K problémům kolem zakázky na stavbu mýtných bran na dálnici přibyl další. Smlouva s firmou Kapsch, která systém elektronického mýtného v Česku buduje, má utajovaný mnohastránkový dodatek. Ten je výhodný pro Kapsch, zatímco pro stát může znamenat, že bude muset neplánovaně platit další peníze.


Dodatek letos v dubnu podepsal bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL), který přiznal, že neví, co přesně podepsal. "Četl jsem to pouze zběžně, bylo to hodně stran. Ale moji lidé mi řekli, že je to výhodné pro stát. Tak tam snad nic špatného není," reagoval na dotaz, co dodatek obsahuje.


Dodatek podle listu ale dělá těžkou hlavu současnému ministru dopravy Aleši Řebíčkovi. Ten prý problémy s utajeným dodatkem, který současné vedení ministerstva objevilo až nedávno, řešil i na středeční schůzce s ministrem financí Vlastimilem Tlustým a příští středu o něm chce informovat vládu.


Firma Kapsch totiž dodatek - stejně jako znění podstatných částí kontraktu - odmítá zveřejnit. K mlčenlivosti zavázala i ministerstvo dopravy. "Rádi bychom dokumentaci zveřejnili. Teď jednáme s Kapschem o dalších možnostech a radíme se i s právníky," řekl Řebíček.


Sporný dodatek měl původně pouze změnit termíny, ve kterých firma Kapsch systém postaví. Ministerstvo se s rakouskou firmou totiž dohodlo, že na dálnicích začne 171 mýtných bran fungovat už 1. ledna 2007 (tedy o tři měsíce dřív, než bylo plánováno) a výměnou za to Kapsch dostane tři měsíce navíc na dobudování 501 mýtnic na silnicích I. třídy.


V dodatku jsou ale údajně schována rozporuplná ustanovení, která mohou znamenat neplánované náklady pro stát. "Jakmile ve výstavbě nastanou jakékoliv komplikace, stát na tom jenom prodělá," cituje úředníka obeznámeného s textem.


Dodatek zřejmě mění některé podmínky, za nich společnost Kapsch tendr na mýtné vyhrála a podle několika zdrojů obsahuje i ujednání o tom, že v případě nutnosti zřídí Kapsch provizorní zařízení u mýtných bran a stát ponese část nákladů na jejich provoz.


To znamená, že by se mýtný systém pro stát mohl značně prodražit. Celý projekt je už nyní opožděný a vážně hrozí, že mýtné nezačne fungovat 1. ledna 2007.