Vyplývá to z návrhu novely zákona o ochraně ovzduší, kterou ve středu projedná vláda. Důvodem odkladu je podle náměstka ministra životního prostředí Jana Dusíka potřeba dobře připravit kontrolní mechanismus. Kabinet ale může termín ještě změnit, dodal.

Do vlády nejdou po dlouhém vyjednávání ministerstev variantní řešení, ale pouze jeden návrh. Biosložky se nebudou povinně přidávat plošně do každého litru pohonných hmot, protože by to odporovalo evropským směrnicím, které se týkají diskriminace fosilních paliv.

Přimíchávání má být objemové, kdy subjekty dodávající pohonné hmoty musejí na trh uvést stanovený podíl biopaliv z celkové dodávky. Ten má být v roce 2008 nejméně dvě procenta a v roce 2009 nejméně 3,5 procenta. Vláda již dříve rozhodla, že biopaliva nebude dotovat.

Předmětem diskuse je zatím stále kontrolní systém. "Musí se přesně specifikovat spolupráce celníků a obchodní inspekce na kontrolách. Chceme to mít dobře připravené kvůli případným daňovým únikům," uvedl Dusík, a připomenul tak aféru s lehkými topnými oleji (LTO).


Přijetí co nejdříve

Ministr zemědělství Petr Gandalovič bude podle mluvčí Táni Králové na jednání vlády zastávat rychlé přijetí zákona, mimo jiné proto, aby byly co nejdříve nastaveny podmínky pro výrobu biolihu. Na ty již čeští producenti a zemědělci dlouho čekají.

"Chápu po zkušenostech s aférami kolem LTO nutnost co nejvíce specifikovat kontrolní systém. To lze však učinit i dodatečně po schválení zákona o ochraně ovzduší změnou celních předpisů, zmocněním celní správy ke kontrolní činnosti a dalšími souvisejícími předpisy či nařízeními," uvedl ministr.


Německý model

Jeho úřad navrhuje jako schůdnou variantu kontroly přimíchávání model podobný nově zavedenému systému v Německu. Od 1. ledna letošního roku tam pro výrobce pohonných hmot platí povinnost uvádět na trh minimální množství biopaliv pro dopravní účely.

To je vztaženo ke kalendářnímu roku a neuplatňuje se na něj žádná finanční podpora. Paliva s obsahem bioložky do pěti procent se v Německu nijak speciálně neoznačují. Zda se na trh uvádí stanovené minimální množství biopaliv, kontrolují celní úřady v daňových skladech.

Subjektům, které uvádějí benzin a naftu na německý trh, legislativa ukládá povinnost podat za uplynulý rok zprávu o množství biopaliv umístěných na trh. Pokud tak neučiní, dostanou pokutu. Celní úřad přitom odhadne množství biopaliv, které tyto subjekty uplatnily, a pokud nenaplnily stanovený limit, je jim vyměřen poplatek za nedodaný objem biopaliv.

Do nafty se má v tuzemsku přidávat metylester řepkového oleje, který už se řadu let produkuje, a do benzinu biolíh. První kapacity na jeho výrobu byly otevřeny loni. Prodej vysokoprocentních biopaliv návrh novely neřeší, bude se jím zabývat víceletý koncepční materiál, který mají ministerstva připravit do konce roku.