Firma Kapsch o půlnoci odstartovala systém pro výběr elektronického mýta. Sdělil to mediální zástupce Kapsche David Šimoník.


Mýtné se zatím bude platit na 970 kilometrech českých dálnic a rychlostních silnic. Průměrná sazba je 4,05 koruny za kilometr.


Kapsch vydal na 68 tisíc palubních jednotek nezbytných pro placený mýtného. Odhaduje se, že si jednotku zaregistruje až 80.000 řidičů. Za jednotku je nutné zaplatit kauci 1550 korun. To se nelíbí zejména velkým dopravcům, kterým záloha bude údajně vázat příliš velké množství finančních prostředků.


Kapsch má k dnešku 210 distribučních míst. Ta jsou rozmístěna podél zpoplatněných komunikací na čerpacích stanicích a také na hraničních přechodech. Distribuční místa slouží k registraci pro platbu předem, tzv. PrePay systém. Řidič dostane jednotku ihned po registraci a dobije si ji kreditem jako mobil, podle toho, kolik předpokládá, že projede zpoplatněných kilometrů. Jednotku si může posléze dobíjet na jakémkoliv distribučním místě, a tam si může kontrolovat i stav svého kreditu. Na distribučních místech si může i zpětně vybrat nespotřebované předplacené mýtné. Předpokládá se, že do systému PrePay se zaregistruje asi jedna čtvrtina kamionů, zejména menší dopravci a také tranzitující doprava.


Vedle distribučních míst má Kapsch 14 kontaktních míst v krajských městech. Tady se mohou dopravci registrovat pro platbu předem (PrePay) i uzavřít smlouvu pro platbu dodatečnou, tzv. PostPay. Smlouvu pro PostPay je možné uzavřít pouze zde. Předpokládá se, že tento způsob využijí tři čtvrtiny dopravců. Kontaktní místa mají sloužit především větším dopravním společnostem, které registrují větší množství kamionů. Pouze zde je také možné získat zvláštní palubní jednotku light pro vozidla osvobozená od mýtné povinnosti.


Kapsch musí podle smlouvy dosáhnout během prvních tří měsíců v ČR úspěšnosti alespoň 85 procent, vybrané prostředky nad 95 procent si firma může ponechat. Po třech měsících je standardem 95 procent.


Zavádění mýtného provázejí obavy, že někteří řidiči budou zpoplatněné úseky objíždět. Firma se odvolává na zkušenosti z Rakouska, kde údajně podíl těch, kteří se chtějí mýtnému vyhnout, klesá. První tři měsíce po spuštění systému se mýtným branám vyhýbalo pět procent nákladních aut, po půl roce byl tento podíl dvě až tři procenta.


Kdy se v Česku mýtné začne vybírat i na silnicích I. třídy, není zatím jasné. Po problémech s výstavbou mýtných bran pro mikrovlnou technologii se nyní pro druhou etapu uvažuje o systému satelitním či kombinovaném.


Na obě etapy se počítá s náklady kolem 22 miliard korun. Podle plánů MD by mýtné mělo přinést od roku 2008 do státního rozpočtu osm až deset miliard korun ročně.