Zhruba třetina zahraničních firem věří, že když se jim nepodaří získat zakázku, která zpočátku vypadá slibně, důvod je třeba hledat v korupčních praktikách konkurence. Vyplývá to z průzkumu společnosti Control Risks ve spolupráci s advokátní kanceláří Simmons & Simmons pro britský list Financial Times.

Průzkumu se zúčastnilo na 350 firem z Velké Británie, Spojených států, Německa, Francie, Nizozemska, Brazílie a Hongkongu. Výsledky podle listu v podstatě odrážejí obavy, které v poslední době vyjadřují šéfové mnoha firem a zástupci organizací volajících po účinnějším boji s korupcí. I ti tvrdí, že korupce je problém, který se nedaří výrazněji omezit.

"Zřejmě zde pořád přetrvává hluboce zakořeněný názor, že se firmy snaží obcházet zákony pomocí různých agentů a zprostředkovatelů," řekl partner společnosti Simmons & Simmons Nick Benwell. Protikorupční konvence, kterou v roce 1999 začala uplatňovat Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), tak zatím problematiku úplatků neřeší, řekl.

V zahraničí firmy čile uplácejí

43 procent firem si myslí, že za neúspěšným jednáním o získání zakázky v posledních pěti letech stojí nelegální kroky konkurence. Británii takto odpověděla čtvrtina firem, v Hongkongu dokonce tři čtvrtiny. Firmy ovšem zároveň připouštějí, že ignorují zákony, jež zakazují uplácení v zahraničí. Přitom všech šest zemí, kde se průzkum prováděl, podepsalo zmíněnou protikorupční konvenci OECD.

Jedna z britských firem, kterou průzkum cituje, bez obalu řekla, že využívání prostředníků je nejčastější způsob, jak si zajistit kontrakty v Asii a na Blízkém východě. Jedna z brazilských firem podobně otevřeně přiznala, že využívání prostředníků je velice efektivní způsob, jak si umýt ruce.

Počet zemí, které tvrdí, že úplatkářství v posledním roce nepříznivě ovlivnilo jejich podnikatelské aktivity, se od posledního průzkumu v roce 2002 zvýšil v pěti zkoumaných jurisdikcích: v Hongkongu, Nizozemsku, USA, Německu a Británii. Asi tři čtvrtiny firem si myslí, že domácí konkurenti k obcházení protikorupčních zákonů využívají speciálních agentů. V Německu si to myslí 94 procent firem, v Británii asi 90 procent.