Bankám se daří získávat stále nové klienty a tento trend by měl zřejmě ještě nějakou dobu pokračovat. Za posledních šest let stoupl výrazně počet zákazníků především menším bankám, i když klienti přicházejí nadále i k velkým peněžním ústavům.


Struktura českého bankovního trhu se podle analytika společnosti Cyrrus Marka Hatlapatky postupem času stabilizovala a koncentrovala, což bylo doprovázeno tím, že klienti přibývali zvláště velkým bankám. "V posledních letech však začala růst důvěra v bankovní sektor jako celek, což se začalo projevovat i nárůstem klientů menších či méně známých bank," uvedl.
Bankovní účet má v ČR podle Hatlapatky stále ještě menší procento lidí, než je průměr EU. Zatímco v ČR je to přibližně 92 procent dospělých, v někdejší evropské patnáctce je to téměř 99 procent.


"S tím, jak ekonomika bohatne, roste i počet bankovních klientů. Čím jsou domácnosti bohatší, tím více utrácejí za služby včetně těch finančních. Základní produkty, jako je běžný účet, jsou pro většinu domácností již samozřejmostí," uvedl analytik Next Finance Vladimír Pikora. Podle něj se řada domácností stává klienty i několika bank a tento trend s růstem ekonomiky bude pokračovat. "Největší rozmach bankovního sektoru máme ale už za sebou, dodal.


Menší banky počet klientů i zdvojnásobují
Výrazný nárůst za posledních šest let v počtu klientů zaznamenala například eBanka. Ta od roku 2000 zvýšila počet klientů čtyřnásobně na téměř 120.000. eBanka by se měla v roce 2008 sloučit s tuzemskou Raiffeisenbank. Ta ovšem čísla o počtech klientů nezveřejňuje. Podle informací banky z loňského října díky akvizici vzroste počet klientů skupiny Raiffeisen na českém trhu téměř na 300.000. Do roku 2009 pak chce banka získat dalších 100.000 klientů.
Dvojnásobný nárůst počtu klientů od roku 2002 zaznamenala HVB Bank, která patří podle bilanční sumy mezi velké tuzemské banky. V absolutních číslech má ovšem menší počet klientů, který je dán tím, že banka se soustřeďuje především na podnikovou klientelu a vyšší příjmové skupiny obyvatel. Rovněž více než dvojnásobný růst klientů vykázala Volksbank.


Počet klientů finanční skupiny České spořitelny se dlouhodobě pohybuje nad hranicí pěti milionů.
Téměř 18procentní nárůst od roku 2000 do roku 2005 zaznamenala Komerční banka. V současnosti se počet jejích klientů blíží jedenapůlmilionové hranici. Banka očekává další příliv díky ovládnutí Modré pyramidy.
ČSOB měla ke konci loňského roku téměř 900.000 klientů. Poštovní spořitelna, která patří do skupiny ČSOB, měla přes dva miliony zákazníků.


Banky se budou přetahovat o klienty
V současné době se podle Hatlapatky pomalu český bankovní trh dostává do nové kvalitativní fáze, kdy hlavním tématem příštích let bude přetahování klientů mezi bankami. Tento trend již například odstartovala GE Money Bank. Ta přitom od roku 2000 zvýšila počet klientů o 80 procent na více než 800 tisíc.
"Prozatím jsou Češi relativně konzervativní a neradi mění banku, v budoucnu však lze očekávat stále větší ochotu ke změně s tím, jak budou klienti vyžadovat a používat stále sofistikovanější produkty," uvedl Hatlapatka. Podle něj se počet kmenových klientů velkých bank bude v příštích letech stabilizovat a malé banky budou využívat právě zaměření se na specifické produkty

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru