Letošní výsledek je přesto o 50 milionů horší než ve stejném období roku 2005. Na tiskové konferenci o tom dnes informoval prezident ČSA Radomír Lašák. Plán hospodářských výsledků firmy na celý rok 2006 i nadále počítá z celkovou ztrátou téměř půl miliardy korun.


Kumulovaná ztráta z předchozích let však už přesahuje jednu miliardu korun. Obrat v hospodaření by měl nastat příští rok, přičemž vydělávat by ČSA znovu měly začít po restrukturalizaci v roce 2008.


Celkové provozní náklady vzrostly ve třech čtvrtletích meziročně o šest procent, celkové výnosy pak rostly o 5,6 procenta. Na růstu nákladů se nejvíce podílelo zvyšování cen pohonných hmot o 17 procent, mzdy a leasing letadel. Na výnosech má největší podíl pravidelná přeprava, která rostla o tři procenta, výrazně se zvýšila výkonnost nepravidelných letů. Výnosy z charterové přepravy se zvýšily o 35 procent.


Závažným problémem zůstávají pro ČSA mzdové náklady, které se vedení firmy nedaří snížit kvůli nesouhlasu odborů. Vedení se tak musí řídit dlouhodobými kolektivními smlouvami. K dohodě s odbory nedošlo ani na pondělním jednání. "Závazky z kolektivních smluv zvyšují platy zaměstnanců v ČSA průměrně o osm procent ročně," řekl Lašák. To podle něj představuje částku 400 milionů korun. V roce 2005 činila průměrná mzda v ČSA 42.344 korun, sdělila ČTK Marcela Fialková z tiskového odboru. Samotní piloti berou podle informací tisku v průměru více než 110.000 korun. Nyní ČSA zaměstnávají 5300 lidí, do konce roku by podle Lašáka mělo z firmy ještě 300 lidí odejít.


Významnou položkou nákladů, kterou nemůže vedení ovlivnit, je i financování splátek nových letadel. Zatímco v roce 2003 provozovaly ČSA 33 letadel, nyní jich je 50. Skokový nárůst sedačkové kapacity proběhl v režii předchozího managementu Jaroslava Tvrdíka. Splátky nových letadel letos ČSA stojí 200 milionů korun. Podle Lašáka tak budou aerolinie muset vydělat o 600 milionů korun více než loni, aby dosáhly alespoň stejného hospodářského výsledku.


Náklady se naopak daří snižovat u ostatních položek. Letos například proběhlo 229 výběrových řízení na nové dodavatele ČSA. "Snažili jsme se vylepšit podmínky, za kterých spolupracujeme," řekl ředitel dodavatelských služeb ČSA František Šír. Podle něj se také snížil celkový počet dodavatelů a zlepšila efektivita centrálního nákupu. ČSA se také snaží omezovat administrativu a snižovat počet služebních vozidel, dodal Šír. Výše těchto nákladů poklesla meziročně o 1,4 procenta.


Potenciál úspor je podle Šíra 550 milionů korun, z nichž až 100 milionů ČSA ušetří na pojištění. České aerolinie budou od 1. prosince ročně platit na pojistném o 100 milionů korun méně než dosud. To představuje téměř 50procentní snížení sazby. Snížení sazby je podle ČSA důsledkem vysoké bezpečnosti leteckého provozu Českých aerolinií a také nových bezpečnostních opatření po 11. září 2001.


Základním cílem vedení aerolinií je nyní zvýšení prodeje, řekl Lašák. K tomu ovšem firma potřebuje hotovost, kterou nemá. Proto přistoupila k prodeji nákladového terminálu a stravovacích služeb. Prodej by měl být ukončen v únoru 2007.
ČSA se daří zvyšovat počet přepravených cestujících. V prvních třech čtvrtletích přepravily 4,2 milionu lidí, což je o pět procent více než loni. S pravidelnými linkami ČSA cestovalo 3,6 milionu lidí, chartery využilo 685.000 cestujících.


Největším akcionářem aerolinek je stát, který prostřednictvím ministerstva financí a České konsolidační agentury kontroluje přes 91 procent akcií firmy. ČSA nedávno požádaly stát, aby jim pomohl kapitálovou injekcí ve výši dvou miliard korun, s níž by firma mohla všechny své ztráty umazat. Ministr financí Vlastimil Tlustý se však k této variantě v tisku vyjádřil zdrženlivě. Podle Lašáka má ČSA připraveny dvě základní cesty k záchraně. První počítá s pomocí od státu, druhá s hlubší restrukturalizací podniku. Ve hře je například půjčka na nákup již dodaných letadel a jejich následný okamžitý prodej. Poté by si je aerolinie pouze pronajaly. Možnosti chce vedení ČSA nejdříve projednat s vlastníky na schůzi dozorčí rady.


Ministr financí Vlastimil Tlustý podle tisku pochybuje o schopnosti nynějšího vedení ČSA v čele s prezidentem Lašákem vést firmu k ziskovosti. Chce proto s ministerstvem dopravy vypsat tendr na poradenskou firmu, která navrhne restrukturalizaci aerolinek.


ČSA byly v posledních šesti letech třikrát v zisku a třikrát ve ztrátě. ČSA nedávno požádaly stát, aby jim pomohl kapitálovou injekcí ve výši dvou miliard korun, s níž by firma mohla všechny své ztráty umazat.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist