Společnost Kapsch může pokračovat ve stavbě mýtných bran, brněnský krajský soud zamítnutím žaloby firmy Autostrade tak zároveň zrušil předběžné opatření z minulého týdne, které stavbu pozastavilo.


Zástupci Autostrade u soudu uvedli, že jejich společnost trvá na tom, že byla vyloučena ze soutěže nezákonně. Zároveň také napadli postup samotné výběrové komise. "Je to skandální postup," uvedl právní zástupce Autostrade u soudu. Podle nich postup Pecinova úřadu provázela řada procesních chyb. To ale právní zástupci ÚOHS odmítli, podle nich byl postup úřadu v pořádku. Námitky Autostrade byly nedůvodné, řekl na jednání soudce Jaroslav Tesák.


Podle právní zástupkyně ministerstva dopravy, která rovněž vystupovala u soudu, společnost Autostrade nepředložila všechny požadované dokumenty. Podle právního zástupce firmy Michala Dlouhého technickým nedopatřením. Stejně tak firma nepředložila certifikáty o bezpečnosti práce a ochraně životního prostředí, místo toho zaslala čestné prohlášení. "Neměli jsme žádnou jinou možnost než společnost Autostrade vyloučit," uvedl právní zástupce antimonopolního úřadu Jiří Harnach. Soudce David Raus uvedl, že zadavatel může požadovat podmínky podle svého uvážení, nesmí ale diskriminovat některého z uchazečů.


Autostrade provozuje mýtný systém například v Itálii, podle Dlouhého je to dostatečný důkaz o schopnostech společnosti. Naproti tomu Kapsch nikdy mýtné brány neprovozoval, namítá Dlouhý s tím, že rakouská firma zvítězila jen proto, že zůstala ve výběrovém řízení jediná. "To rozhodlo, i když nikdy neproběhlo žádné hodnocení ekonomické výhodnosti té nabídky," uvedl právník Autostrade.


Předběžným opatřením chtěl soud zajistit, aby před jeho konečným verdiktem nepřibývaly další mýtné brány. Kapsch však ještě před vydáním zákazu dokončil zhruba tři čtvrtiny systému. Právě proto nemá podle zástupců firmy Kapsch i ministerstva dopravy opodstatnění. "Především nebyly splněny podmínky pro jeho vydání," uvedl dnes u soudu právní zástupce firmy Kapsch.


Autostrade by dnešním vítězstvím zakázku stejně nezískala. Podle předsedy úřadu Martina Peciny je jedinou možností, jak Kapsch ještě od mýtného dostat, žaloba na smlouvu firmy a ministerstvem dopravy.


Autostrade protestuje proti tomu, že ji komise MD ze soutěže o mýtné pro formální nedostatky vyřadila, stejně jako sdružení firem Mytia a konsorcium A-Way a AŽD. Kapsch tak vyhrál jako jediný zbylý účastník tendru s cenou 22 miliard korun. Podle firmy bylo výběrové řízení v rozporu se zákonem, antimonopolní úřad s tímto názorem ale opakovaně nesouhlasil.


Mýtné by mělo fungovat od 1. ledna 2007. Smluvní sankce za pozdější zavedení mýta se podle neoficiálních informací pohybují až do pěti milionů korun denně.