Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes otevřelo 42 kilometrů dálnice D11 z Poděbrad k Hradci Králové. Celkem dálnice z Prahy na východ Čech nyní měří 84 kilometrů. Díky novému úseku za 15 miliard korun se cesta řidičům mezi Prahou a Hradcem Králové zkrátí přibližně o půl hodiny. Dalšího zlepšení silniční sítě se řidiči dočkají ve čtvrtek, kdy se v severních Čechách otevře nový úsek dálnice D8.
Pro běžný provoz se bude nový úsek D11 otevírat postupně během středy, celý by měl být průjezdný vpodvečer. Kamiony budou muset z dálnice na starý tah sjet již na 68. kilometru u Chýště, aby hlukem a zplodinami neničily životní prostředí v obcích za provizorním sjezdem z dálnice u Sedlic.
Kvůli problémům s výkupy pozemků bude dálnice končit šest kilometrů před Hradcem Králové. Od Sedlic na hlavní silnici číslo 11 pak řidiči pojedou po okresních silnicích přes Libišany a Plačice. Podle odhadů by celá dálnice až do Hradce Králové mohla být po vyřešení všech sporů hotová do tří až pěti let.
Rychlé dostavbě dálnice podle náměstka ministra dopravy Jiřího Hodače brání současné zákony, které nepřejí rychlému budování komunikací. Generální ředitel ŘSD Petr Laušman dnes nicméně uvedl, že sporný úsek by mohl být legislativně vyřešen v příštím roce a postaven do roku 2009.
Nová část dálnice by také měla přinést výrazně větší bezpečnost cestování na východ Čech. Nynější přetížená silnice první třídy číslo 11 z Prahy na Hradec je pokládána za jednu z nejnebezpečnějších v Česku a je nazývána silnicí smrti. Ročně na ní při nehodách zemře či se těžce zraní desítky lidí. Dálnice by také měla ulehčit přetížené dálnici D1 z Prahy do Brna.
Hradec Králové ale očekává problémy v dopravě, protože jeho současná silniční síť není na zvýšený nápor automobilů připravena. Podle představitelů hradecké i pardubické samosprávy je přitom jediným řešení rychlé vybudování úseku rychlostní silnice R35 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, který tranzitní dopravu na Moravu odvede.
Novou dálnici uvítali i představitelé Středočeského kraje. "Důležitý je každý kilometr dálnice, který odvede kamiony ze středních Čech," řekl středočeský hejtman Petr Bendl s tím, že stejně důležité je i rychlé dobudování obchvatu Prahy.
Stavba dálnice z Poděbrad do Hradce Králové začala po čtrnáctileté přestávce v lednu 2004. Již loni v prosinci silničáři otevřeli jeden pás dálnice v délce 18 kilometrů mezi Dobšicemi a Chýští. Silničáři tvrdí, že šlo o jednu z nejrychleji postavených dálnic v Evropě.
Dálnice D11 by měla z Hradce Králové pokračovat směrem na Jaroměř a dál již jako rychlostní silnice R11 na Trutnov a Královec na polských hranicích. Tam by se měla napojit na chystanou polskou dálnici A3. Výstavba úseku do Jaroměře by podle dosavadních plánů měla trvat do roku 2011.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist