Praha 27. prosince (ČTK) - V tomto ohledu se kanceláře nemýlily a zpráva ČTK mluví o zdražení, a to zejména dálkových linek autobusů. Od 1. ledna příštího roku budou mýto na dálnicích a rychlostních silnicích platit všechna vozidla nad 12 tun, a vybírání mýta se tak nevyhnou ani autobusy. Zdražení se v jízdném na regionálních spojích se mnohdy projeví jen okrajově. Někteří dopravci už mýtné do svých nových ceníků promítli, jiní zatím vyčkávají. Zdražení je ale pro většinu z nich zřejmě nevyhnutelné, vyplynulo z ankety ČTK.
Až o 30 korun zdraží kvůli mýtu jízdenky v autobusech jezdících po dálnici na trase z Prahy do Brna. Společnost Student Agency, která je jedním z největších domácích provozovatelů dálkových autobusových linek a dominantním autobusovým dopravcem na této trati, na svých internetových stránkách uvedla, že od 3. ledna 2007 budou v prodeji jízdenky za 180 korun, zatímco dosud cestovali lidé z Prahy do Brna či zpět za 150 korun. Studenti místo dosavadních 110 korun zaplatí 135 korun.
Společnost Capital Express, která denně vypravuje dva spoje z Prahy a dva Ostravy, zdražila jízdné už 23. prosince z 290 na 320 korun. "Přece nebudeme doplácet na to, že musíme naprosto nelogicky platit mýto, když zajišťujeme dopravu lidí většinou za prací a za studiem," řekl šéf společnosti Jiří Basl.
Mýtné se přitom netýká jen spojů jezdících do Prahy, jeho výběr promítnou do cen i mnozí další dopravci, kteří využívají zpoplatněné komunikace. Některých se to ale týká jen okrajově, a jízdné tak podraží jen v řádu korun.
Přibližně o dvě koruny více zaplatí klient novoměstské společnosti Orlobus na jejích dálkových linkách z Prahy do Náchoda, Deštného a Olešnice v Orlických horách a do Jeseníku. "Využíváme jen část dálnice z Poděbrad do Prahy, protože máme zastávky například i v Chlumci nad Cidlinou," řekl ředitel Orlobusu Jan Klíma.
Další menší přepravní firmy většinou zatím čekají, jak se jim mýtné projeví v nákladech. "Zatím nezdražujeme, zůstáváme na 80 korunách z Plzně na Florenc," uvedla pracovnice klatovské centrály pražské firmy Autobusy VKJ, pro něž provozuje autobusovou dopravu místní firma Vratislava Štáhlicha. Cena jízdenky z Klatov do Plzně tak zůstává i v lednu na 100 korunách.
"Placení mýtného se do cen jízdenek v příštím roce určitě promítne, protože my v kladenském regionu jezdíme po silnicích, kterých se mýtné týká, už jsme o tom mluvili a dělali předběžné kalkulace," řekl vedoucí provozu ČSAD BUS Kladno Josef Mareš. Zdražování ale zřejmě nebude platit hned od 1. ledna, dodal.
Systém elektronického mýtného pro kamiony a autobusy v Česku spustí od ledna příštího roku společnost Kapsch. Průměrná sazba je 4,05 koruny za kilometr, konkrétní suma, již dopravce zaplatí, závisí na množství emisí a počtu náprav vozidla.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist




