Stát letos pravděpodobně z elektronického mýtného nic mít nebude. Naopak, po zaplacení služeb a druhé miliardové splátky v lednu 2008 firmě Kapsch může být i ztrátový. Pro ČTK to uvedl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač. První větší zisk se dá očekávat až v roce 2009 po zaplacení celého systému, dodal.
Mýtné se od 1. ledna vybírá na téměř 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Povinnosti podléhají automobily o hmotnosti 12 a více tun. Během prvního všedního dne provozu mýtného bylo vybráno 12 milionů korun.
"Na splátkách zaplatíme do ledna 2008 dvě miliardy a na službách řádově miliardu," řekl Hodač. Přitom podle jeho odhadu se letos na mýtném vybere asi 2,4 miliardy korun. To by znamenalo, že stát doplatí na systém více než půl miliardy korun. Hodačův odhad se liší od názoru ředitele Kapsche v ČR Karla Feixe, který odhadl výnosnost mýtného na nejméně tři miliardy.
Dopravci si propracují svoji logistiku tak, aby nemuseli mít tolik automobilů, aby nemuseli jezdit tolik po dálnici, to vše bude mít na mýto vliv, míní Hodač. Vliv bude mít i to, že nákladní doprava během svátků poklesne a dopravci se vybaví novými vozy s normou Euro3 až Euro5, které platí nižší sazbu mýtného.
Pokud se podaří v roce 2008 zpoplatnit i silnice prvních tříd, bude výnos z mýtného podle Hodače maximálně pět miliard. Manažer elektronického mýtného v ČSOB Jan Popelka ale odhaduje výnosnost systému až na devět miliard korun.
Výrazný nárůst výnosů se dá očekávat po zpoplatnění i vozidel o hmotnosti 3,5 tuny a více. Kdy budou muset platit i malé nákladní vozy zatím není jasné, předpokládá se, že nejdříve v roce 2009.
Výstavba systému stála v první etapě 3,4 miliardy korun, uvedl Hodač. Podle smlouvy bude stát firmě splácet každého půl roku téměř miliardu za samotný systém a v první etapě každý měsíc zhruba 90 milionů za služby a správu systému. První téměř miliarda za vybudování systému poputuje na účet Kapsche v červenci.
Po spuštění i druhé etapy mýtného, tedy zpoplatnění i zbylých více než tisíce kilometrů silnic první třídy, se poplatek za služby vyšplhá na 140 milionů měsíčně. Přibudou také splátky za výstavbu infrastruktury pro druhou etapu, která má stát 2,6 miliardy korun. Poslední splátka za systém má být převedena v srpnu 2009. Od té doby bude stát platit pouze služby.
Dohromady výstavba systému pro obě etapy bude stát šest miliard, za služby stát během deseti let zaplatí 16 miliard. Celková cena kontraktu je 22 miliard na deset let včetně DPH. Po deseti letech vypíše MD nové výběrové řízení na poskytovatele mýtných služeb na další období.
Druhá etapa bude satelitní
Ministerstvo dopravy se pro druhou etapu mýtného rozhodlo, že místo plánované mikrovlnné technologie využije satelitní systém. "Máme jasno v tom, že to bude satelit," sdělil Hodač. Satelitní systém bude spolupracovat s mikrovlnným systémem na dálnicích a rychlostních silnicích.
Podle ministerstva není zcela jisté, zda změna technologie není zároveň změnou zadávacích podmínek tendru o mýtné. MD chce proto o vyjádření požádat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Podnět k antimonopolnímu úřadu z ministerstva dosud neodešel, uvedl mluvčí MD Karel Hanzelka.
Satelitní systém pro zpoplatnění silnic prvních tříd navrhl ministerstvu dopravy expertní tým vedený profesorem ČVUT Petrem Moosem. Pokud antimonopolní úřad změnu technologie posvětí a dodavatelem zůstane rakouská firma Kapsch, je možné spustit systém od 1. ledna 2008, řekl Moos. Podle původních plánů měli dopravci začít platit na silnicích první třídy již od 1. července letošního roku.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist