Velkoobchodní společnost Makro Cash & Carry ČR chce malým obchodníkům pomoci v jejich souboji s velkými obchodními řetězci. Makro společně s několika svými zákazníky z řad nezávislých obchodníků představí vzorové prodejny, které mají být inspirací pro ostatní majitele menších prodejen ve městech i na venkově. Malí obchodníci totiž patří společně s provozovateli restaurací a hotelů mezi klíčové zákazníky společnosti Makro & Cash Carry.

"Vzorové obchody pěti registrovaných zákazníků budou přestavěné a upravené podle moderních poznatků o prodeji," sdělil novinářům generální ředitel společnosti Martin Dlouhý. Malí obchodníci podle něj často nemají možnost ani prostředky k získání aktuálních informací o trendech v nezávislém maloobchodu či o vzhledu prodejen. "S tím jim budeme pomáhat," dodal Dlouhý.

První z pěti plánovaných vzorových obchodů Makro v březnu představí v Praze. Makro zároveň připravuje výukový program pro majitele obchodů a poradenství ohledně letáků, sortimentu či uspořádání prodejny. "Cílem je pomoci těmto malým firmám obstát ve vysoce konkurenčním prostředí, a to nejen na základě cenové politiky, ale zejména z pozice diferenciace," podotkl Dlouhý.

Vzorové prodejny budou podle něj pouze návodem pro obchodníky, jak se co nejlépe profilovat na tuzemském trhu. "Obchody nebudou kopiemi vzorových prodejen," řekl Dlouhý.

Makro podle analytika společnosti Incoma Research Zdeňka Skály v ČR úspěšně konkuruje tlaku velkých obchodních řetěrců. "Menší české obchodní firmy se v některých oblastech dokážou prosazovat i proti mezinárodní konkurenci," upozornil Skála.

Demografické trendy jako je stárnutí populace a zmenšování průměrné velikosti rodiny podle něj vytvářejí zákaznické skupiny, kterým vyhovuje hustá síť menších prodejen. "Nemusí přitom jít o velké týdenní nákupy, i častější nakupování v malých objemech či doplňkové nákupy jsou zajímavou tržní příležitostí," řekl Skála.

Společnost Makro Cash & Carry ČR, která v Česku provozuje 12 velkoobchodních center pro podnikatele, loni zvýšila tržby na 38,3 miliardy korun z 37 miliard v roce 2005. Makro Cash & Carry ČR je součástí nadnárodní skupiny Metro Cash & Carry, která ve 28 zemích provozuje více než 580 velkoobchodních center.