Aliance automobilek Nissan a Renault má stále zájem o spolupráci s některým automobilovým koncernem ze Severní Ameriky, uvedla tisková mluvčí Nissanu, Renault se k věci odmítl vyjádřit. "Jsme nadále přesvědčeni, že by aliance Renault-Nissan měla rozšířit spolupráci o další partnery," řekla mluvčí Mia Nielsenová. Reagovala tak na otázku, zda se teď automobilky obrátí na Ford. Uvedla jen, že jiný severoamerický partner by dával smysl.


Firmy Renault a Nissan spolupracují již od roku 1999. Renault vlastní zhruba 44 procent Nissanu, a ten naopak drží na francouzském partnerovi 15procentní podíl. GM se v posledních letech dostala kvůli poklesu podílu na domácím trhu do potíží a snaží se o ráznou úsporu nákladů. Ford má ale ještě větší problémy než GM.


Námluvy s GM nedopadly


Jednání s největší světovou automobilkou GM o uzavření třístranné aliance skončila po dvou měsících bez jakékoli dohody, uvedla trojice podniků ve středeční společné zprávě. Jednání o vytvoření světového automobilového kolosu zkrachovala podle prohlášení kvůli rozdílným názorům na to, kdo bude mít ze spojení větší užitek. S tím souvisel i požadavek GM na to, aby jí budoucí partner za svolení k alianci zaplatil nespecifikovanou sumu kvůli tomu, že GM ztratí jiné možnosti uzavírat dohody o partnerství. Podle Renaultu a Nissanu by takováto kompenzace byla "v rozporu s duchem úspěšné aliance".

Jednání skončila před určeným konečným termínem 15. října a týden poté, co se šéfové obou stran, generální ředitel americké GM Rick Wagoner a šéf Renaultu i Nissanu Carlos Ghosn, setkali osobně na mezinárodním autosalonu v Paříži. Činitelé GM po setkání Wagonera s Ghosnem dávali najevo skepsi vůči navrhovanému spojení a upozorňovali, že Renault-Nissan by z partnerství vytěžil více než GM. Pozorovatelé uvádějí, že GM se v poslední době podařilo pokročit ve snižování nákladů a podporu v podobě aliance již tolik nepotřebuje.


Na řadě je Ford


Ford zbývá jako poslední potenciální partner z velké trojky amerických automobilových koncernů, protože Chrysler již je součástí nadnárodní skupiny DaimlerChrysler.


"Pro alianci Nissan-Renault je nezbytné být na severoamerickém trhu a mít na něm výrazný podíl, aby byla schopna nadále konkurovat Toyotě," uvedl analytik CSFB Harald Hendrikse. Ukončit jednání GM s aliancí Nissan-Renault bylo podle něj možná krátkozraké z dlouhodobého pohledu. Připomněl ale, že si GM jako světová jednička může vybrat jiného partnera pro případnou globální alianci.


Ford se ve středu k možné spolupráci s francouzsko-japonským sdružením nevyjádřil. Podle Nielsenové je předčasné spekulovat o třetím partneru v alianci, napsala agentura Reuters.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist