aby jí budoucí partner za svolení k alianci zaplatil nespecifikovanou sumu kvůli tomu, že GM ztratí jiné možnosti uzavírat dohody o partnerství. Podle Renaultu a Nissanu by takováto kompenzace byla "v rozporu s duchem úspěšné aliance".
Jednání skončila před určeným konečným termínem 15. října a týden poté, co se šéfové obou stran, generální ředitel americké GM Rick Wagoner a šéf Renaultu i Nissanu Carlos Ghosn, setkali osobně na mezinárodním autosalonu v Paříži. Činitelé GM po setkání Wagonera s Ghosnem dávali najevo skepsi vůči navrhovanému spojení a upozorňovali, že Renault-Nissan by z partnerství vytěžil více než GM. Pozorovatelé uvádějí, že GM se v poslední době podařilo pokročit ve snižování nákladů a podporu v podobě aliance již tolik nepotřebuje.
Na řadě je Ford
Ford zbývá jako poslední potenciální partner z velké trojky amerických automobilových koncernů, protože Chrysler již je součástí nadnárodní skupiny DaimlerChrysler.
"Pro alianci Nissan-Renault je nezbytné být na severoamerickém trhu a mít na něm výrazný podíl, aby byla schopna nadále konkurovat Toyotě," uvedl analytik CSFB Harald Hendrikse. Ukončit jednání GM s aliancí Nissan-Renault bylo podle něj možná krátkozraké z dlouhodobého pohledu. Připomněl ale, že si GM jako světová jednička může vybrat jiného partnera pro případnou globální alianci.
Ford se ve středu k možné spolupráci s francouzsko-japonským sdružením nevyjádřil. Podle Nielsenové je předčasné spekulovat o třetím partneru v alianci, napsala agentura Reuters.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist