Ford tak skoro 30krát prohloubil ztrátu ze stejného období minulého roku, kdy činila 284 milionů dolarů. Důvodem výrazného prohloubení ztráty je podle automobilky pokles prodeje nákladních vozů, výdaje související se snižováním počtu zaměstnanců a odpisy hodnoty některých aktiv.


Chystaná nákladová omezení by měla snížit ztrátu společnosti na 1,2 miliardy dolarů. Společnost Ford hodlá v Severní Americe uzavřít 16 továren a zrušit až 45.000 pracovních míst. Firma rovněž oznámila, že kvůli účetní chybě přepracuje finanční výsledky od roku 2001 do letošního druhého čtvrtletí. Chyba podle Fordu vznikla v divizi zabývající se spotřebitelskými úvěry. Tržby společnosti se ve třetím čtvrtletí propadly na 36,7 miliardy dolarů ze 40,8 miliardy ve stejném loňském období.


Ztráta na akcii ve čtvrtletí stoupla na 3,08 dolaru z 15 centů před rokem. Ztráta z pokračujících aktivit činila 62 centů na akcii, takže byla v souladu s očekáváním analytiků. Mimořádné výdaje zhoršily čtvrtletní výsledky o 4,6 miliardy dolarů, tedy o 2,46 dolaru na akcii, napsala agentura Reuters.


Firma Ford minulý měsíc uvedla, že její severoamerická divize se vrátí k celoročnímu zisku nejdříve v roce 2009. To je o rok později, než původně předpokládala. Podnik také v dohledné době nebude vyplácet žádné dividendy. Společnost v září rovněž slíbila, že podrobí velkým změnám produktovou řadu, která je podle analytiků její hlavní slabinou.


Nedávno nově jmenovaný výkonný prezident Alan Mullay, který přišel z postu výkonného ředitele firmy Boeing, uvedl, že stávající výsledky jsou "prostě nepřijatelné". "Musíme se rozhodně vypořádat se základní obchodní realitou, z níž je jasné, že stoupá spotřebitelská poptávka po menších a méně výkonných vozidlech," řekl.
"Naše hlavní priority jsou agresivní restrukturalizace, abychom byli schopní být ziskoví i při nízkých objemech prodejů, a zrychlení vývoje nových, výkonějších vozů, která chtějí zákazníci," dodal.


Ford, stejně jako další dva velké americké autovýrobce Chrysler a General Motors, postihla v posledních letech přehnaná závislost na výrobě velkých pick-up trucků a sportovně užitkových vozů (SUV), která mají vysokou spotřebu. Prodeje těchto typů vozidel však výrazně klesla po prudkém růstu cen ropy a v důsledku toho i cen pohonných hmot v USA. Díky tomu stále se zvyšující počet amerických řidičů upřednostňuje svůj zájem o malé vozy nebo modely s hybridním pohonem. Díky tomu se na americkém trhu prosazují japonské automobilky.